ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Orthopedagogie - 1OM - Onderdelen - Leergroep
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: OM:Orthopedagogie
Code: 00056
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Module 1-2-3-4
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 58
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1 of 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Adams Carl
Der Kinderen Gwenda
Hofman Bart
Mallentjer Maite
Moentjens Gwendy
Van Eynde Geert
Vandersteene Tom


 

KORTE OMSCHRIJVING

De leergroep is een didactische werkvorm waar de student in groep (ca. 12 tot 20 studenten) begeleid wordt:

- om te werken aan de beroepspersoonlijkheid en de attitudes

- om te werken rond de verkenning van het eigen referentiekader en dat van de anderen

- in het individueel leertraject

De leergroep is een apart opleidingsonderdeel dat kadert binnen de reflectieve leerlijn die doorheen de hele opleiding loopt.  De leergroep wordt begeleid door een lector met eigen competenties op het vlak van  (leer)proces- en groepsbegeleiding. 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • OM103 Geeft zijn mogelijkheden, grenzen en beperkingen aan. Controleert voortgang en resultaten van het werkproces of project en stuurt bij waar nodig. Hanteert kritische zelfreflectie. Geeft op basis van die reflectie de eigen loopbaan permanent en actief vorm.
  • OM105 Analyseert een voor hem / haar nieuw (niet eerder behandeld) probleem. Relateert een probleem aan reeds gekende en opgeloste problemen. Brengt een creatieve oplossing tot stand. Vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • OM106 Neemt leidinggevend initiatief. Bewaakt groepsprocessen en coacht. Helpt met de uitvoering en evaluatie van kwaliteitszorg binnen de organisatie. Voert beheerstaken uit waarvoor hij verantwoordelijk is op financieel en administratief gebied, op gebied van personeelsplanning en dienstverlening.
  • OM107 Verduidelijkt en schrijft ideeën, meningen en informatie in begrijpelijke en correcte taal neer. Presenteert ideeën en feiten op heldere wijze. Maakt gebruik van juiste communicatiemiddelen.
  • OM108 Gaat in alle contexten van het functioneren de nodige kennis en competenties verwerven om de professionele, sociale en culturele taken in een snel veranderde samenleving beter aan te kunnen. Reflecteert kritisch op het eigen functioneren. Formuleert leerpunten en tracht deze weg te werken door zelfstudie en deskundigheidsontwikkeling.
  • OM109 Is zich bewust van de eigen cultuur als basis voor kennismaking met andere culturen. Gaat op een professionele wijze om met cultuurverschillen. Heeft de startbekwaamheid om zich te integreren in een internationale omgeving.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • OM211 Bepaalt eerst de hoofdlijnen en detailleert later. Ziet informatietekort, zoekt naar aanvullende informatie. Analyseert een taak of werkproces. Beschikt over methoden om complexe problemen aan te pakken en de oplossing te evalueren. Komt door verder onderzoek tot oplossingen en hanteert hiertoe relevante kennis en (theoretische) inzichten.
Beroepsspecifieke competenties
  • OM314 Organiseert woon-, leer-,werk- en vrijetijdsvaardigheden op methodische, planmatige wijze. Begeleidt woon-, leer-, werk- en vrijetijdsvaardigheden op methodisch, planmatige wijze. Hanteert een instrumentarium van muzisch-agogische methoden. Hanteert bewust en doelgericht orthopedagogische grondvormen.
  • OM318 Ondersteunt en ontwikkelt netwerken van de cliënt. Behartigt de belangen en de rechten van de cliënt en het cliëntsysteem. Brengt verbindingen tot stand tussen de verschillende contexten waarin de cliënt / het cliëntsysteem leeft en werkt.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student heeft zicht op de eigen leerstijl en het eigen leerproces. De student is in staat de eigen studiemethode en studieplanning te optimaliseren en neemt hierin een actieve rol.
  • De student heeft kennis van belangrijke begrippen die gehanteerd worden binnen het werken rond attitudes, de student herkent en benoemt de eigen attitudes en de leerpunten hierin. De student gaat op zoek naar wegen om de vastgestelde leerpunten weg te werken en kan zijn evolutie weergeven. De student kan bij medestudenten de attitudes herkennen en benoemen.
  • De student kan de thema's rond communicatie toepassen in een leergroepproces. Hij kan ze benoemen en er concreet mee werken.
  • De student is in staat feedback te ontvangen en kan navraag doen om de ontvangen feedback te optimaliseren. De student is in staat om op een opbouwende manier feedback te formuleren. De student vraagt gericht hulp bij eventuele moeilijkheden.
  • De student kent de begrippen i.v.m. leren reflecteren. De student kent de reflectiecyclus en kan deze toepassen op een situatie uit de leergroep en/of het dagelijks leven. De student kan de descriptieve, emotionele, evaluatieve en theoretische dimensie toepassen op een ervaring.
  • De student kan de ervaringen van de orthoritten/ inleefweek integreren in zijn leerproces als toekomstig opvoeder-begeleider, hij rapporteert hierover in zijn portfolio en in de leergroep.
  • De student is in staat door middel van de portfolio en in de leergroep uiting te geven aan zijn leerproces als toekomstig opvoeder-begeleider. Hij geeft zijn interne dialoog weer in zijn portfolio. 
  • De student getuigt van een groepsgerichte ingesteldheid. Hij heeft respect voor de eigenheid en inbreng van een medestudent. Hij werkt op coöperatieve manier samen, motiveert, stimuleert, enthousiasmeert, neemt verantwoordelijkheid op in de leergroep.
  • De student toont betrokkenheid en initiatief tijdens de leergroepbijeenkomsten.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

geen


Andere begincompetenties
Eindtermen hoger secundair onderwijs
LEERINHOUDEN
  • leren leren
  • leren reflecteren
  • attitudes
  • groepswerk, groepsvorming 
  • communicatie
  • praktijkervaringen zoals inleefweek en orthoritten
  • actuele thema's
  • de leergroep staat steeds in verbinding met de inhouden van de opleidingsonderdelen van de 4 modules

STUDIEMATERIAAL
  • Syllabus voor de leergroep met onder meer de attitudesteekkaart, reflectiecyclus, leidraden voor reflectieverslagen en het eindsyntheseverslag.
  • Portfolio als leermiddel.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

56

 lesuren

  48,28

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

58

 klokuren

  50,00

Verdere toelichting:
  • 2 contacturen per week
  • Groepsleren
  • Reflectieopdrachten
  • Individuele opdrachten aansluitend bij het leerproces van de student in de leergroep
  • Activiteiten gericht op ervaringsleren
  • Portfolio
  • Buiten de contacturen wordt ook zelfstandig werk gevraagd; de student neemt deel aan 3 activiteiten in het kader van groepsorthoritten (module 1, 2 en 3) en 3 activiteiten in het kader van individuele orthoritten ( vrij te plannen tijdens de 4 modules) en illustreert deze in zijn portfolio.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Summatief assessment
  • Permanente evaluatie: 6/20
  • Portfolio: 6/20
  • Mondeling examen: 8/20
  • De student levert op het einde van de vierde module een portfolio af met specifieke opdrachten. Om de student kwaliteitsvol te begeleiden in de weergave van zijn proces in de portfolio, worden er minstens 3 formatieve feedbackmomenten georganiseerd:

    1. vast moment voor iedereen: na module 1 wordt de portfolio afgegeven.
    2. flexibel moment 'a' (ten vroegste vanaf module 2): op vraag van de student wordt de portfolio ingediend
    3. flexibel moment 'b' (ten vroegste vanaf module 2): op vraag van de leergroepbegeleider wordt de portfolio ingediend
    4. andere flexibele momenten 'c,d,..' kunnen in overleg worden georganiseerd

          Momenten 2 en 3 zijn niet dwingend in die volgorde, maar beide moeten wel voorkomen.

          Na momenten 1,2 en 3 krijgt de student schriftelijk feedback m.b.t. portfolio, permanente evaluatie

          en algemeen functioneren. Indien gewenst kan de student nog een mondelinge toelichting bij deze

          schriftelijke feedback vragen 

  • Op het einde van module 3 heeft er een groepsevaluatie plaats.
  • Voor schriftelijke rapportage kan er, vanaf module 2, tot 20% van het totaal aantal punten worden afgetrokken voor taal en vorm.

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,72

Tweede examenperiode
  • De punten van permanente evaluatie (6/20) worden overgedragen vanuit eerste examenperiode.
  • De behaalde punten op portfolio worden voor 2/6 behouden. Dit maakt dat 4 op 6 punten kunnen opgehaald worden in tweede examenperiode m.b.t. portfolio.
  • Tijdens de tweede examenperiode wordt opnieuw een mondeling examen georganiseerd (8/20)
  • Het is de verantwoordelijkheid van de student, om de opdrachten voor de tweede examenperiode van Blackboard te halen. Het is de verantwoordelijkheid van de student om de juiste opdrachten, volledig en tijdig aan de betrokken lectoren te overhandigen.