ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3VOTO - Onderdelen - Coaching
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30290
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dries Michel
Ihmsen Hans
Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

Coachingsvaardigheden zijn heel belangrijk als leerkracht. Resultaatgericht en innovatief werken vraagt heel veel begeleiding van leerlingen en veel samenwerking. Daarvoor is het nodig dat je jouw leerlingen en collega’s kan coachen. Met coachen bedoelen we dan begeleiden en ondersteunen bij de uitvoering van taken, maar ook bij ontwikkeling en leren. Dit opleidingsonderdeel is sterk ervaringsgericht uitgebouwd.

Tijdens enkele inleidende workshops ontwikkel je eerst een kennisbasis met betrekking tot coachen. Daarbij wordt uitgegaan van cases die de lector aanbrengt, zowel in woorden (teksten, verhalen) als beelden (video). Maar ook van je eigen ervaringen en die van medestudenten. Besprekingen per twee en in groepjes wisselen af met praktijkgerichte oefeningen en momenten waarbij je samen met medestudenten en de lector de nieuwe inzichten structureert en voor jezelf verwerkt.  Dan kies je voor een coachingstraject dat je zelfstandig uitvoert. Het grootste deel van de studietijd gaat naar het voorbereiden en uitvoeren van dit coachingstraject in de praktijk. Je komt nog wel in groep samen voor ervaringsuitwisseling en intervisie.

In een logboek hou je je leervorderingen bij.

Bij de evaluatie van het opleidingsonderdeel kan je vrij gebruik maken van je logboek. Je geeft dan weer welke inzichten en competenties je ontwikkelde met betrekking tot resultaatgericht en waarderend coachen van anderen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

-    Sterkten in het coachen van zichzelf kennen.

-    Coachingscompetenties ontwikkelen om zelfontwikkeling en leren bij anderen uit te lokken en te ondersteunen.

-    Kunnen aangeven welke plaats coahingscompetenties hebben in het werkveld.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

- Projectweek algemene vakken van het 2de opleidingsjaar.

- Communicatieve vaardigheden van het 2de opleidingsjaar.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

- Projectweek algemene vakken van het 2de opleidingsjaar.

- Communicatieve vaardigheden van het 2de opleidingsjaar.


Andere begincompetenties

De eigen werkzaamheden in handen nemen en houden.

Oriënteren op; plannen van; bijsturen van; en reflecteren op de organisatie van de eigen activiteiten.


LEERINHOUDEN

- Wat is coaching? (basisprincipes)

- Eigen sterkten als basis voor coachen.

- Basishoudingen: echtheid, inleven, waarderen en bekrachtigen, toelaten, goesting doen krijgen, ontspannen, aanvaarden,...

- Gespreksvaardigheden: actief luisteren, vragen en doorvragen, feedback geven en ontvangen, betrokken confronteren, afbakenen, uitdagen en inspireren.

- Structuur van een coachingsgesprek.

- Valkuilen bij coachen.

- Belemmeringen die bij een coachee in de weg kunnen staan voor een resultaatgerichte zelfsturing.

- Grenzen van coachen.


STUDIEMATERIAAL
- Handouts per workshop
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

6

 lesuren

  07,69

practicum en oefeningen:

30

 lesuren

  38,46

vormen van groepsleren:

14

 lesuren

  17,95

studietijd buiten contacturen:

28

 klokuren

  35,90

Verdere toelichting:

·           Motiverende startworkshop (2 uur): plenair, per twee en in groepjes: Uitleg visie (expertenmodel vs begeleidingsmodel); uitleg drie trajecten; keuze maken (top 2). 9-10 studenten per traject. (IHM)

·           2 thematische workshops rond basishoudingen en gespreksvaardigheden, structuur van een coachingsgesprek, … (telkens 4 uur):  met cases, zelfontdekkend leren, eenvoudige coachingsopdrachten, soms rollenspel, intervisie en groepsleren. (ROK).

·           1 inleidende workshop ter ondersteuning van het coachingstraject waarvoor je kiest (4 uur).
Rond studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding (DRM), rond vakgerichte studiebegeleiding, rond studievaardigheden en leren leren (IHM), rond huiswerkbegeleiding voor IQRA (IQRA zelf).

·           Uitvoeren van coachingsopdracht (en). (30 u)

o     Leerbegeleiding van eerstejaarstudenten. Op basis van de LeMo-test krijgt elke student een aantal 1e jaars studenten toegewezen. De student houdt zelf bij hoe hij zijn begeleidingsuren heeft ingevuld (30 begeleidingsuren). Begeleiding is een combinatie van groepsbegeleiding en individuele begeleiding.

o     Studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding in Provinciaal instituut Sint-Godelieve.  De studenten worden ingezet om twee halve dagen te organiseren in het kader van keuzebegeleiding. De hele groep van studenten verzorgen gezamenlijk voor klassen in secundaire scholen twee halve dagen. (Hoekenwerk). (totaal: 8u begeleiding per student). Afhankelijk van de vraag van secundaire scholen kunnen onze studenten meerdere klassen twee halve dagen opvangen. De rest van het totaal van 30 begleidingsuren gaan de studenten invullen met groepsgesprekken of individuele begeleiding voor de GIP.

o     Huiswerkbegeleiding in lager of secundair onderwijs: in samenwerking met een externe organisatie (IQRA). (10 x 3u)

 

·           Verwerking in een logboek:
- eigen samenvattingen van theoretische inzichten,
- voorbereiding van coachingsactiviteiten
- feedback van coachees (gecoachten)
- zelfreflectie en zelfevaluatie na de uitvoering

·           Tussentijdse intervisiebijeenkomst in groepjes (2 uur)

o     IQRA: ROK

o     Keuzebegel.: DRM

o     Leerbegel.: IHM

·           Slotbijeenkomst: successen en leerpunten benoemen, realisaties uitwisselen en bekrachtigen (4 uur). De week voor de examens (IHM, DRM, ROK samen)

Mondeling evaluatiegesprek Halve dag: ROK, DRM & IHM elk 9-10 studenten.


EVALUATIE

Eerste examenperiode

 

  Algemene eisen:

 

Aanwezigheid is verplicht. Je kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel coachen indien je afwezig bent voor de uitvoering van de coachingsopdracht (werkveld). Indien je afwezig bent voor één van de sessies die georganiseerd worden op de hogeschool (inleiding, workshops, intervisie- en slotbijeenkomst) dient een bijkomende opdracht uitgevoerd te worden.

 

a. Presentatie van het coachingstraject tijdens de slotbijeenkomst (20%)

      Evaluatiecriteria:

         - Degelijke schets van de uitgevoerde begeleiding en de concrete aanpak

         - Goede verantwoording van de aanpak vanuit de geschetste theorie

         - Waardevolle tips en aandachtspunten voor het toekomstig coachingstraject in de lerarenopleiding

         - Creativiteit van de presentatie.

         - Taakverdeling (Peer-assessment)

 

b. Uitwerking van de coachingskaft: (logboek + bijlages) (60%)

Evaluatiecriteria:

- Volledigheid

- Doorleefdheid

- Grondigheid

- Argumentatie

- Structuur

 

c.  Mondeling gesprek (20%)

Tijdens een mondeling gesprek licht je jouw uitgewerkte coachingskaft toe en toon je aan hoe de workshops en wat je las over coachen jou al dan niet inspireerden bij het ontwikkelen van je coachingscompetenties.

 

Evaluatiecriteria

-           Je kan doorleefd vertellen waar het om gaat bij coachen.

-           Je kan aangeven welke basishoudingen en gespreksvaardigheden zinvol zijn om anderen resultaatgericht en waarderend te coachen. En welke je zelf al bezit of ontwikkelde. Je verwijst daarbij naar de workshops

-           Je kan coachingscompetenties een plaats geven in het werkveld waartoe je opgeleid wordt.


tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
Inhalen is niet mogelijk omdat het ontwikkelen van coachingscompetenties niet gerealiseerd en begeleid kan worden naar een tweede examenperiode toe.