ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Orthopedagogie - 1OM - Onderdelen - Probleemgestuurde opdracht/4
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OM:Orthopedagogie
Code: 1OM14
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 4
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Adriaensens Joke
Bosch Nele
De Wit Veerle
Der Kinderen Gwenda
Van Heden Anki
Verreyken Sarah


 

KORTE OMSCHRIJVING

Het werken aan een probleemgestuurde opdracht geeft een unieke kans om alle reeds gekende leerinhouden actief te integreren. In de hoorcolleges wordt de noodzakelijke kennis aangebracht om een probleemgestuurde opdracht tot een goed einde te brengen. De focus ligt op: de methodiek van de zevensprong en de organisatie van PGO, het zoeken en beoordelen van informatie en het formuleren van leerdoelen, het citeren en refereren en verwerken van informatie, de beoordeling van een rapport en het presenteren. De oefengroep wordt opgedeeld in PGO-groepen van 6 tot 11 studenten. Deze PGO-groep gaat zelfstandig aan de slag met een probleemtaak.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM101 Hanteert geleerde begrippenkaders actief in praktijksituaties. Analyseert praktijksituaties. Integreert de wisselwerking theorie / praktijk in zijn handelen.
  • OM102 Doet aan communicatieve informatieverwerking in de vorm van het gebruik van classificatiesystemen, de opmaak van databanken, het samenstellen van dossiers, het inbrengen en ordenen van gegevens over de cliënt. Hanteert functioneel ICT mogelijkheden zoals internet, bestandsbeheer, tekstverwerkingsprogramma's, databanken en rekenblad.
  • OM103 Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
  • OM104 Refereert correct. Brengt informatie uit verschillende bronnen samen. Kadert informatie binnen een grotere context. Hanteert technieken en methoden van onderzoek. Past beschrijvend onderzoek adequaat toe. Gaat op zoek naar geformuleerde oplossingen in de (wetenschappelijke) literatuur om een gelijkaardige situatie aan te pakken.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • OM106 Neemt leidinggevend initiatief. Bewaakt groepsprocessen en coacht. Helpt met de uitvoering en evaluatie van kwaliteitszorg binnen de organisatie. Voert beheerstaken uit waarvoor hij verantwoordelijk is op financieel en administratief gebied, op gebied van personeelsplanning en dienstverlening.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM108 Gaat in alle contexten van het functioneren de nodige kennis en competenties verwerven om de professionele, sociale en culturele taken in een snel veranderde samenleving beter aan te kunnen. Reflecteert kritisch op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten en tracht deze weg te werken door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM210 Respecteert de inbreng van anderen. Werkt op een coöperatieve manier samen, motiveert en coacht. Is groepsgericht ingesteld. Hanteert sociaalagogische en communicatieve vaardigheden. Neemt verantwoordelijkheid op. Werkt als vertegenwoordiger van de eigen organisatie op een constructieve en respectvolle wijze samen in diverse beroepsomgevingen.
  • OM212 Werkt mee aan het sensibiliseren van de publieke opinie m.b.t. een respectvolle houding ten aanzien van elke hulpvrager. Verantwoordt de maatschappelijke en ethische implicaties van het probleemoplossend denken en handelen in concrete praktijksituaties. Neemt een standpunt in inzake profilering en legitimering van het beroep en inzake maatschappelijke discussies rond hulpverleningsvraagstukken.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student heeft kennis van de werkwijze van probleemgestuurd leren en het werken aan taken volgens de methode van de 7-sprong.
    • De student  is bekwaam de groepsrollen tijdens de PGO-werk-sessies adequaat te vervullen zodat men taakgericht kan werken en leren.
    • De student kan zelfstandig informatie opzoeken, verwerken en integreren volgens de werkwijze van de 7-sprong ( begrippen kunnen verduidelijken, onderwerp definiëren en afgrenzen, leerdoelen formuleren, zelfstudie, rapporteren en evalueren)
    • De student is bekwaam om op een adequate, zelfstandige en kritische wijze verscheidene bronnen te raadplegen en ernaar te refereren.
    • De student is bekwaam om informatie uit toegepaste wetenschappelijke literatuur te begrijpen en te interpreteren.
    • De student kan een schriftelijke en mondelinge rapportage maken en deze adequaat presenteren.
    • De student kan verantwoordelijkheid opnemen en dragen voor het eigen leerproces en voor dat van andere groepsleden.
    • De student is bekwaam om binnen de eigen leersituatie en op taakgericht vlak actief voorwaarden te creëren voor een goede samenwerking en is zich bewust van de invloed hiervan op het sociaal emotionele klimaat binnen de leersituatie.
    • De student is bekwaam om binnen de eigen leersituatie rollen, posities, leiderschaps- en communicatiestijlen te herkennen en te benoemen. Hij/zij is tevens in staat kritisch te reflecteren over het eigen aandeel.
    • De student kan i.f.v. het beroep een adequate leerhouding zichtbaar maken in interactie met medestudenten en betrokken lectoren.
    • De student kan, als vertegenwoordiger van een groep, contacten leggen met en informatie verwerven via personen en instanties buiten de school.
    • De student kan gefundeerd een mening formuleren, vertrekkend vanuit eigen ervaring en vanuit aangeboden leersituaties ( door te luisteren naar anderen en door open te staan voor verschillende meningen en diverse soorten informatie).De student kan hiertoe functioneel verschillende ICT mogelijkheden hanteren ( informatie opzoeken via internet, teksten maken in Word, presentatie maken in Powerpoint)

     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
  • Kennis van alle leerinhouden van de voorbije modules, zowel op inzichtelijk gebied als op gebied van vaardigheden en attituden.

  • LEERINHOUDEN

    HOORCOLLEGES:

    • In de hoorcolleges worden de noodzakelijke kennis en vaardigheden om de probleemgestuurde opdracht te realiseren, toegelicht en ingeoefend. De focus in de hoorcolleges ligt op: de methodiek van de zevensprong en de organisatie van PGO, het zoeken en beoordelen van informatie en het formuleren van leerdoelen, het citeren en refereren en verwerken van informatie en de beoordeling van een rapport en het presenteren.

    OEFENGROEPEN:

    • De (twee) probleemgestuurde opdrachten worden tijdens de groepssessies uitgewerkt waarbij iedere student beurtelings zijn PGO-rol op zich neemt, leerdoelen formuleert, informatie opzoekt, verwerkt, integreert en rapporteert.
    • Tijdens dit opleidingsonderdeel worden de studenten geconfronteerd met 2 probleemtaken (een studietaak en een toepassingstaak) uit de praktijk van een gespecialiseerd opvoeder-begeleider. Deze taken worden verwerkt volgens de methode van de 7-sprong (probleemgestuurd leren) in (onderwijs)groepen van 6 tot 11 studenten. 
    • Van iedere werksessie wordt een verslag van de PGO-vergadering bijgehouden door de groepsleden en aangeleverd aan de lector en aan mekaar via de P-schijf. 
    • Ter voorbereiding van elke werksessie wordt door elke individuele student een individueel werkverslag aangemaakt met een reflectie op het procesgebeuren in de vorige sessie en met een neerslag van de eigen inhoudelijke voorbereiding voor de volgende sessie. Deze individuele werkverslagen worden aangeleverd aan de lector en aan mekaar via de P-schijf.
    • Iedere probleemtaak resulteert in een schriftelijk groepsrapport waarover de individuele studenten kritisch kunnen reflecteren.  
    • De informatie die ingewonnen en verwerkt wordt binnen PGO omvat  in elk geval inhouden uit het cursusmateriaal van de opleidingsonderdelen van module 1, 2 en 3 aangevuld met informatie uit andere bronnen (documentatiecentra, bibliotheek, internet, interview ervaringsdeskundige)     

    STUDIEMATERIAAL

    Studiemateriaal:

    • Syllabus plantijn PGO.
    • Cursusmateriaal uit vorige modules.
    • ICT-inleiding over zoekstrategieën op het internet.
    • Info uit bibliotheken, informatie- en documentatiecentra.
    • Materiaal van ervaringsdeskundigen via video, interview, kranten, tijdschriften, boeken…..

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    7

     lesuren

      06,93

    practicum en oefeningen:

    18

     lesuren

      17,82

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    74

     klokuren

      73,27

    Verdere toelichting:

    Hoorcollege met achtergrondinformatie over de PGO-didactische werkwijze, over het raadplegen en refereren van bronnen en de informatieverwerking, over het opmaken van een adequaat rapport en het presenteren van een rapport.

    Oefengroep PGO (3u) met telkens 2 werksessies en 2 (taak- en procesgerichte) evaluaties per PGO groep onder begeleiding van de lector als tutor.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    BEOORDELING VAN HET PROCES:

    • 4p op permanente evaluatie tijdens de PGO-sessies (individuele score).
    • 6p op de individuele werkverslagen (reflectie en inhoudelijke zelfstudie), aangemaakt door de studenten tussen de verschillende werksessies (individuele score).
    • Het niet aanwezig zijn (gewettigd of ongewettigd) op vijf of meer sessies (2,5 bijeenkomsten) betekent 0/4 punten op permanente evaluatie en 0/6 punten op de individuele werkverslagen.
    • Bij afwezigheid tijdens het schrijven van het groepsrapport wordt een vervangtaak gegeven.

    BEOORDELING VAN HET PRODUCT:

    • 6p op het rapport van de toepassingstaak (groepsscore ) waarvan 20% op taal en vorm en 80% op inhoud, met individuele weging, rekening houdend met de permanente evaluatie in de groep en de individuele werkverslagen.
    • Door de individuele weging krijgt een student die vijf of meer sessies afwezig is (gewettigd of ongewettigd) maar de helft van het behaalde groepspunt.
    • 4p op de presentatie van het eindproduct (tijdens de assessmentweek) (groepsscore) met weging aan de hand van de individuele kritische bespreking van het groepsrapport..
    • Voor schriftelijke rapportage kan er tot 20% van het totaal aantal punten worden afgetrokken voor taal en vorm; dit geldt niet voor de schriftelijke examens.



    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     01,98

    Tweede examenperiode

    Het examen wordt gespreid over 2 dagen: in 2 bijeenkomsten (= 4 werksessies) wordt in een nieuwe onderwijsgroep, volgens de methode van de 7-sprong, gewerkt aan een afgegrensde studietaak (verwerking van eigen leerdoelen). De resultaten worden gepresenteerd in een schriftelijk (groeps)-rapport (afgifte einde 2de bijeenkomst) en een individueel werkverslag (met reflectie op de eerste bijeenkomst en inhoudelijke voorbereiding van tweede bijeenkomst).

    Op de 1ste examendag wordt voor de bijeenkomst een individuele examenvraag schriftelijk uitgewerkt.

    Op de tweede examendag wordt na de bijeenkomst een mondelinge kritische beoordeling gegeven van het groepsrapport van de tweede-zittijd-PGO-groep (met voorbereidingstijd)

    BEOORDELING:

    • 4p op permanente evaluatie tijdens de PGO-sessies (individuele score) worden overgenomen van 1ste zittijd.
    • de presentatie met de kritische bespreking wordt voor 50% overgedragen naar de tweede examenperiode en 50 % (= 2p) wordt tijdens de tweede examenperiode in rekening gebracht door een nieuwe kritische bespreking in de vorm van een mondelinge toelichting (examen) bij de lector..
    • 2p op het schriftelijk beantwoorden van een theoretische vraag (individuele score).
    • 4p op het individuele werkverslag (reflectie en inhoudelijke zelfstudie), aangemaakt door de studenten tussen de 2 bijeenkomsten in de 2de examenperiode (individuele score).
    • 6p op het schriftelijk groepsrapport (groepsscore) 20% taal en vorm, 80% inhoud, met individuele weging rekening houdend met het meewerken tijdens de bijeenkomsten in de tweede examenperiode en het individueel werkverslag gemaakt tijdens de tweede zittijd.