1 Voedings- en dieetkunde - 1VD - Onderdelen - Voedingsleer |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Voedingswetenschappen 1 |
Afstudeerrichting: |
VD:Voedings- en dieetkunde |
Code: |
10124 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
40 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
52 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Janssens Carla
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus start (na de lessen Chemie I) met een grondige studie van de macro- en micronutriënten. Indeling en soorten, voedingswaarden, fysiologische functies, nutritionele behoeften en aanbevolen hoeveelheden worden voor elke nutriënt behandeld.
We leggen (in beperkte mate) al een link tussen inadequate inname en mogelijke aandoeningen. Vanuit ‘Methoden en onderzoek’ leren de studenten om voldoende kritisch om te gaan met begrippen als ‘behoefte’ en ‘aanbevolen hoeveelheid’. We beschouwen in deze periode ‘Voedingsleer’ en 'Voeding & Energie' als een integratief geheel met het ‘Chemie I’.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- VD240 Onderscheidt hoofd- en bijzaken.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
kent de voedingsstoffen : koolhydraten, vetten, eiwitten, water, vitamines, mineralen en spoorelementen
-
kent de specifieke voedings-eigenschappen van deze voedingsstoffen o.a. fysiologische functies
-
kent de bronnen van de verschillende voedingsstoffen in de Westerse voeding
-
kent de nutrionele behoeften (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden volgens de Nationale Raad van de Voeding)
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Definiëring van het begrip "voedingsstoffen"
-
Koolhydraten : gevulde en lege calorieën, zoetend vermogen, trage en snelle suikers, gemodificeerde zetmelen, geleren, verstijfselen, retrogradatie, fysiologische functies en nutrionele behoeften en bronnen
-
Eiwitten : essentiële en niet-essentiële aminoz
uren, biologische waarde van eiwitten, netto eiwit benutting, fysiologische functies, nutrionele behoeften en bronnen
-
Vetten: verzadigd en onverzadigd vet, dierlijk versus plantaardig vet, essentiële vetzuren, cis/trans vetzuren, fysiologische functie
s, nutrionele behoeften en bronnen
-
Mineralen en spoorelementen : fysiologische functies, nutrionele behoeften en bronnen
-
Vitamines : vetoplosbare versus wateroplosbare vitamines, risicogroepen voor a-, hyper- en
hypovitaminose
-
Water : vochtbalans, f
ysiologische functies
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus 'Voedingsleer' - auteur: Carla Janssens - Plantijn Hogeschool 2009-2010
-
NUBEL, Belgische Voedingsmiddelentabel ISBN 9789074362009 (2009)
-
Receptenleer - Technieken en Processen (J.G. van Eeden, A.S. Visser, T.F. Visser, A. Van de Z
edde) ISBN 90 5574 148 5
-
Voedingsaanbevelingen voor België, Hoge Gezondheidsraad (herziening november 2006)
-
Voeding en Gezondheid (Van Camp et al) ISBN 90-209-6600-6 (2006)
-
Vakliteratuur (bib)
-
Didactische voedingswinkel
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
35,48
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
8
|
lesuren
|
12,90
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
48,39
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Het eerste deel bevat kennis-, inzichts- en toepassingsvragenvragen over Voedingsleer en Chemie I.
Het tweede deel (Voeding en Energie) omvat het correct oplossen van een eenvoudige casus.
Geslaagd zijn voor zowel Voedingsleer, Voeding en Energie en Chemie I is een noodzakelijke voorwaarde om geslaagd te zijn voor INT1-1 .
Berekening score voor een opleidingsonderdeel dat bestaat uit meerdere componenten: zie periodeboek onder 3. Overzicht van de lesweken - punt 6. toetsing.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Uitsluitend evaluatie op basis van de integratieve toets van dit opleidingsonderdeel.
|
|
| |
|