|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopt een blokstage van 4 weken gevolgd door een blokstage van 3 weken waarbij zowel voor de vakken van de major als voor de vakken van de minor stage gedaan wordt. Daarna volgt een blokstage van 3 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.
Belangrijk tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio!
De student krijgt in zijn BuSO- of DO-stage de kans om kennis te maken met de specificiteit van deze doelgroepen. Lesinhouden en didactische werkvormen dienen aangepast te worden aan het doelpubliek. Ook de omgang met deze jongeren verschilt met deze in het gewoon secundair onderwijs. Relationele en interactieve vaardigheden komen scherper op de voorgrond. Om deze aanpassing vorm te kunnen geven, wordt de student in het eerste semester een workshop aangeboden rond de specificiteit van het BuSO en DO. Daarnaast observeert de student tijdens de stage gedurende 12u de werking van het BuSO of DO. Daarna volgt een doe- en participatiestage van 24u. De totale stage is gespreid over 3 weken.
De stagebegeleider van de Plantijnhogeschool zal het functioneren van de student bespreken met de mentoren. Op basis daarvan wordt op het einde van deze stage een evaluatiedossier opgesteld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student weet zich op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief, persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht
- de student profileert zich als een volwaardig lid van een team
- de student verdiept zich in de specificiteit van jongeren in het BuSO of DO
- de student kan zijn pedagogisch-didactisch handelen afstemmen op de specifieke doelgroep
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd voor groeiportfolio en stage van het 2de jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
bereidheid om zich aan te passen aan de specifieke eisen van de doelgroep
|
LEERINHOUDEN
|
- voorbereidende workshop van 4u rond BuSO en DO met verwerkingsopdracht
|
STUDIEMATERIAAL
|
Basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal.
Behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar.
Leerplannen en eindtermen.
Handboeken en leerlingenteksten.
Vakliteratuur!
Observatieopdrachten.
Leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders.
Eigen reflecties.
Theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
78
|
klokuren
|
100,00
|
Verdere toelichting:
De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- beoordelingsproceduren en -criteria zie stagevademecum
- de student wordt beoordeeld op de groei die hij gedurende deze stage doormaakte. Een belangrijk criterium is de flexibiliteit van de student om zich aan te passen aan de eisen van de specifieke doelgroepen. De stagebegeleider stelt in overleg met de mentoren een eindevaluatiedossier op.
- er mag geen onvoldoende gescoord worden voor het adminstratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief, persoonsgebonden gedrag
- breekpunten moeten verworven zijn
- voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen herkansing mogelijk
|