ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Orthopedagogie - 2OM - Onderdelen - Leergroep (2)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OM:Orthopedagogie
Code: 00201
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Module 5-6-8
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 42
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Adams Carl
De Meulder Bert
Demesmaeker Greet
Hofman Bart
Vandersteene Tom
Verbeek Mieke


 

KORTE OMSCHRIJVING

De leergroep in het tweede jaar is een ervaringsgerichte groep waarin je wordt uitgenodigd om te werken aan jezelf in functie van je beroep. Je zet hier belangrijke stappen in zelfsturing en zorg voor jezelf. Reflectie is onder andere een middel dat hiertoe bijdraagt.

Kijken naar je eigen opvoeding, sociale en emotionele vaardigheden aanleren/ontdekken, persoonlijke kwaliteiten leren kennen, valkuilen bijsturen, goede menselijke attitudes ontwikkelen en leren reflecteren (als vaardigheid & als houding) zijn allemaal thema’s die aan bod kunnen komen. De studenten geven, samen met de leergroepbegeleider, zelf op actieve wijze vorm aan de bijeenkomsten. Elke student toont via een portfolio aan hoe hij gewerkt heeft aan de competenties van de leergroep.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM103 Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
  • OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de (wetenschappelijke) literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • OM106 Neemt leidinggevend initiatief. Bewaakt groepsprocessen en coacht. Helpt met de uitvoering en evaluatie van kwaliteitszorg binnen de organisatie. Voert beheerstaken uit waarvoor hij verantwoordelijk is op financieel en administratief gebied, op gebied van personeelsplanning en dienstverlening.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM108 Gaat in alle contexten van het functioneren de nodige kennis en competenties verwerven om de professionele, sociale en culturele taken in een snel veranderde samenleving beter aan te kunnen. Reflecteert kritisch op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten en tracht deze weg te werken door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM210 Respecteert de inbreng van anderen. Werkt op een coöperatieve manier samen, motiveert en coacht. Is groepsgericht ingesteld. Hanteert sociaalagogische en communicatieve vaardigheden. Neemt verantwoordelijkheid op. Werkt als vertegenwoordiger van de eigen organisatie op een constructieve en respectvolle wijze samen in diverse beroepsomgevingen.
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
  • OM212 Werkt mee aan het sensibiliseren van de publieke opinie m.b.t. een respectvolle houding ten aanzien van elke hulpvrager. Verantwoordt de maatschappelijke en ethische implicaties van het probleemoplossend denken en handelen in concrete praktijksituaties. Neemt een standpunt in inzake profilering en legitimering van het beroep en inzake maatschappelijke discussies rond hulpverleningsvraagstukken.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kent de reflectiecyclus en kan deze vorm geven binnen de leerinhouden van de leergroep. De student kan de ethische, autobiografische, politieke en interpersoonlijke dimensie van reflecteren toepassen op relevante situaties.
    • De student kan zijn kwaliteiten/werkpunten en de evolutie hierin benoemen, geeft mogelijkheden aan om hierin te evolueren. De student kan hierover op een gepaste wijze communiceren binnen de leergroep en de portfolio.
    • De student kan richting geven aan zijn grondhouding als gespecialiseerd opvoeder-begeleider en aantonen hoe hij hieraan werkt.
    • De student kan hierover op een gepaste wijze communiceren binnen de leergroep en de portfolio.
    • De student kan informatie uit verschillende bronnen samenbrengen en kaderen binnen een grotere context.
    • De student kan op een creatieve manier aan problemen werken en vraagt hierbij gericht hulp. (binnen leergroep, aan lector,...)
    • De student kan samenwerken en getuigt van een groepsgerichte instelling.
    • De student neemt in de leergroep verantwoordelijkheid op voor zichzelf en voor de groep.
    • De student kan communiceren in de leergroep over het eigen leerproces (externe dialoog).
    • De student kan de ervaringen bij het maken van de orthomedia hanteren binnen de leergroep en integreren in het eigen leerproces alsook op het toonmoment.
    • De student kan de verbinding maken met actuele politieke en ethische thema's en (ook) op deze manier zich een mens- en wereldbeeld vormen.

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Ervaren, exploreren en communiceren delen 1,2 en 3

    leergroep eerste programmajaar

     

     


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    ingeschreven voor (Ortho)(ped)agogische handelen

    ingeschreven voor (Ortho)(ped)agogisch handelen en teamwerk


    Andere begincompetenties
    • Kritisch reflecteren: Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie als een beroepshouding. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en op actieve wijze vorm.
    • Projectmatig en methodisch handelen in functie van creatieve kennisontwikkeling: Analyseert voor hem / haar nieuwe (niet eerder behandelde) problemen. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Genereert een creatieve oplossing. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
    • Leidinggeven: Neemt leidinggevend initiatief. Handelt consequent volgens de beroepscode en wijst andere gedragingen af.       
    • Beschikken over het vermogen tot communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken.
    • Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer.        
      Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen. 
    • Is overtuigd van het belang van levenslang leren. Identificeert op basis van een kritische reflectie op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten. Gaat op zoek naar wegen om de vastgestelde punten weg te werken. Verbreedt en verdiept de eigen competenties door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling. 
    • Internationale gerichtheid: Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen.  
    • Teamgericht werken: Heeft respect voor de inbreng van anderen. Werkt op coöperatieve manier samen, motiveert, stimuleert, enthousiasmeert, coacht binnen het team en in de ruime context van de organisatie. Getuigt van een groepsgerichte instelling. Neemt verantwoordelijkheid op in / voor het team.
    • Oplossingsgericht werken: Maakt een onderscheid tussen hoofdzaken, bijzaken, bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Analyseert een taak of een werkproces.  

    LEERINHOUDEN
    • Het exploreren van het eigen en andermans referentiekader en de link naar jezelf als beroepspersoon
    •  Het inzetten van de krachten en evolutie m.b.t. de werkpunten en het bewust worden van en richting geven aan de eigen grondhouding als gespecialiseerd opvoeder-begeleider 
    • Het vormen van een mens- en wereldbeeld, je manier van kijken naar en denken over de mens, de samenleving, de wereld … als gespecialiseerd opvoeder-begeleider 

    STUDIEMATERIAAL
    • Syllabus leergroep 1OM
    • Informatiebundel leergroep 2OM
    • Actuele documenten in de leergroep uitgedeeld
    • Eventueel bijkomende informatie op Blackboard (cursus LG2OM )
    • Communicatie en ervaringen tijdens de leergroepbijeenkomsten

    .


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    0

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    41

     lesuren

      39,81

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    61

     klokuren

      59,22

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Summatief

    • Externe dialoog: 6 punten :
      *peerassessment: 4 punten
      *evaluatie lector: 2 punten
      Heeft betrekking op gans het academiejaar.
    • Interne dialoog: 8 punten
      Portfolio van gans het academiejaar.
    • Mondeling examen waarin de student aantoont hoe hij/zij gewerkt heeft aan de competenties van de leergroep: 6 punten
      Heeft plaats in de laatste assessmentperiode (25 min.).
    • Voor schriftelijke rapportage kan er tot 20% van het totale aantal punten worden afgetrokken voor taal en vorm.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     00,97

    Tweede examenperiode
    • De punten van de externe dialoog vanuit de eerste examenperiode blijven behouden.
    • De punten van de interne dialoog vanuit de eerste examenperiode worden voor 1/4 behouden.
    • Vervangende opdracht en opnieuw indienen van de bijhorende portfolio staat op 6 van de 20 punten.
    • Het is de verantwoordelijkheid van de student, om de opdrachten voor de tweede examenperiode van Blackboard te halen. Het is de verantwoordelijkheid van de student om de juiste opdrachten, volledig en tijdig aan de betrokken lectoren te overhandigen.
    • Voor schriftelijke rapportage kan er tot 20% van het totale aantal punten worden afgetrokken voor taal en vorm.
    • Mondeling examen waarin de student aantoont hoe hij/zij gewerkt heeft aan de competenties van de leergroep op 6 van de 20  punten. (25 min.)