ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3VOTO - Onderdelen - Verzorging module 5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30296
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 31
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beckers Getty


 

KORTE OMSCHRIJVING

In Verzorging module 5 staat de zorg voor het kind en de oudere in klein- en groothuishouding centraal en wordt gewerkt rond de beroepszorg van deze doelgroepen. De verzorgingssector en beleidsprocessen worden nader bekeken en toegelicht in functie van de theoretische lessen, praktische lessen en latere stagebegeleiding van de ll. BSO 3de graad Voeding-Verzorging van het secundair onderwijs. 

In dit opleidingsonderdeel worden ook, dan wel op exemplarische wijze en a.d.h.v. de leerplannen, thema's van de vakken Sociale Wetenschappen (TSO) en Omgangskunde (BSO) aangesneden en in mee verweven, waardoor kennis en inzicht in deze materie versterkt worden. Centraal hierin staat de student als toekomstige leerkracht-opvoeder. 

De vakdidactische aanpak binnen het opleidingsonderdeel Verzorging biedt de student, naast de klassiekere lesrealisaties, de mogelijkheid tot het realiseren en inoefenen van didactische experimenten en spelvormen met als doel zich als leerkracht te vervolmaken. De werking rond het Informatief Project (IP)en de Geïntegreerde Proef (GIP) worden besproken en via opdrachtsvorm bevragen de studenten hun stagescholen hieromtrent. De leraar als inhoudelijk en practisch expert, als organisator en begeleider, als cultuurparticipant en als lid van een vakgroep en schoolteam staan in deze sessies centraal. 

Apart van het opleidingsonderdeel Verzorging en meer bepaald in Projectwerking VV, wordt de student de kans geboden zicht te verdiepen in het opstellen en realiseren van een Integrale Opdracht (IO). Zie ECTS fiche Project VV (project 2). 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  VERZORGING
  • Door toepassingen rond zorgproces op textielstukken machinaal en manueel wassen, kastklaar maken en/of ontvlekken en/of opfrissen/oppersen wordt de student getraind in het kunnen samenwerken, in verantwoordelijkheid nemen en het reflecteren van bekomen resultaten.
  • De student heeft inzicht in het chemisch reinigen en past de techniek hiervoor toe op het waterdicht maken/ontvlekken van regenkledij.
  • De student past specifieke onderhoudstechnieken toe op natuurlijke grondstoffen en synthetisch materiaal en kiest hierbij het juiste onderhoudsmiddel.
  • De student ontdekt, ontwikkelt en uit creativiteit in een decoratief, functioneel werkstukje i.f.v. de doelgroep en de beschikbare kostprijs. In het zelfstandig op zoek gaan naar ontwerpen neemt de student verantwoordelijkheid op en reflecteert nadien op het bekomen resultaat.
  • De student verwerft kennis en techniek rond een aangepast zorgproces voor jonge kinderen en bejaarden m.b.t. lichaamsverzorging, eten en drinken, bewegen en rust, veiligheid en comfort, inrichting leefomgeving. De student verdiept zich zelfstandig in de leerinhoud van het vakgebied verzorging voor de lln. van de 3de graad Verzorging. De projectwerking VV (IO) i.f.v.het kind en de oudere is bij uitstek de kans om zich hierin te kunnen verdiepen en te vervolmaken (vakoverschrijding)

SOC. WET./OMGANGSKUNDE

 1. De student kan maatschappelijke participatie, visie en tolerantie ontwikkelen, o.a. door mediagebruik. Bij het beluisteren van radionieuws, het ontleden van krantenitems en maatschappelijk bewogen artikels, stimuleert de student zichzelf en in samenwerking met de groep in verantwoordelijkheid en zelfreflectie.
2. De student kent het Belgisch sociaal zekerheidssysteem en gebruik ervan kunnen toelichten.
3. De student kan vormen van sociaal bewogen attitude en relationele gerichtheid bij oordelen - vooroordelen - discriminatie en onverdraagzaamheid.
4. De student kan de werking, doel en ondersteuning van het OCMW - K&G als hulpverleningsorganisaties kennen en a.d.h.v. cases kunnen linken. Stilstaan bij de opdracht (IO) kindermishandeling en incest, confronteert de student over de ernst van de verantwoordelijkheid van de mens als opvoeder en hun taak als leerkracht-opvoeder. (interactie en reflectie).
5. De student kan de houding van de leerkracht bij enkele deontologische en juridische aspecten van leerlingenbegeleiding in het gewoon secundair onderwijs kaderen.
6. Als toekomstige leerkracht - opvoeder verdiept de student zich zelfstandig in de maatschappelijke problematiek en vindt hierbij de weg naar de voorziene hulpverleningsdiensten.

VAKDIDACTIEK

1.De student denkt en handelt flexibel, tijdens lesrealisaties voor de eigen klasgroep.
2. De student neemt zijn/haar verantwoordelijkheid op tijdens didactische experimenten en gaat bij de evaluatie respectvol om met zijn/haar medestudenten.
3. De student geeft tijdens typelessen verbale terugkoppeling aan medestudenten m.b.t. zowel technisch didactische aspecten als verbaal en non-verbaal gedrag.
4. De student werkt in kleine groepjes een lesvoorbereiding uit en realiseert deze voor de eigen klasgroep.
5. De student stelt zich binnen de klasgroep empathisch en open op en draagt zorg voor de medestudenten.
6. De student moet communicatief zijn (cfr. lesvoorbereiding) maar ook tijdens de mondelinge lesrealisatie.
7. De student heeft inzicht in leerplannen TSO en BSO voor het vakgebied VV.
8. De student oefent vooropgestelde leerdoelen van het 2de jaar verder in, toegepast op lesonderwerpen uit de 1ste, 2de en 3de graad TSO en BSO van het S.O., BUSO en Sociale Promotie (diversiteit).
9. De student experimenteert met 'nieuwe' didactische werkvormen en werkt hierbij emanciperend.
10. De student werkt creatief met het complex van didactische activiteiten en presenteert het resultaat van zijn/ haar creatief denken mondeling voor de klasgroep.
11. De student bereidt stageopdrachten voor en past zijn vakdidactische kennis toe tijdens stagemomenten. 
12. De student diept een fictief uurrooster VV uit en geeft toelichting a.d.h. van de leerplannen (samenvattend).

13.De student werkt een vorderingsjaarplan uit.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Verzorging module 3 en 4

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen.
Andere begincompetenties

De student kan taak- en procesgericht samenwerken in groep.

De student is bereid om in interactie te treden met de medestudenten en vaklector.

De student kan zelfstandig de door de lector geselecteerde bronnen verwerken om het inzicht in deze materie te versterken.

De student bezit de nodige houding om in het dagelijks leven naar voorbeelden en toepassingen te blijven zoeken.


LEERINHOUDEN

 Verzorging:

  • Belang verzorgend beroep bij kinderzorg en bejaardenhulp
  • Zwangerschap, geboorte, de pasgeborene, de baby, de peuter, de kleuter, het ouderschap, typische kinder- en ouderdomsziekten
  • Kind en oudere: verzorgingstechnieken, leef-woon- en speelomgeving, veiligheid, comfort, kinderkamer
  • Textielzorg: Handwas: zijden of kunstzijden sjaal en fijne textielvezels. Machinewas: 30° tot 90° C. Chemisch reinigen: Waterdicht maken van paraplu of regenjas. Gebruik droogtrommel. Strijken: Roulement en driloefeningen: platte stukken, kledingsstukken opfrissen/oppersen. Handwerk: naai-en siersteken: doopsuikerzakje. 
  • Onderhoud woonomgeving: natuurlijke en synthetische materialen
  • Creatie - decoratie - sfeer - en kleurtoepassingen: bloemschikken, kamerplanten, uitvoeren creatieve/functionele werkstukjes
  • Observatie en bezoek in kinderdagverblijf en RVT zijn in het Project (2) Major ingelast. 

Soc. wetenschappen/Omgangskunde: 

  • Welvaartstaat en sociale zekerheid - Het ziekenfonds.
  • Multiculturele samenleving: Vooroordelen en discriminatie/Emigratie
  • Hulpverleningsdiensten: Kind & Gezin - OCMW.  
  • Deontologie: De leerkracht en zijn beroepscode.

Vakdidactiek:

  • 1. Leerplanstudie: lessentabellen en vakinhouden 3 de graad BSO/TSO.
  • 2. Ontwikkelen van didactische creativiteit en persoonlijke leraarstijl.
  • 3. Organisatie IP/GIP.
  • 4. Organisatie IO.
  • 5. Organisatie studieuitstap.
  • 6. Organisatie en opstellen vorderingsjaarplan. 
  • 7. Opdrachten.

STUDIEMATERIAAL
 
  • Plantijncursus 1/2/3 VO Verzorging/Vakdidactiek
  • Specifieke zorg voor kindjes en ouderen, Bockstaele en Piens, Wolters Plantin, 2006
  • Technisch Wetenschappeliijke oefeningen 3de° STW, Licap
  • Leefomgeving en samen-leven, 1ste jaar, 3de°Licap
  • opvoeding en samenleving, 2de jaar, 3de°, Licap
  • Website: Onderwijs Vlaanderen, KlasCement, Lerarendirect,Gezondheidszorg, K&G, OCMW, ...
  • Onderwijstijdschrift KLasse
  • Schoolbib.
  • Ter beschikking gestelde leer- en werkboeken
  • 1001 ideeën 1 tips Test Aankoop 2002
  • Creatieve tijdschriften en vaktijdschriften
  • Brochures Kind en Gezin
  • Informatie uitgegeven door de overheid
  • Onderwijsonderricht
  • Leerplannen 3de graad TSO - BSO Verzorging
  • Boek: 'Zo kan het ook' : Competentieontwikkelend onderwijs. Wolters Plantyn
Radio, kranten, video, internet.
  • Welzijnsmagazines: o.a. Welliswaar/Brochures.

  • WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    8

     lesuren

      10,26

    practicum en oefeningen:

    16

     lesuren

      20,51

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    47

     klokuren

      60,26

    Verdere toelichting:

    Activerende interactieve hoorcolleges,begeleidingssessies, groepswerk, opdrachten gekoppeld met respons onder de vorm van reflecties en feedback.

    Praktijksessies.

    Zelfstudie.

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    Voor dit opleidingsonderdeel is geen examencontract mogelijk.

    Verplichte aanwezigheid is een vereiste tot slagen.

    Individuele opdrachten: 20%

    Groepsopdrachten: 10%

    Schriftelijk examen: 25%

    Praktisch examen: 20%

    Mondeling examen Verzorging-Vakdidactiek: 25%: Geïntegreerd jaarexamen: d.w.z. student werkt een fictief uurrooster voor vakspecialiteit VV en minor samen uit en verdedigt zich voor een extern jury lid en de vaklector.


     


    tijd voor examinering
    uren
    7

    %
     
     08,97

    Tweede examenperiode

    De punten (20%) van de individuele opdrachten blijven behouden.

    Groepsopdrachten (10%) kunnen niet in 2de zit herdaan worden.

    Schriftelijk examen: 25%

    Praktisch examen: 20%

    Mondeling examen Verzorging-Vakdidactiek: 25%: Geïntegreerd jaarexamen: d.w.z. student werkt een fictief uurrooster voor vakspecialiteit VV en minor samen uit en verdedigt zich voor een  extern jurylid en de vaklector.