|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen het opleidingsonderdeel 'Autisme in perspectief' plaatsen we autisme in een orthopedagogische context waarbij we breed uitzoomen op oa hulpverlening, paradigma's, visies op diagnose, ontwikkelingsstoornissen om vanuit dit brede kader de focus te leggen op het specifieke van autisme. Aan de hand van het model van ijsbergdenken staan we stil bij de specifieke manier van denken en waarnemen van personen met een autismespectrumstoornis. We leggen hierbij oa de link naar communicatie, redzaamheid, vrije tijd en werk.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- AS101 De student kan beroepsspecifiek nadenken, redeneren en handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
- AS104 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij kan bijdragen aan een gepaste implementatie van de inhouden aangereikt in de opleiding.
- AS106 De student is in staat om anderstalige literatuur te raadplegen.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- AS202 De student kan complexe probleemsituaties zelfstandig en in overleg analyseren. Hij kan vanuit zijn deskundigheid/creativiteit gepaste oplossingen voorstellen en kan een onderbouwde keuze maken uit alternatieven.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- AS301 De student kan met respect voor de rechten, de waardigheid en de gelijkwaardigheid van mensen met autisme zelfstandig een onderzoek (formeel en informeel) opzetten en uitvoeren.
- AS303 De student is in staat om een hulpaanbod welk past bij de client af te wegen en in dit perspectief de Sociale kaart (de organisatie van de hulpverlening en maatschappelijke voorzieningen binnen het autismewerkveld) te hanteren.
- AS305 De student kan de transfer maken tussen aan autisme gerelateerde theorieën en modellen en de praktijk.
- AS306 De student kan gedrag verklaren en begrijpen via ijsbergdenken door elementen van de triade van Wing, specifieke wijze van denken en waarnemen en intrapersoonlijke kenmerken een plaats te geven.
- AS308 De student is ortho(ped)agogisch competent in de omgang met mensen met ASS. De student kan omgaan met de mogelijkheden en tekorten op het terrein van redzaamheid, waarneming, denken, communicatie en sociale interactie bij personen met ASS.
- AS312 De student kan samenwerken met alle betrokkenen binnen het gezin en netwerk van de persoon met ASS.
- AS315 De student kan een bijdrage leveren aan de professionalisering/sensibilisering van collega's door zijn keuzes te expliciteren en te verantwoorden.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Alle studenten die deelnemen aan de bachelor na bachelor hebben een
bachelor- of masterdiploma en beschikken over voldoende en actuele
praktijkervaring in een professionele werkcontext in het werken met
mensen met autismespectrumstoornissen.
Competent zijn in het terugblikken op ervaringen en dit kunnen inbrengen in het lesgebeuren.
|
LEERINHOUDEN
|
- Autisme in orthopedagogisch perspectief
- Autisme en ontwikkelingsstoornissen/ paradigma's/ hulpverlening
- Classificatie, diagnose en differentiaaldiagnose van ASS
- Autisme: van genotype naar fenotype
- Autisme en cognitie
- Autisme en commmunicatie
- Autisme en de waarnemingsproblematiek
- Autisme en sociale vaardigheden
- Autisme en aanpassing aan de omgeving
- Autisme: onderzoek en handelingsplanning (visies)
- Autisme en vrije tijd
|
STUDIEMATERIAAL
|
Error convertoring HTML to XHTML: System.OutOfMemoryException: Exception of type System.OutOfMemoryException was thrown.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
72
|
lesuren
|
98,63
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
|
klokuren
|
00,00
|
Verdere toelichting:
In de hoor- en werkcolleges hanteren we oa vraag- en leergesprekken. De inbreng van de studenten via discussie en peerteaching is hierbij erg belangrijk. Onze werkwijze ligt op deze manier in het verlengde van onze visie op leren. Voor volgende thema's nodigen we gastlectoren of gastprofessoren uit:
- Medische en biologische aspecten.
- Diagnose
- Actuele tendenzen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Mondeling examen op 20 punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Mondeling examen op 20 punten.
|