|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Je krijgt met deze lessenreeks een overzicht van de huidige stand van zaken binnen de gezondheidsorganisatie in België en Europa.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD107 Zet theorie en nieuwe inzichten om in praktijkvoorbeelden.
- VD110 Denkt vanuit uiteenlopende standpunten en referentiekaders.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- VD365 Vertaalt het gezondheidsbeleid in praktische en haalbare toepassingen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- geeft aan voor welke gezondheidszorgaspecten en voor welke aspecten van de eigen beroepsuitoefening welke overheid bevoegd is en welke de betrokken instanties zijn.
- kent het basisjargon gezondheidszorgorganisatie.
- ziet in hoe het beleid en regelgeving inzake gezondheidszorgorganisatie globaal tot stand komt.
- zoekt gericht en doelmatig informatie over thema’s gezondheidsorganisatie in het algemeen en over aspecten van de diëtistenpraktijk in de diverse lijnen van de gezondheidszorg en netwerken in het bijzonder.
- duidt actuele persinfo rond gezondheidsorganisatie
- duidt welke rol diverse actoren en netwerken hebben in de gezondheidszorg.
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Situering Belgische gezondheidsorganisatie (constitutioneel, bevoegdheidsverdeling)
-
Federale gezondheidsorganisatie (Sociale zekerheid, Ziekteverzekering, RIZIV met o.a. de specifieke overeenkomsten met diëtisten, relevante FOD’s, mijlpalen in de federale wetgeving).
-
Vlaamse gezondheidsorganisatie (Structuur overheid, bevoegdheden, beleid, I.V.A.’s en E.V.A.’s, relevante mijlpalen in de Vlaamse regelgeving, thuiszorg, netwerken).
-
Provinciale en lokale inbreng in gezondheidszorgorganisatie
-
Gezondheidsorganisatie op Europees en wereldniveauInformatiebronnen en doelmatig zoeken naar info over organisatie van de gezondheidszorg
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus "Gezondheidsorganisatie voor diëtisten" - auteur D. De Ridder - Plantijn Hogeschool
- Schriftelijke richtlijn "Groepsprojecten Gezondheidsorganisatie" (D. De Ridder)
- Webadressen besproken overheden en instanties
- Duiding van actuele persberichten inzake gezondheidsorganisatie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
21,43
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
4
|
lesuren
|
14,29
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
57,14
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges
- Werkcolleges
- Groepsleren
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- INT3-2
- Evaluatie Groepsproject
- Peerevaluatie
- Voorwaarde voor evaluatie: verplichte aanwezigheid op hoor- en werkcolleges met tussentijdse bespreking van de groepsprojectopdrachten.
- De studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'Voedingswetenschappen 2'
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT3-2 wordt hernomen voor 100% (de jaarpunten tellen niet meer mee)
- Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel ‘voedingswetenschappen 2' leggen de twee integratieve toetsen van dit opleidingsonderdeel opnieuw af.
- Studenten die afwezig zijn op INT3-2 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel 'Voedingswetenschappen 2'
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|