|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstageswaarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopteen blokstage van 4 weken gevold door een blokstage van 3 weken waarbij zowel voor de major als voor de minor stage gedaan wordt. (9u per week voor de major en 5u per week voor de minor). Daarna volgt een blokstage van 3 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.
Belangrijk tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio.
Voor de major verdiept de student zich in de lesinhouden van de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren ifv de beginsituatie.
De student wordt tijdens de eerste en de tweede blokstage door een lectore van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren van de stageschool wordt per blokstage een afsluitend evaluatiedossier opgesteld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht
- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd zijn voor het tweede opleidingsjaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
regelmatige student zijn van het derde opleidingsjaar
pedagogische stages van het eerste en het tweede opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
|
LEERINHOUDEN
|
- het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de major in de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad
- uitdieping en toetsing aan de praktijk van het portfolio-onderwerp
|
STUDIEMATERIAAL
|
- basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal
- behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar
- leerplannen en eindtermen
- handboeken en leerlingenteksten
- vakliteratuur!
- observatieopdrachten
- leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
- eigen reflecties
- theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
312
|
klokuren
|
100,00
|
Verdere toelichting:
De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- beoordelingscriteria en -procedure zie stagevademecum
- de student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurende de 2 blokstages. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd in de eerste én tweede blokstage en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.
- er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakgebonden, interactief en persoonsgebonden gedrag.
- breekpunten moeten verworven zijn
- voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
geen herkansing mogelijk
|