|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Micro-organismen spelen een grote rol in ons voedsel. Niet alleen zorgen zij voor het ontstaan van nieuwe voedselproducten, maar zij zijn ook van groot belang voor de voedselbewaring, het voedselbederf en voedselvergiftigingen
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- VD115 Streeft naar verbetering.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
- VD259 Werkt veilig.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Kent de basis van de microbiologie en de detectiemethoden van de micro-organismen
2. Kent het onderscheid tussen voedseleigen en pathogene micro-organismen in de voeding. 3. Kent het ziekteproces van pathogene micro-organismen . 4. Legt het verband tussen de verschillende ziekten en voeding of dieet. 5. Kent het nut van micro-organismen in de voeding.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- algemene inleiding tot de prokaryoten
- bespreking van de micro-organismen in de verschillende voedingsmiddelen en hun detectiemethoden
- voedselintoxicatie en voedselinfectie
- intrinsieke en extrinsieke parameters van voedsel die de groei van micro-organismen beïnvloeden
- voedselbewaring, voedselbederf
- micro-organismen van de omgeving die het voedingsmidddel beïnvloeden
- schimmels, gisten en protozoa die van belang zijn in de voeding
- aseptische uitvoering van algemene microbiologische technieken en testen op microbiologische hygiëne van de werkplek, microbiologische testen, waaronder snelle detectiemethoden,van een aantal voedingsmiddelen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus: microbiologie van de voeding - auteur: Crols Marina- Plantijn Hogeschool.
- Cursus: microbiologie van de voeding - labo - auteur: Crols Marina- Plantijn Hogeschool.
- Instrumenten, toestellen en materiaal in het microbiologisch laboratorium.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
20,00
|
practicum en oefeningen:
|
28
|
lesuren
|
25,45
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
56
|
klokuren
|
50,91
|
Verdere toelichting:
- 11 hoorcolleges.
- 14 praktijksessies. Aanwezigheid verplicht voor de praktijksessies.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijke integratieve toets INT2-3 (70% van de punten). Het examen van microbiologie wordt op een ander moment afgenomen dan het examen fysicochemie.
- Permanente evaluatie van de praktijksessies (30%).
- Studenten die afwezig zijn op INT2-3 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘fysicochemie en microbiologie van voedsel’.
- Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen één periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator te contacteren.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- INT2-3 wordt hernomen (70%).
- De punten van de permanente evaluaties blijven behouden.
- Studenten die niet geslaagd zijn op het opleidingsonderdeel ‘fysicochemie en microbiologie van voedsel’ leggen de twee integratieve toetsen van dit opleidingsonderdeel opnieuw af.
- Studenten die afwezig zijn op INT2-3 krijgen een A als beoordeling: dus A voor het opleidingsonderdeel ‘fysicochemie en microbiologie van voedsel’.
- Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|