1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Communicatie en anamnese |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
10276 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1-2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
20 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
26 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gotink Heidi
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Communicatieve vaardigheden hoort tot het luik 'Communicatie en anamnese' en behelst schriftelijke communicatie, vergaderen en presenteren.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
- VD134 Gebruikt een correcte schrijf- en spreektaal (spelling, grammatica, zinsbouw, woordkeuze, tekstverbanden, structuur).
- VD136 Hanteert een professionele verbale en non-verbale communicatie.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student:
-
kent de kenmerken van een
samenvatting;
-
kent de spellingsregels;
-
kent de grammaticale en tekstuele basisvereisten;
-
kent de gangbare normen voor een brief, verslag, rapport;
-
kent de basis van vergadertechnieken en van vergaderverslagen;
-
kent de basis van presentatietechnieken;
-
vat een geschreven of gesproken tekst correct samen met aandacht voor het onderscheid tussen hoofd- en bijzaken;
-
schrijft een goede tekst met aandacht voor spelling, woordkeuze, zinsbouw, tekstopbouw, structuur en stijl;
-
schrijft een correcte brief/e-mail volgens de gangbare normen;
-
woont een vergadering bij in de verschillende vergaderrollen;
-
rapporteert, notuleert, maakt een vergaderverslag;
-
bereidt een mondelinge presentatie voor en presenteert.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- 1: Inleiding communicatie.
- 2: Correct schrijven op het niveau van letter, woord, zin, tekst.
- 3: Samenvatten.
- 4: Rapporteren - notuleren (verslag)- corresponderen.
- 5: Vergaderen.
- 6: Presenteren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Syllabus, eigen notities en aanvullingen, oefeningen op e-campus.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
53,85
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
10
|
klokuren
|
38,46
|
Verdere toelichting:
Praktijksessies, leermethode afhankelijk van en aangepast aan de leerinhoud..
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie: Aanwezigheid is verplicht wegens de interactieve oefeningen. Ongewettigde afwezigheid geeft aanleiding tot een negatieve beoordeling van de score op het gehele opleidingsonderdeel.
Taalvaardigheidstest over spelling, woordkeuze, zinsbouw, tekstopbouw en een eigen tekst schrijven (samenvatting en/of brief en/of verslag). Deze taalvaardigheidstest wordt niet afgelegd tijdens de examenperiode, maar tijdens de contacturen (permanente evaluatie).
Evaluatie tijdens de projectweken van vergaderen en presenteren door de tutor(en) en VUP.
Voor studenten met een lage puntenscore wordt er monitoraat/ extra taken aangeraden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De evaluatie wordt overgenomen (deze component kan niet hernomen worden).
Voor studenten met een lage puntenscore wordt er monitoraat / extra taken aangeraden.
|
|
| |
|