ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Sociologische aspecten van de voeding
  

Component behoort tot O.O.: Voedingswetenschappen 2
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 10142
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 18
Totaal studietijd: 32,5
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Aertsen Lea
Van Laer Sofie


 

KORTE OMSCHRIJVING

Wanneer we ons realiseren dat een voedings-en dieetkundige dagelijks bezig is met het ingrijpen in voedingsgewoonten van mensen, is het goed stil te staan bij de achtergronden die aan de basis liggen van voedingspatronen. De huidige gezondheidsproblemen die voor een deel samenhangen met het voedingspatroon in België en de andere geïndustrialiseerde landen, zijn nauw verbonden met de veranderingen die de maatschappij heeft ondergaan en nog steeds ondergaat. De mens heeft ten opzichte van zijn voedsel en voeding een speciale relatie, die hoewel van fysiologische oorsprong, zeer maatschappelijk bepaald is.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
  • VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD241 Stelt relevante vragen om een analyse verder uit te diepen.
  • VD242 Ziet verbanden en maakt ze expliciet.
  • VD243 Laat zich niet leiden door veronderstellingen en vooroordelen - baseert zich op feiten.
Beroepsspecifieke competenties
  • VD365 Vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De student

  • legt verbanden tussen voedselpatronen en sociologische invloeden.
  • geeft de invloed van voedselkeuze op gezondheid weer.
  • denkt oplossend.
  • legt verbanden tussen de ontwikkeling van voedingspatronen en maatschappelijke tendenzen.
  • schat gezondheidsrisico's in van het huidig Belgisch voedingspatroon en situeert de kwetsbare bevolkingsgroepen.
  • evalueert en volgt demaatregelen en voorstellen van de overheid op.
  • brengt reclameboodschappen in relatie met sociale tendenzen en herkent de doelstellingen van reclameboodschappen en evalueert deze kritisch.
  • situeert en evalueert het mondiale voedselprobleem.
  • leest artikels kritisch lezen en vat deze samen (vulgariserend en wetenschappelijk).
  • bevraagt en evalueert eenvoudige voedingspatronen bij bevolkingsgroepen wonend in België.
LEERINHOUDEN
  • Maatschappelijke invloeden op ontstaan en ontwikkeling van voedingspatronen en het individueel voedingsgedrag.
  • Ontstaan en evolutie van het Belgisch voedingspatroon van de middeleeuwen tot heden in relatie tot maatschappelijke ontwikkelingen.
  • Hedendaagse trends in het Belgisch voedingspatroon
  • Knelpunten in onze voeding t.a.v. de gezondheid en maatregelen van de Belgische overheid tot behoud en verbetering van de volksgezondheid.
  • Reclame in relatie tot sociale trends en invloed op koopgedrag.
  • Het mondiale voedingsprobleem in al zijn facetten in essentie.

STUDIEMATERIAAL
  • cursus: "sociologische aspecten van de voeding" - auteur :Lea Aertsen  - Plantijn Hogeschool
  • reader: recente artikels (populair en wetenschappelijk)
  • enquete naar voedingsonderzoek bij een populatie wonend in België
  • reclameboodschappen in tijdschriften, T.V

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

8

 lesuren

  21,62

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  21,62

studietijd buiten contacturen:

19

 klokuren

  51,35

Verdere toelichting:
  • Hoorcollege: kennis items in essentie toelichten
  • Werkcollege: groepsdiscussie n.a.v. zelfgekozen artikels en voedselbevraging en toetsen aan de theoretische in zichten
  • Groepsleren

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • integratieve toets INT3-2
  • kennis en inzicht wordt getoest door een schriftelijk examen, een deskundig taalgebruik is noodzakelijk voor een goede communicatie van knelpunten in sociologisch perspectief: 80 %
  • reader; 3 tijdschriften- of krantenartikels en 2 wetenschappelijke artikels rond sociologische aspecten van de voeding: 20%
  • studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen 2'
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 05,41

Tweede examenperiode
  • de integratieve toets wordt hernomen en telt voor 100% van de punten van deze component (de jaarpunten tellen niet meer mee).
  • Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen 2' leggen de twee integratieve toetsen van dit opleidingsonderdeel opnieuw af.
  • Studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen 2'.
  • Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.