ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3VOBI - Onderdelen - Project natuurwetenschappen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30285
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 32
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Asselberg Rob


 

KORTE OMSCHRIJVING
Bij de natuurwetenschappelijke vorming staat de levende natuur centraal. Maar hierbij komen ook de noodzakelijke aspecten aan bod van de niet-levende natuur.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • kan het verband inzien tussen levende en niet-levende natuur
  • onder begeleiding bij een onderzoeksvraag gegevens verzamelen en volgens een voorgeschreven werkwijze een experiment, een waarneming of een meting uitvoeren
  • gehanteerde wetenschappelijke concepten verbinden met dagelijkse waarnemingen, concrete toepassingen of maatschappelijke evoluties

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • uit waarnemingen afleiden dat zowel de levende als de niet-levende natuur bestaan uit materie
  • de massa van een hoeveelheid vaste stof en vloeistof bepalen
  • het volume van een hoeveelheid materie bepalen
  • een gegeven deeltjesmodel hanteren om experimentele en dagelijkse waarnemingen van materie te verklaren
  • vanuit waarnemingen afleiden dat in een stof de deeltjes (moleculen) voortdurend in beweging zijn, waarbij de snelheid toeneemt bij toenemende temperatuur
  • een mengsel van stoffen scheiden met een eenvoudige scheidingstechniek
  • voorbeelden van materie herkennen als zuivere stof of mengsel als het bijbehorende deeltjesmodel gegeven is
  • experimenteel aantonen dat energie kan omgezet worden van de ene vorm in een andere vorm
  • de aggregatietoestanden verbinden met het juiste deeltjesmodel
  • uit experimenteel onderzoek en uit dagelijkse waarnemingen afleiden dat stoffen uitzetten of inkrimpen bij temperatuursverandering
  • de massa van een hoeveelheid gas bepalen
  • uit waarnemingen en technische toepassingen uit de wereld van de techniek afleiden dat de mens in staat is om door stofomzettingen nieuwe moleculen te maken
  • uit experimentele waarnemingen en technische toepassingen afleiden dat de vorm- en/of snelheidsverandering van een voorwerp veroorzaakt wordt door de inwerking van een kracht en afhangt van de grootte van die kracht
  • de energieomzettingen weergeven in gegeven technische toepassingen
  • uit experimentele waarnemingen en technische toepassingen afleiden dat transport van warmte-energie kan plaatsvinden door geleiding, convectie of straling
  • verschijnselen en toepassingen uit het dagelijks leven in verband brengen met zichtbare en onzichtbare straling

STUDIEMATERIAAL
  • voorwerpen uit de niet-levende natuur
  • ontwerp van het leerplan natuurwetenschappen (2010-2011)

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

6

 lesuren

  09,68

practicum en oefeningen:

24

 lesuren

  38,71

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

30

 klokuren

  48,39

Verdere toelichting:
  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • praktijksessies en demonstraties
  • excursie
  • een deel van de lessen en demonstraties zullen doorgaan tijdens module 1 (1LO), module 4 (2LO) en module 5 (3LO)

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • permanente evaluatie van de praktijksessies (20%)
  • verslag van de excursie (20%)
  • schriftelijk examen (60%)
  • deelname aan praktijksessies en excursies is verplicht (tenminste 60% om geslaagd te zijn in de betreffende module)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 03,23

Tweede examenperiode
  • schriftelijk
  • de punten van de praktijksessies en excursie blijven behouden