ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Basislab anorganische chemie
  

Component behoort tot O.O.: Algemene chemie
Afstudeerrichting: VD:Voedings- en dieetkunde
Code: 10135
Academiejaar: 2009-2010
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 40
Totaal aantal contacturen: 33
Totaal studietijd: 72,8
Deeltijds programma: deel 2
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dhont Karin
Ollevier Jeroen
Theunen Marjorie
Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

Tijdens deze labsessies wordt vooral aandacht besteed aan het maken van oplossingen met de juiste concentratie, het analytisch werken en het maken van verdunningsreeksen. De concentraties worden bepaald door middel van titraties.

Het begrip zuursterkte wordt verduidelijkt door het uitvoeren van pH-metingen.

Aan de hand van de uitvoering van kation-en anion reacties wordt het uitschrijven van reactievergelijkingen aangeleerd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • VD120 Handelt integer (ethisch, deontologisch).
  • VD133 Drukt zich deskundig uit, zowel naar professionelen als naar leken.
  • VD134 Gebruikt een correcte schrijf- en spreektaal (spelling, grammatica, zinsbouw, woordkeuze, tekstverbanden, structuur).
Algemene beroepsgerichte competenties
  • VD244 Integreert de gegevens tot samenhangende conclusies.
  • VD246 Toont zich resultaatgericht.
  • VD248 Bereidt taken systematisch voor.
  • VD255 Respecteert timing en afspraken.
  • VD256 Verwerkt gegevens correct.
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    1. maakt het onderscheid tussen analytisch en niet-analytisch glaswerk; reinigt het laswerk op de voorgeschreven wijze

    2. bereidt oplossingen analytisch met de gevraagde concentratie

    3. pipetteert en titreert correct zoals voorgeschreven

    4. stelt verdunningstabellen op en maakt verdunningsreeksen in het gevraagde concentratiegebied

    5. bepaalt concentraties aan de hand van titraties

    6. noteert de meetwaarden in een tabel zoals voorgeschreven in de 'handleiding noteren en verslaggeving'

    7. berekent concentraties uit de meetwaarden

    8. meet de pH van een oplossing; stelt een zuur/base titratiecurve op

    9. interpreteert de zuur/base titratiecurve: bepaalt de sterkte van het getitreerde zuur of base; herkent het buffergebied en het equivalentiepunt

    10. voert kation- en anionreacties uit en kan de overeenkomstige reactievergelijkingen opschrijven. herkent de aard van de reacties

    LEERINHOUDEN
  • Labo 1: Bezoek van 4 uur aan het ‘veiligheidsinstituut’ , waar onderwerpen als ‘elektrocutie’, ‘ontploffingsgevaar’, ‘ontvlambaarheid’… aan bod komen; dit zijn onderwerpen die ook buiten het labo van pas kunnen komen (bv. in (groot)keukens,…).
  • Labo 2 tem 6: Zuur/base titraties; redoxtitraties; pH-metingen; opstellen van titratiecurven
  • Labo 7 & 8: uitvoeren van reacties met kationen en anionen; uitschrijven van reacties; identificeren van de aard van reactie

  • STUDIEMATERIAAL
    • Cursus ‘basislab anorganische chemie’  – Plantijn Hogeschool 2009- auteur Karin Dhont 
    • peer, spatel, labojas, labjournaal, veiligheidsbril

       


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    4

     lesuren

      04,94

    practicum en oefeningen:

    28

     lesuren

      34,57

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    48

     klokuren

      59,26

    Verdere toelichting:
    Praktijksessies met verplichte aanwezigheid.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
  • Permanente evaluatie: inzet; orde; voorbereiding; stiptheid
  • Voor de aanvang van het lab moeten de modelberekeningen uitgevoerd zijn en genoteerd zijn in het labjournaal; de voobereiding van het lab moet genoteerd zijn in het labjounaal; resultaten; verslagen
  • In de integratieve toets INT2-1 moet de student in staat zijn de alhier verworven kennis te integreren in het totaalpakket algemene chemie (vb. theoretische achtergrond, toepassing en berekeningen).
    Dit betekent dat de cursus ‘basislab anorganische chemie’ integraal deel uitmaakt van de leerstof voor INT2-1.·
  • Het aantal punten vanuit het ‘basislab anorganische chemie’ telt mee voor ca. 15% (ca. 10% via permanente evaluatie en ca. 5% via één of meerdere geïntegreerde vragen op INT5-1) van de punten van het opleidingsonderdeel ‘algemene chemie’.
    Desalniettemin kan een duidelijke onvoldoende voor ‘basislab anorganische chemie’ leiden tot een globale onvoldoende op het opleidingsonderdeel ‘algemene chemie’, zelfs als mathematisch meer dan de helft van de punten werd behaald voor het globale opleidingsonderdeel. Dit gebeurt dan in consensus met de betrokken lectoren.
  • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen één periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator te contacteren.

    Permanente evaluatie van het labwerk. Deelname aan de labsessies is verplicht; elke niet uitgevoerde praktijkoefening wordt "0" gekwoteerd. De gemiste gewettigde labsessies worden ingehaald tijdens de lesweken van dezelfde periode. De student werkt een regeling uit en legt deze ter goedkeuring voor aan de verantwoordelijke lector


  • tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,23

    Tweede examenperiode
    De punten van permanente evaluatie blijven behouden. De integratieve toets kan hernomen worden.