|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het jaar 2009-2010 wordt gewerkt rond wonen . Deze cursus is uitgewerkt als een project. De studenten maken een reis door het verleden wat betreft de bewoning en zoeken waar op de aarde welke vorm van bewoning voorkomt. In antwerpen zoeken ze gebouwen met de overeenkomstige stijlen en bekijken welke belangrijke personen er in deze periode in Antwerpen woonden. In hoofdstuk 2 gaan we fictief een grond aankopen, daarvoor gaan we een openbare verkoop bijwonen en krijgen uitleg van de notaris. Om ons huis te bouwen moet er een lening aangegaan worden en architect en aannemer moeten gecontacteerd worden. Zijn al onze wettelijke aanvragen in orde? Hoe zit het met nutsvoorzieningen? Verwarming en isolatie? Welke zijn de rechten en de plichten van een huurder?
Projectweek:
- Werken met kunststoffen
- Werken met hout : in technische school
- Werken met metaal : technische school
- Metselen
- Werken aan eigen werkstuk voor hun vakdidactisch eindwerk
- Maken van cosmetische producten
- Bezoeken aan een brouwerij
- Reflectie over de nieuwe leerplannen en de nieuwe visie over het vak
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De student herkent diverse grondstoffen, materialen en technieken; hij heeft de attitude om bedachtzaam met materie om te gaan.
- De studenten verwerft inzicht in het onderwerp wonen.
- De studenten kan diverse grondstoffen en materialen herkennen.
- De student kan een muurtje metsen, de student kan een eenvoudig werkstuk in hout maken en in metaal
- De student kan uit de studiebezoeken leerstof halen om te verwerken voor hun lessen in het secundair onderwijs
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
TO module 3-4
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
Wonen:
- project
- bijwonen van een openbare verkoop
- bezoek aan notaris
- bezoek aan ruimtelijke ordening
- studenten werken samen in projectvorm om de leerstof te verzamelen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De lector heeft eigen cursussen.
- Studiebezoeken:
- practica in technische scholen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
09,40
|
practicum en oefeningen:
|
22
|
lesuren
|
09,40
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
lesuren
|
17,09
|
studietijd buiten contacturen:
|
145
|
klokuren
|
61,97
|
Verdere toelichting:
- onderwijsleergesprekken met presentaties
- praktische oefeningen
- studiebezoeken
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Theorie
- Schriftelijk examen in januari
studiebezoeken:
- De studenten moeten bij elk bezoek aanwezig zijn. Indien door ziekte de student meer dan de helft van de practica mist, kan door de examencommissie beslist worden dat de student niet voldoet voor dit vak.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|