|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het POP (Persoonlijk OntwikkelingsPlan) is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches) en bereikt hij/zij de gewenste gedragsindicatoren van de kerncompetenties van de opleiding.
De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
In de opleiding VD is het POP tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
Het POP is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD101 Stelt het eigen handelen in vraag.
- VD102 Leert systematisch uit eigen ervaring, fouten en successen.
- VD103 Leert systematisch uit ervaring van anderen.
- VD105 Vraagt en geeft feedback.
- VD108 Vertaalt externe feedback in leerpunten.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD255 Respecteert timing en afspraken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
reflecteert over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep
-
reflecteert over het eigen leerproces en stuurt op basis van deze reflecties het leerproces bij
-
denkt in termen van leerdoelen en competenties
-
legt basis voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn/haar studievoortgang aantoont: op welke wijze bereikt de student de leerdoelen en vaardigheden (zoals beschreven in de ECTS-fiches).
- De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, scriptie en latere werkveld.
- In de opleiding VD is het POP tegelijk het meetinstrument voor de studietijdmetingen.
- Het POP is het uitgangspunt voor de gesprekken met de studieloopbaanbegeleider van de student.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Het algemene cgo-boek (opleiding VD).
- Map met invulbladen.
- Digitale invulformulieren.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
23
|
klokuren
|
100,00
|
Verdere toelichting:
- Invullen van de map met de reflectieformulieren is een zelfstandig werk met feedback vanuit de verschillende onderwijseenheden en van de studieloopbaanbegeleider.
- Inhoud van de portfolio is beschreven in het algemene cgo-boek.
- De reflecties (volgens spiraalmodel) worden gestuurd door voorgedrukte invulbladen: de reflecties worden per onderwijseenheid ingevuld in termen van leerdoelen (kennen) en vaardigheden (kunnen).
- De student vult de opgegeven reflectieformulieren in.
- Tijdens de projectweken zijn er formulieren waarmee de student reflecteert in termen van competenties (gedragsankers) die samenhangen met leren werken in projectgroep.
- De student formuleert na de periode minstens twee leerpunten in naar de volgende periode toe.
- De student vult wekelijks een formulier ‘studietijdmeting’ in.
- De student heeft tijdens het lopende academiejaar minstens drie gesprekken met de studieloopbaanbegeleider (deze kan de portfolio altijd opvragen).
- De student geeft de resultaten van zijn/haar studiemeting per periode door aan de cgo-coördinator
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- De portfolio wordt in het eerste jaar door de studieloopbaanbegeleider uitsluitend beoordeeld op volledigheid en niet inhoudelijk. Deze beoordeling dient als afrondingscriterium (in orde/niet in orde) voor het totaalcijfer van het opleidingsonderdeel 'communicatie en anamnese'
- IT-studenten volgen de studieloopbaanbegeleiding van het laagst ingeschreven programmajaar.
- Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van de afspraken, nakomen van de afspraken.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De evaluatie van de eerste examenperiode wordt overgenomen.
|