ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3VOBI - Onderdelen - Project Voeding-verzorging
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30297
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 52
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beckers Getty
Seghers Annemie


 

KORTE OMSCHRIJVING

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee projecten die binnen de major Voeding Verzorging verdeeld zijn.

Het eerste project ' Diversiteit' kadert voornamelijk in het opleidingsonderdeel Voeding en is gericht op het uitdiepen van een sociale problematiek, sociale omgang met en de zorg voor  zorgbehoevenden. Heel specifiek betreft het hier kansarmoede en armoede. De student verdiept zich in deze materie onder begeleiding van het lectorenteam en onder de vorm van geleide opdrachten. Van de studentengroep wordt verwacht dat zij zich hierbij sociaal, open, empatisch en hulpvaardig opstellen. De georganiseerde studieuitstappen naar hulpverleningsorganisaties die de studenten de nodige fundamentele informatie geven en de talrijke gastsprekers die i.v.m. dit thema hun ervaringen levendig tot bij de studenten brengen, komen ruimschoots in het project aan bod. Zodoende brengt het realiseren van dit project de studenten in de mogelijkheid om ervaringen op te doen, geïnformeerd te worden en zelf op zoek te gaan naar informatie om inzichten te verwerven en zich op die manier in hun rol als leerkracht-opvoeder te vervolmaken en te waken over de zorg om het welzijn van hun leerlingen.

'Centraal in dit project staat de leraar als partner van externen die leert uit ervaringen en samenwerking' 

Het tweede project 'Zorg voor doelgroepen', namelijk 'Het kind en de oudere' staat volledig in het teken van Vakdidactiek, nl. het competentieontwikkelend onderwijs. Hierbij stellen de studenten zelfstandig en in groep een volledige Integrale Opdracht (IO) op. Aldus verdiept de student zich in de leerplannen VVKSO/TSO/ STW/ 3de graad. Uiteraard zijn in een IO de vakken alias componenten Voeding, Sociale Wetenschappen en Natuurwetenschappen betrokken. Tijdens dit project zijn, om  stapsgewijs te kunnen werken en nadien begeleid te worden door de vaklector(en), ook activerende hoorcolleges voorzien. De getuigenis van een gastspreker, die de studenten komt toelichten, geeft hen een realistisch beeld. Een prospectieve daguitstap/bedrijfsbezoek staat op het programma en beoogt o.a. dat de studenten ervaring opdoen en kennis maakt met het latere werkveld van hun toekomstige lln.

' Centraal bij het competentieontwikkelend leren staat de idee dat 'leren' samengaat met 'groeien'.

 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Project 1: De student:

- kan zich empatisch, open en hulpvaardig opstellen.

- verdiept zich zelfstandig in de informatie over mensen-en kinderrechten.

- kan deze rechten bepalen en benoemen a.d.h.v. cases.

- schrijft een volwaardige maaltijd uit en bereidt deze met een vooropgesteld beperkt budget.

- informeert zich over een autolening en schrijft hiervan een simulatie uit.

- past zich aan en werkt mee in een zorgorganisatie.

- stelt hiervan een briefing op, presenteert deze en wisselt opgedane ervaringen uit aan de totale groep.

Project 2: De student:

- verdiept zich in het leerplan VVKSO TSO  STW IO van de 3de graad.

- verdiept zich in het begrip competenties en leerlijnen.

- verdiept zich in het doelenboek IO.

- houdt rekening met de criteria om leren als groeiproces te kunnen begeleiden en te coachen.

- heeft inzicht in de dubbele taak die voor de lkr. is weggelegd binnen een IO.

- betrekt de componenten in deelopdrachten en werkt vakoverschrijdend.

- verklaart waarom in de deelopdrachten van een IO kennis en vaardigheden worden geïntegreerd.

- heeft creatieve, leerrijke ideeën en zet deze om in opdrachtsvorm, rekening houdend met de leerlijnen en  zorgt voor een veilig en stimulerend leerklimaat.

- zet lln aan tot leren via goede opdrachten die omgezet zijn naar opdrachtsbrieven en biedt hierbij de nodige materiële ondersteuning.

- stelt zich als instrument op om de groei van lln. te ondersteunen en te bevorderen. 

- werkt evaluaties uit van deze deelopdrachten en voorziet aanzetting tot reflectie.

-  kan vlot in een IO-team werken waarin men elkaar aan stimuleert, ondersteunt en respecteert.

- neemt verantwoordelijkheid op binnen de groep en voert voor zichzelf een kwaliteitscontrole uit.

- draagt bij tot de organisatie, roostering en infrastructuur/accomodatie die nodig zijn binnen het opgestelde IO.

- voorziet samen met het IO-team een reflectie en zelfevaluatie. 

- presenteert en motiveert het opgestelde IO aan medestudenten, vaklectoren en externen uit de praktijk.

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Een credit in 2VO behaald hebben voor de volgende opleidingsonderdelen:

Pedagogische stage,Vakdidactiek, Verzorging (module 3 en 4) en Voeding (module 3 (waaronder ook het Project IO-Wijn)).


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Opleidingsonderdeel Voeding (module 5) en Verzorging (module 5) van 3VO.


Andere begincompetenties

Voor beide Projecten Major gelden volgende begincompetenties:

Bereid zijn om in interactie te treden met medestudenten, externen en lectoren.(De leraar als begeleider en cultuurparticipant)

Geselecteerde bronnen op zelfstandige wijze interpreteren en verwerken. (De leraar als inhoudelijk expert)

Een houding hebben om in het dagelijks leven naar voorbeelden, toepassingen en oplossingen te zoeken om inzichten in de materie te versterken en om het leraarschap te vervolmaken. (De leraar als begeleider van ontwikkelingsprocessen, als innovator en als cultuurparticipant)


LEERINHOUDEN

Project 1:

- Mensen -en kinderrechten + cases

- Begrippen vooroordelen, discriminatie, racisme en de rol en houding van de leerkracht hierbij: gastspreker

- Sociale voorzieningen vroeger en nu en deze binnen de scholen (CLB/SOVO): gastsprekers

- Budgetbegeleiding door het OCMW: gastspreker

- Budgettering, geld lenen en krediet: simulatie

- Werking van een rechtbank en de taak van de verschillende functies + deelname aan een rollenspel: studieuitstap

- Verschillende zorginstellingen/hulporganisaties: :Doe-opdracht: observatie en medewerking in de zorginstelling 

- Werking Moeders voor moeders: studieuitstap

Project 2:

-  Leerplanstudie/Doelstellingen/Begrip competenties/Deelopdrachten voor de componenten

- Studieuitstap organiseren of gastspreker voorzien

- Evalueren binnen het IO

- Verbetersleutels opmaken van de deelopdrachten IO

- Uitwerken IO met componenten en vakoverschrijding binnen de IO-groep

- Daguitstap bedrijfsbezoek Kinderdag verblijf en Rust-en verzorgingstehuis

- Integratie van de opgedane informatie daguitstap en gastspreker in de deelopdrachten van het IO

- Realisatie van de voorziene deelopdracht praktijk Voeding

- Overbrenging naar Pp van het bedachte IO

- Presenteren van het IO

- Reflectie en zelfevaluatie over de ervaring opdracht IO van het IO-team


STUDIEMATERIAAL

Project 1:

- Studiewijzer Project 1

- Brochures overheid en onderwijs

- Brochures hulporganisaties

- Bijlagen rond mensenrechten: nota's van de lector SW

- Recepturen

- Schoolbib.

Project 2:

Studiewijzer IO Project 2

Leerplannen VVKSO/TSO/STW/ 3de graad

Doelenboek IO VVKSO

SAM-schaal: evaluatiemethode/criteria

Boek: 'Zo kan het ook': Competentieontwikkelend onderwijs

Schoolbib.: Het didactisch werkvormenboek: Variatie en differentiatie in de praktijk

Brochures/Videomateriaal, ... .

Informatie overheid


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

37

 lesuren

  47,44

practicum en oefeningen:

4

 lesuren

  05,13

vormen van groepsleren:

11

 lesuren

  14,10

studietijd buiten contacturen:

26

 klokuren

  33,33

Verdere toelichting:

Zie ook bij de korte omschrijving van het project.


EVALUATIE

Eerste examenperiode

De projecten Major Voeding Verzorging staan op 100%, maar worden verdeeld onder beide projecten.

Verplichte aanwezigheid bij beide projecten is een vereiste om te kunnen slagen.

Het niet geslaagd zijn bij één van de onderdelen van beide projecten kan leiden tot het niet geslaagd zijn van één of twee project(en).

Wanneer een student een onvoldoende heeft voor één project, betekent dit dat de student niet geslaagd is voor het opleidingsonderdeel Project Voeding-Verzorging.

Project 1: 50%:

-  Empatie, openheid en zorg: 30%

- Aanwezigheid: 30%

- Budgetvriendelijk koken: 10%

- SW: Cases mensen- en kinderrechten (5%) + budgettering autolening (5%): 10%

- Toelichting/presentatie van de ervaring in de zorginstelling: 10%

Project 2: 50%:

- Groepswerk: 10% (samenwerking, taakverdeling, organisatie)

SCHRIFTELIJKE PRESENTATIE:

- Deelopdrachten: 10% (componenten, uitschrijving, ingelaste studieuitstap/gastspreker)

- Geheel IO: 10% (inhoud, informatiebronnen, lay-out, creativiteit, werkvormen en didactisch materiaal, verbetersleutels)

- Voorziene evaluatie: 10% (wijze en variatie van het evalueren)

MONDELINGE PRESENTATIE:

- Presentatie IO: 10% (Pp, verdeling toedracht, mondelinge presentatie) 


tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
Tweede zit is niet mogelijk aangezien het bij beide projecten over een groepsprestatie gaat.