ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

4 Autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief - 4BAS1 - Onderdelen - Autisme in perspectief
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: AS:Autismespectrumstoornissen: een orthopedagogisch perspectief
Code: 40003
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 4
Periode binnen het modeltraject: :--
Aantal studiepunten: 13
Wegingscoëfficient: 13
Totaal aantal contacturen: 73
Totaal studietijd: 338
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Stinkens Wim


 

KORTE OMSCHRIJVING
Binnen het opleidingsonderdeel 'Autisme in perspectief' plaatsen we autisme in een orthopedagogische context waarbij we breed uitzoomen op oa hulpverlening, paradigma's, visies op diagnose, ontwikkelingsstoornissen om vanuit dit brede kader de focus te leggen op het specifieke van autisme. Aan de hand van het model van ijsbergdenken staan we stil bij de specifieke manier van denken en waarnemen van personen met een autismespectrumstoornis. We leggen hierbij oa de link naar communicatie, redzaamheid, vrije tijd en werk.



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • AS101 De student kan beroepsspecifiek nadenken, redeneren en handelen in een multidisciplinaire omgeving van de beroepscontext.
  • AS104 De student is in staat tot het uitvoeren van eenvoudige leidinggevende en managementtaken. Hij kan bijdragen aan een gepaste implementatie van de inhouden aangereikt in de opleiding.
  • AS106 De student is in staat om anderstalige literatuur te raadplegen.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • AS202 De student kan complexe probleemsituaties zelfstandig en in overleg analyseren. Hij kan vanuit zijn deskundigheid/creativiteit gepaste oplossingen voorstellen en kan een onderbouwde keuze maken uit alternatieven.
Beroepsspecifieke competenties
  • AS301 De student kan met respect voor de rechten, de waardigheid en de gelijkwaardigheid van mensen met autisme zelfstandig een onderzoek (formeel en informeel) opzetten en uitvoeren.
  • AS303 De student is in staat om een hulpaanbod welk past bij de client af te wegen en in dit perspectief de Sociale kaart (de organisatie van de hulpverlening en maatschappelijke voorzieningen binnen het autismewerkveld) te hanteren.
  • AS305 De student kan de transfer maken tussen aan autisme gerelateerde theorieën en modellen en de praktijk.
  • AS306 De student kan gedrag verklaren en begrijpen via ijsbergdenken door elementen van de triade van Wing, specifieke wijze van denken en waarnemen en intrapersoonlijke kenmerken een plaats te geven.
  • AS308 De student is ortho(ped)agogisch competent in de omgang met mensen met ASS. De student kan omgaan met de mogelijkheden en tekorten op het terrein van redzaamheid, waarneming, denken, communicatie en sociale interactie bij personen met ASS.
  • AS312 De student kan samenwerken met alle betrokkenen binnen het gezin en netwerk van de persoon met ASS.
  • AS315 De student kan een bijdrage leveren aan de professionalisering/sensibilisering van collega's door zijn keuzes te expliciteren en te verantwoorden.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn



Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
Alle studenten die deelnemen aan de bachelor na bachelor hebben een bachelor- of masterdiploma en beschikken over voldoende en actuele praktijkervaring in een professionele werkcontext in het werken met mensen met autismespectrumstoornissen.
Competent zijn in het terugblikken op ervaringen en dit kunnen inbrengen in het lesgebeuren.

LEERINHOUDEN

  • Autisme in orthopedagogisch perspectief
  • Autisme en ontwikkelingsstoornissen/ paradigma's/ hulpverlening
  • Classificatie, diagnose en differentiaaldiagnose van ASS
  • Autisme: van genotype naar fenotype
  • Autisme en cognitie
  • Autisme en commmunicatie
  • Autisme en de waarnemingsproblematiek
  • Autisme en sociale vaardigheden
  • Autisme en aanpassing aan de omgeving
  • Autisme: onderzoek en handelingsplanning (visies)
  • Autisme en vrije tijd

STUDIEMATERIAAL
Error convertoring HTML to XHTML: System.OutOfMemoryException: Exception of type System.OutOfMemoryException was thrown.
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

72

 lesuren

  98,63

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

 klokuren

  00,00

Verdere toelichting:
In de hoor- en werkcolleges hanteren we oa vraag- en leergesprekken. De inbreng van de studenten via discussie en peerteaching is hierbij erg belangrijk. Onze werkwijze ligt op deze manier in het verlengde van onze visie op leren.
Voor volgende thema's nodigen we gastlectoren of gastprofessoren uit:
  • Medische en biologische aspecten.
  • Diagnose
  • Actuele tendenzen


EVALUATIE

Eerste examenperiode

Mondeling examen op 20 punten.

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,37

Tweede examenperiode

Mondeling examen op 20 punten.