ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

4 Autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief - 4BAS1 - Onderdelen - Reflectie en transfer: leerteam
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: AS:Autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief
Code: 40005
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 4
Periode binnen het modeltraject: :--
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 182
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Stinkens Wim


 

KORTE OMSCHRIJVING


Professionalisering in de betekenis van het ontwikkelen van de beroepspersoonlijkheid d.m.v. reflectie en visieontwikkeling vinden we naast kennisontwikkeling zeer belangrijk.

Tijdens de opleiding staan we in dit opleidingsonderdeel  stil bij deze ontwikkeling. We staan stil bij PPOP (professioneel persoonlijk ontwikkel plan), ervaringen van jezelf en die van anderen. De groep en iedereen in die groep spelen een rol bij dit leren.
Reflectie is een zeer belangrijk element in dit opleidingsonderdeel. We zullen de portfolio actief hanteren in dit proces.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • AS101 De student kan beroepsspecifiek nadenken, redeneren en handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • AS102 De student kan vanuit een reflectieve basishouding stilstaan bij het eigen professionele handelen en de ontwikkeling hiervan. Hij heeft een kritische houding tegenover ontwikkelingen in het benaderen van autisme.
  • AS103 De student kan planmatig en op een creatieve wijze oplossingen tot stand brengen voor vraagstukken uit de beroepspraktijk. Hij kan multidisciplinaire opdrachten projectmatig aanpakken.
  • AS104 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij kan bijdragen aan een gepaste implementatie van de inhouden aangereikt in de opleiding.
  • AS105 De student is in staat om, vanuit een reflectieve basishouding, zichzelf te sturen in zijn persoonlijke beroepsontwikkeling.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • AS201 De student kan vanuit het perspectief van complementariteit in een team functioneren. Hij kan hierbij zijn krachten inzetten en naast inhoudelijke ook procesmatige aspecten hanteren.
  • AS202 De student kan complexe probleemsituaties zelfstandig en in overleg analyseren. Hij kan vanuit zijn deskundigheid/creativiteit gepaste oplossingen voorstellen en kan een onderbouwde keuze maken uit alternatieven.
  • AS203 De student kan mbt beroepsmatige, ethische en maatschappelijke vragen een afweging maken die past bij de paradigma's die leven binnen onderwijs en hulpverlening in de samenleving van vandaag.
Beroepsspecifieke competenties
  • AS307 De student kan de eigen vorm van communicatie afstemmen op de communicatie van personen met ASS.
  • AS311 De student kan zijn inzichten met betrekking tot de cognitieve stijl bij personen met ASS op de sociaal-emotionele ontwikkeling, op de sociale interactie en de communicatie, expliciteren en een plek geven in zijn praktijk.
  • AS313 De student kan als spil de samenwerking op school-, werk, en leefniveau op elkaar afstemmen.
  • AS314 De student kan een hypothese en/of een advies, zowel schriftelijk als mondeling, helder en ondubbelzinnig communiceren naar zowel cliënten, autismespecialisten als niet autismespecialisten.
  • AS315 De student kan een bijdrage leveren aan de professionalisering/sensibilisering van collega's door zijn keuzes te expliciteren en te verantwoorden.
  • AS316 De student kan het specifieke van ASS vertalen op een gepaste wijze in het team/netwerk.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

De student is ingeschreven voor de opleidingsonderdelen I & II

Andere begincompetenties
Alle studenten die deelnemen aan de bachelor na bachelor hebben een bachelor- of masterdiploma en beschikken over voldoende en actuele praktijkervaring in een professionele werkcontext in het werken met mensen met autismespectrumstoornissen.
Competent zijn in het terugblikken op ervaringen en dit kunnen inbrengen in het lesgebeuren.

LEERINHOUDEN

  • Inhouden die we binnen dit opleidingsonderdeel als inspirerend ervaren en aan de studenten meegeven zijn het denken van Ruth Cohn, Kolb en Korthagen.
  • Reflectie
  • Methodieken gebruikelijk te hanteren in de ontwikkeling van PPOP en PAP (oa kernkwadranten, Johari-window)
  • Intervisie en collegiale consultatie

  • Binnen dit opleidingsonderdeel gaan we op een actieve en ervaringsgerichte wijze op weg met de groep in hun leerproces.


STUDIEMATERIAAL

Document portfolio
Informatie rond achtergrond van werkvormen
Elementen uit POP werkboeken
Ingebrachte  leervragen

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

30

 lesuren

  100,00

studietijd buiten contacturen:

 klokuren

  00,00

Verdere toelichting:

In dit opleidingsonderdeel hanteren we twee werkvormen:

1.    De groeiportfolio waarin de student stilstaat bij zijn mogelijkheden/leerpunten en reflecteert over hoe hij hiermee omgaat en/of er verandering in brengt. Het Professioneel Persoonlijk OntwikkelPlan en Professioneel Persoonlijk ActiePlan (PAP) spelen hierin een belangrijke rol. De groeiportfolio zal op geregelde tijdstippen van feedback worden voorzien maar zal niet beoordeeld worden.

2.    De werkvorm ‘leerteam’ : de studenten komen op regelmatige tijdstippen in een kleine (10 personen) en vaste groep, onder begeleiding van een lector samen om te leren over zichzelf en van elkaar. Dit aan de hand van leervragen.


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Het opleidingsonderdeel 'Transfer en reflectie: leerteam' zal geevalueerd worden aan de hand van een reflectiewerkstuk.
In dit reflectiewerkstuk staat de student aan de hand van reflectie stil bij de effecten van zijn leren. Hij blikt hierbij terug op ervaringen binnen alle opleidingsonderdelen.

Op deze take-home-opdracht staan 20 punten.

tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

Bij een onvoldoende op het reflectiewerkstuk zal de student dit werkstuk herwerken aan de hand van de feedback van de lector. Deze zal de niet behaalde competenties als richtsnoer hanteren in deze feedback.

Op deze take-home-opdracht staan 20 punten.