3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3VOBI - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning VV |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
30298 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
26 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Mens en milieu is de theoretische cursus bij het vak verzorging en splits zich op in twee delen:
enerzijds het zorg dragen voor de mens: in het kader van deze cursus zien we alles over ziekte bij de mens anderzijds gaat dit ook over zorg dragen voor het milieu: hierin zien we lucht, water, afval
In een laatste hoofdstuk zien we ook iets over genetische gemanipuleerde organismen. De voornaamste punten die we bespreken zijn de invloed op voedsel, op het milieu.en op de gezondheid van de mens.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis van de gezondheid van de mens in zijn natuurlijk milieu
- Milieubewust denken en handelen, juiste en objectieve informatie verwerven in de ingewikkelde milieuproblematiek en gezondheid van de mens kunnen kaderen in een breder perspectief
- voldoende inzicht in de materie verwerven om levenslang bij te kunnen leren. Begrijpen van artikels over deze materie
-
opmerking bij de algemene beroepsgerichte competenties: enkel 'toont maatschappelijke betrokkenheid ' is van toepassing
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Chemie eerste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Cursus van wetenschappelijke ondersteuning van 1ste en 2 de jaar
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- studie van milieu
- Ozon, broeikaseffect, luchtvervuiling, waterverontreiniging- en bodemvervuiling, waterzuiveringsinstallaties, recyclage van afvalstoffen. Genetisch gemanipuleerde organismen en hun effect op milieu en gezondheid van de mens
- Mens en gezondheid
- De studenten krijgen inzicht in wat gezondheid, gezondheidszorg, verstoring in de gezondheid, kunnen betekenen.
-
- verstoring van de gezondheid
- stoornis in het dynamisch groeiproces :
- Erfelijke factoren
- Gedragsfactoren
- Omgevingsfactoren
- De strijd tegen de ziekteverwekkers
- natuurlijke middelen
- kunstmatige middelen
- uiterlijke kenmerken van de strijd tegen de ziekteverwekkers
|
STUDIEMATERIAAL
|
eigen samenstelling lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
28,21
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
52
|
klokuren
|
66,67
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen in januari: 50% voor mens en 50% voor milieu
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk de leerstof van het hele semester en van de 2 onderdelen
|
|
| |
|