|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopt een blokstage van 4 weken gevolgd door een blokstage van 3 weken, waarbij zowel voor de vakken van de major als voor de vakken van de minor stage gedaan wordt: 9u per week voor de major, 5u per week voor de minor. Daarna volgt een blokstage van 3 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.
Een belangrijk aandachtspunt tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio!
Voor de minor verdiept de student zich in de lesinhouden van de eerste graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren in functie van de beginsituatie. Op relationeel/interactief vlak toont de student een omgang met leerlingen die aangepast is aan hun ontwikkelingsniveau.
De student wordt tijdens de eerste en de tweede blokstage door een lector van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren wordt per blokstage een afsluitend evaluatiedossier opgesteld. Deze dossiers vormen het uitgangspunt voor de eindevaluatie van de stage minor.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht
- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd zijn voor het tweede opleidingsjaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
- regelmatige student tijdens het derde opleidingsjaar
- pedagogisches stages van het eerste en tweede opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
|
LEERINHOUDEN
|
- het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de minor in de eerste graad
- uitdieping en toetsing van het portfolio-onderwerp
|
STUDIEMATERIAAL
|
basiscursussen uit de opleiding dienen als bronnenmateriaal
- behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar - leerplannen en eindtermen - handboeken en leerlingenteksten - vakliteratuur! - observatieopdrachten - leerpunten aangereikt door de mentoren en de stagebegeleiders - eigen reflecties - theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
156
|
klokuren
|
100,00
|
Verdere toelichting:
De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- beoordelingsprocedure en -criteria zie stagevademecum
- de student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurende de eerste en tweede blokstage. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd in de eerste én tweede blokstage en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.
- er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratief, leerbevorderen, taakgebonden, interactief, persoonsgebonden gedrag.
- breekpunten moeten verworven zijn.
- voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
geen herkansing mogelijk
|