ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30278Communicatieve en agogische vaardigheden3
30279Pedagogische wetenschappen4
30280Seminaries3
30281Mode module 57
30282Project mode4
30283Vakdidactiek mode3
30293TO module 5 (incl. vakdid-PW)9
30286Stage mode 312
30294Stage TO 36
30288Buso-stage3
30289Portfolio3
30290Coaching3
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Communicatieve en agogische vaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30278
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 27
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

Binnen dit cursusaanbod in het derde jaar gaan we inhoudelijk dieper in op het begeleiden van leerlingen met leer-, gedrags- en ontwikkelingsstoornissen. We staan stil bij de specificiteit van leerlingen in het deeltijds en buitengewoon onderwijs en bij interculturele communicatie. De rechten van de jongere worden onder de loepe genomen.

Het is de betrachting om een positief ingestelde attitude te ontwikkelen ten aanzien van de lerende, onafgezien van zijn kwaliteiten en beperkingen. Hiervoor is inzicht in problematieken noodzakelijk en dient samengewerkt te worden met collega's, ouders en externen.

De einddoelstelling zal erin bestaan om te komen tot een verantwoorde en ethische attitude van toekomstig leerkracht.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student is oprecht en integer in z'n handelen en biedt voldoende standvastigheid in moeilijke situaties doordat hij/zij de vaardigheden tot oplossingsgericht werken kent.
2. De student leert empathisch te werken en heeft voldoende inzicht en reflectie op z'n persoonlijk handelen.
3. De student kan in team werken, met respect interacties aangaan waarbij tevens de interculturele communicatie verbetert
4. De  student is in staat om in overleg een positief leefklimaat te creëren voor de leerlingen in klasverband en op school. Dit omvat inzicht in mogelijke stoornissen bij leerlingen.

5. De student is in staat om met ouders en verzorgers in dialoog te treden over opvoeding en onderwijs.
6.De student is in staat zich te documenteren overde eigen rechtspositie en die van de leerlingen.
7.De student is in staat om actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen te identificeren en kritisch te benaderen.

 


 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
De verworven competenties uit de cursus communicatieve vaardigheden en agogische vaardigheden 2de jaar

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

bereidheid tot zelfreflectie

bereidheid tot interactief participeren


LEERINHOUDEN
  • Basishouding/attitude van de leerkracht : normen en waarden die inspireren
  • Communicatieprincipes/ gespreksvoering
  • Oudercontact
  • jongeren met leer-, ontwikkelings-, gedragsproblemen
  • jongeren in het deeltijds onderwijs
  • jongeren in het buitengewoon onderwijs
  • Interculturele communicatie.
  • Rechtspositie van de minderjarige/ Kinderrechten in de klas.

 



STUDIEMATERIAAL

Cursus met essentie hoorcolleges en aanvullende, ondersteunende wetenschappelijke teksten.

De getoonde videofragmenten moeten gekend zijn.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  30,77

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

51

 klokuren

  65,38

Verdere toelichting:
  • Interactieve hoorcolleges.
  • Praktijkvoorbeelden-toepassingen via videodocumentaires.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen op 100 % van de punten.

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen op 100% van de punten.

 

 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30279
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 34
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dries Michel


 

KORTE OMSCHRIJVING

Om je weg te vinden in het onderwijslandschap komen in het derde jaar verschillende topics over onderwijsorganisatie, onderwijsbeleid en de rechten en plichten van een leerkracht aan bod. Het hele pakket bereidt je op een directe en praktische manier voor op de onderwijspraktijk die buiten het eigenlijke lesgeven valt. De contactmomenten staan in het teken van een constant begeleiden en remediëren van de opdrachten en het verduidelijken van bepaalde inhouden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student kan op correcte wijze administratieve taken uitvoeren (bijhouden van leerlingengegevens, evluatiegegevens, klasseraad,…).
2. De student kan de resultaten van onderwijsonderzoek beoordelen.
3. De student kan participeren aan samenwerkingsstructuren: Klasseraad, graadwerkgroepen, vakwerkgroepen.
4. De student kan zich documenteren over de eigen rechtszekerheid: plichten en rechten van de leraar, loopbaan en bezoldiging, verloven, ziekten en ongevallen, aansprakelijkheid.
5. De student kan reflecteren over het beroep van de leraar en de plaats in de samenleving: Geschiedenis van het algemeen secundair onderwijs en het technisch onderwijs, organisatie van het secundair onderwijs, organisatie van het BUSO.

6. De student neemt deel aan de training rond het thema leefsleutels


 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Kennis van de pedagogische wetenschappen uit het 1e en 2e opleidingsjaar en ervaring uit de pedagogische stage
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
  • De staatshervorming
  • Het schoolpact
  • Structuur van het onderwijs
  • CLB
  • Inrichtende macht
  • leerplicht
  • participatie
  • De plichten van de leerkracht
  • Verboden praktijken op school
  • Verplichtingen t.g.v. netgebonden reglementen
  • GOK
  • Het schoolreglement
  • De klasseraad
  • Inspectie en begeleidingsdiensten

STUDIEMATERIAAL
  • Cursus pedagogische wetenschapen 3 vk.
  • Tijdschrift Klasse.
  • Onderwijs.vlaanderen.be.
  • Publicaties Vlaamse Gemeenschap, departement onderwijs.
  • Externe sprekers

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

30

 lesuren

  28,85

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

70

 klokuren

  67,31

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges.
  • Opdrachten en oefeningen.
  • Individueel werk.
  • Deelname seminaries die betrekking hebben op inhoud cursus.

EVALUATIE

Eerste examenperiode

 

  • Mondeling examen (50%). Open boek
  • opdrachten (50%)
  • Leefsleutels (geen afzonderlijk examens, evaluatie tijdens de deelname aan training).

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 03,85

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen (100%) Open boek

 

 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Seminaries
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30280
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

Aangezien onderwijs een uitzonderlijk breed werkterrein omvat, wordt van toekomstige leerkrachten verwacht dat zij actuele thema's die leven in de onderwijswereld kunnen detecteren en dat zij projecten en initiatieven hieromtrent positief-kritisch kunnen benaderen en kunnen integreren in hun eigen handelen en functioneren.

Hiertoe worden aan de studenten 6 seminaries aangeboden waarbij experts uit het werkveld hun project/ initiatief komen toelichten. De studenten krijgen telkens een verwerkingsopdracht.

Aangezien de thema's van de seminaries gebonden zijn aan de actualiteit, zal de inhoud elk jaar varieren.

Met deze seminaries willen wij bij de student een brede kijk en doordachte visie op onderwijs stimuleren. Tevens kaderen deze seminaries in de noodzakelijkheid van levenslang leren. Onderwijs is immers een zeer levendige sector die voortdurend onderhevig is aan veranderingen. 

 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

de student kan zich informeren omtrent actuele thema's in onderwijs (horizonverruiming)

de student kan zich informeren omtrent projecten en initiatieven ivm knelpunten in onderwijs

de student kan de voorgestelde projecten en initiatieven positief-kritisch evalueren

de student kan gefundeerd deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's

de student is bereid om levenslang te leren

de student is bereid om de opgedane kennis en inzichten te integreren in het eigen functioneren

 

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties

een open houding om knelpunten in onderwijs te (h)erkennen

een positief-kritische ingesteldheid om initiatieven en projecten te 'wikken en te wegen'

bereidheid om de opgedane kennis en inzichten te vertalen naar het eigen handelen en functioneren als leerkracht

bereidheid om een attitude te ontwikkelen van levenslang leren


LEERINHOUDEN

seminaries:

- Specificiteit van het BuSO

- Specificiteit van het Deeltijds Onderwijs in samenwerking met vzw ARKTOS

- Spijbelen: wat houdt het in en wat kan er aan gedaan worden?

- OverStagg: hoe reageer je op leerlingen die over de schreef gaan?

- Gelijke onderwijskansen: omgaan met kansarmoede

- Beleidsvoerend vermogen: wegwijs worden in de school als organisatie


STUDIEMATERIAAL

syllabus en cases verzorgd door de externe experts

nota's van de studenten

 


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  34,15

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

54

 klokuren

  65,85

Verdere toelichting:

De studenten volgen 7 workshops van 4u verzorgd door externe experts. Aanwezigheid is verplicht. Bij ongewettigde afwezigheid werkt de student een bijkomende opdracht uit.

Bij elke workshop hoort een verwerkingsopdracht. De uitwerking van deze opdrachten telt als examen. Criteria bij de beoordeling van deze verwerkingsopdrachten: diepgang, samenhang en structuur, doordachtheid, kritische zin, behoorlijk taalgebruik.


EVALUATIE

Eerste examenperiode

De verwerkingsopdrachten bij elke workshop tellen als examen. Beoordelingscriteria cfr. supra. Op elke verwerkingsopdracht dient een voldoende gehaald te worden. Elke opdracht waar men onvoldoende op haalt, dient in 2e zit terug voorgesteld te worden.


tijd voor examinering
uren
0

%
 
 00,00

Tweede examenperiode
Indien de uitwerking van de verwerkingsopdracht in eerste zit onvoldoende is, moet deze in tweede zit opnieuw voorgesteld worden

 

 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Mode module 5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30281
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 82
Totaal studietijd: 182
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Godschalk Lise
Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING
Integrale opdracht met als uitgangspunt de visuele, tactiele en vormgevende eigenschappen van textiele materialen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

CREATIE

  •  Een modeconcept kunnen ontwikkelen voor een bepaalde doelgroep en toelichten
  • Creatief denken tijdens de veschillende fasen van de conceptontwikkeling
  • Ontwikkelen feeling voor textiele materialen
  • Weergeven van modellijnen en materialen

VORMGEVING

  • maten nemen in functie van het model
  • opbouwen of omvormen van een grond-of lijnvorm naar het model
  • patroon verbeteren naar pasvorm en model
  • uitgetekende patroondelen productierijp maken
  • opstellen van een fabricatiedossier
  • analyseren van materiaal

REALISATIE

  • Bepalen van kwaliteitsnormen en toleranties
  • snijden van prototype
  • monteren en strijken van prototype
  • evalueren van het prototype
  • opstellen van WIF

 

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
mode module 1-2-3-4
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

CREATIE:

  • Creatief denktechnieken als ondersteuning conceptontwikkeling
  • Onderzoek textiel materialen op visuele, tactiel en vormgevende kwaliteiten
  • Zelfstandige conceptontwikkeling vanuit materiaalexperimenten; koppeling doelgroep, thema, werkstuk, afwerking, enz..
  • Ontwerpen mantel of vest vanuit het modeconcept
  • Het modeconcept presenteren en toelichten op een persoonlijke manier

VORMGEVING:

  • studie van mantel en vest
  • studie van kragen : kraag en opslag en sjaalkraag
  • studie van mouwen :  rechte mantelmouwen ,raglan- en kimonomouw
  • patroon- en snijstudie van een klassieke vest - stof en voering
  • materiaal voor wintervesten,mantels

REALISATIE:

  • opstellen van werkinstructieformulieren
  • realiseren van klassieke vest
  • fabricatiedossier
  • realiseren van prototype

 


STUDIEMATERIAAL

CREATIE:

  • cursus creatie lector
  • cursus vakdidaktiek creatie
  • cursus modetekenen
  • boek 'Modetekenen' Angel Fernandez en Gabriel Martin Roig

VORMGEVING-  REALISATIE

  • cursus mantel vest
  • organisatie
  • technische fiches

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

36

 lesuren

  14,17

practicum en oefeningen:

36

 lesuren

  14,17

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

172

 klokuren

  67,72

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

CREATIE

  • Permanente evalauatie 60%; regelmatige aanwezigheid en volledig uitgevoerde taken zijn noodzakelijk
  • Schriftelijk examen 40% met een theoretisch en praktisch gedeelte (2u)

VORMGEVING

  • permanente evaluatie : 40%
  • examen : tekenen van een manueel patroon : 60 % - 4u

TECHNISCHE ONDERSTEUNING

  •   Stalen van stoffen bespreken - 10 %

REALISATIE

  • permanente evaluatie : 40%
  • examen : uitvoeren van techniek ahv een WIF -60%-4u

tijd voor examinering
uren
10

%
 
 03,94

Tweede examenperiode

CREATIE

  • Taken en opdrachten kunnen hernomen of afgewerkt worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
  • Schriftelijk examen met een theoretisch en praktisch gedeelte 2u

    VORMGEVING - REALISATIE-TECHNISCHE ONDERSTEUNING

    idem eerste zittijd

    creatie, vormgeving,realisatie : elk 30 %

    technische ondersteuning : 10%

    bij een groot tekort (7/20) op één onderdeel moet alles hernomen worden.

  •  

     

    3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Project mode
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
    Code: 30282
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Semester 2
    Aantal studiepunten: 4
    Wegingscoëfficient: 4
    Totaal aantal contacturen: 0
    Totaal studietijd: 104
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): De Ridder Ingrid
    Godschalk Lise
    Vandecruys Gert


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Project 1: Experimenteel atelier stofbewerking met het accent op verven, bedrukken en vervormen door middel van chemische processen die aan de grondslag liggen.

    Project 2 : tricot

    Project 3 : confectiestage in binnen- en buitenland


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    • SO212 Kan organiseren.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Project 1:

    • Kennis, vaardigheid en technieken om de uiterlijke vorm van textiele materialen te veranderen door middel chemische (organisch- anorganisch) processen
    • Kennis, vaardigheden en technieken om een experimenteel en creatief atelier op te zetten
    • Ontwikkelen creatieve vaardigheden

    Project 2 :

    • vervaardigingswijze van tricot ontdekken
    • verschillende soorten tricot kunnen onderscheiden
    • tricot kunnen verwerken : in patroonstudie en realisatie

    Project 3 :

    • bezoeken van confectiebedrijven in binnen - en buitenland (Tunesië)
    • een persoonlijk verslag schrijven over de studiebezoeken
    • dit project wil de studenten op de hoogte brengen van de concrete situatie in de confectienijverheid.

     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    geen
    Andere begincompetenties

    LEERINHOUDEN

    Project 1:

    • 'out of the box' denken
    • uiterlijke vorm van textiele materialen veranderen door middel van allerlei technieken en processen
    • presentatie van experimenteel werk

    Project 2 :

    • verschillende soorten tricot
    • vervaardigingswijze van tricot
    • tekenen van patroon voor T-schirt rekening houdend met de elasticiteit
    • realiseren van T shirt , gebruik van deksteekmachine

    STUDIEMATERIAAL
    -project 2 : cursus tricot
    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    104

     klokuren

      100,00

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    project 1 : deelname 25%

    project 2 : deelname : 25%

    project 3 : 50% : 20% deelname,30% verslag


    tijd voor examinering
    uren

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode

    alleen het verslag van project 3 kan herwerkt worden.

     

     

    3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Vakdidactiek mode
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
    Code: 30283
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: gespecialiseerd
    Programmajaar: 3
    Periode binnen het modeltraject: Semester 1
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 11
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Vandecruys Gert


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    De cursus bereid je voor op het lesgeven in de modevakken in de derde graad van het secundair onderwijs.


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • de student moet de leerplannen van de derde graad TSO lezen en kunnen toepassen tijdens de pedagogische stage .
        • de studenten moeten opzoeken hoe je een geïntegreerde proef in het zesde jaar TSO en BSO organiseert.  
        • de student moet een project kunnen plannen voor 1 trimester : leerinhoudelijk, vakoverschrijdend, methodisch, tijdsplanning

         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        vakdidactiek 2de jaar


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties
        geen
        LEERINHOUDEN
        • leerplanstudie derde graad TSO-BSO
        • plannen van project voor 1 trimester : leerinhoudelijk, vakoverschrijdend, methodisch , tijdsplanning
        • opdrachten ivm de geïntegreerde proef

        STUDIEMATERIAAL
        • leerplannen van de derde graad

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        5

         lesuren

          06,41

        practicum en oefeningen:

        5

         lesuren

          06,41

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        67

         klokuren

          85,90

        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • regelmatige aanwezigheid is noodzakelijk.
        • Examen : 100 % - mondeling.
        • het examen vakdidactiek : mondelinge proef met externe jury.  Een week op voorhand krijgen de studenten de opgave.
        • Met deze proef bewijst de student of hij/zij de organisatorische en vaktechnische competenties bereikt heeft.
        • het examen wordt afgelegd in juni

        tijd voor examinering
        uren
        1

        %
         
         01,28

        Tweede examenperiode
        • De student komt voor 1 juli een opgave vragen aan de lector voor de tweede zittijd.
        • Examen : 100% mondeling.

         

         

        3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - TO module 5 (incl. vakdid-PW)
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 30293
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1
        Aantal studiepunten: 9
        Wegingscoëfficient: 9
        Totaal aantal contacturen: 89
        Totaal studietijd: 234
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): De Ridder Ingrid


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        In het jaar 2009-2010 wordt gewerkt rond wonen . Deze cursus is uitgewerkt als een project. De studenten maken een reis door het verleden wat betreft de bewoning en zoeken waar op de aarde welke vorm van bewoning voorkomt.  In antwerpen zoeken ze gebouwen met de overeenkomstige stijlen en bekijken welke belangrijke personen er in deze periode in Antwerpen woonden.  In hoofdstuk 2  gaan we fictief een grond aankopen, daarvoor gaan we een openbare verkoop bijwonen en krijgen uitleg van de notaris.  Om ons huis te bouwen moet er een lening aangegaan worden en architect en aannemer moeten gecontacteerd worden.  Zijn al onze wettelijke aanvragen in orde?  Hoe zit het met nutsvoorzieningen? Verwarming en isolatie?  Welke zijn de rechten en de plichten van een huurder?

        Projectweek: 

        • Werken met kunststoffen
        • Werken met hout : in technische school
        • Werken met metaal : technische school
        • Metselen
        • Werken aan eigen werkstuk voor hun vakdidactisch eindwerk
        • Maken van cosmetische producten
        • Bezoeken aan een brouwerij
        • Reflectie over de nieuwe leerplannen en de nieuwe visie over het vak

         


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student herkent diverse grondstoffen, materialen  en technieken; hij heeft de attitude om bedachtzaam met materie om te gaan.
        • De studenten verwerft inzicht in het onderwerp  wonen.
        • De studenten kan diverse grondstoffen en materialen herkennen. 
        • De student kan een muurtje metsen, de student kan een eenvoudig werkstuk in hout maken en in metaal 
        • De student kan uit de studiebezoeken leerstof halen om te verwerken voor hun lessen in het secundair onderwijs 

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        TO module 3-4


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties
        Geen
        LEERINHOUDEN

         

          Wonen:

        • project
        • bijwonen van een openbare verkoop
        • bezoek aan notaris
        • bezoek aan ruimtelijke ordening
        • studenten werken samen in projectvorm om de leerstof te verzamelen

         


        STUDIEMATERIAAL
        • De lector heeft eigen cursussen.
        • Studiebezoeken:
        • practica in technische scholen

         


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        22

         lesuren

          09,40

        practicum en oefeningen:

        22

         lesuren

          09,40

        vormen van groepsleren:

        40

         lesuren

          17,09

        studietijd buiten contacturen:

        145

         klokuren

          61,97

        Verdere toelichting:
        • onderwijsleergesprekken met  presentaties
        • praktische oefeningen
        • studiebezoeken

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Theorie
          • Schriftelijk examen in januari 

        studiebezoeken:

        • De studenten moeten bij elk bezoek aanwezig zijn. Indien door ziekte de student meer dan de helft van de practica mist, kan door de examencommissie beslist worden dat de student niet voldoet voor dit vak.

         


        tijd voor examinering
        uren
        5

        %
         
         02,14

        Tweede examenperiode
        • Schriftelijk

         

         

         

         

        3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Stage mode 3
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 30286
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Semester 2
        Aantal studiepunten: 12
        Wegingscoëfficient: 12
        Totaal aantal contacturen: 4
        Totaal studietijd: 312
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Roland Kristien


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopt een blokstage van 4 weken gevolgd door een blokstage van 3 weken waarbij zowel voor de vakken van de major als voor de vakken van de minor stage gedaan wordt. (9u per week major en 5u per week minor) Daarna volgt een blokstage van 3 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.

        Belangrijk tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio!  

        Voor de major verdiept de student zich in de lesinhouden van de derde graad, aangevuld met de eerste en tweede graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren in functie van de beginsituatie. Op relationeel/interactief vlak toont de student een omgang met leerlingen die aangepast is aan hun ontwikkelingsniveau. Specifiek voor de derde graad stimuleert de student de leerlingen op hun weg naar zelfstandigheid.

        De student wordt tijdens de eerste en de tweede blokstage door een lector van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren wordt per blokstage een afsluitend evaluatiedossier opgesteld. Deze dossiers zijn het uitgangspunt voor de eindevaluatie van de stage major.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO315 Kan emanciperend werken.
        • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        - De student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht

        - de student profileert zich als een volwaardig lid van een team


         


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • Geslaagd voor stage en groeiportfolio 2de jaar 

         

         

         


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties
        bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen
        LEERINHOUDEN
        • het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de major in de derde graad, aangevuld met de eerste en de tweede graad.
        • uitdieping en toetsing aan de praktijk van het portfolio-onderwerp

        STUDIEMATERIAAL
        • Basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal.
        • Behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar.
        • Leerplannen en eindtermen.
        • Handboeken en leerlingenteksten.
        • Vakliteratuur!
        • Observatieopdrachten.
        • Leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders.
        • Eigen reflecties.
        • Theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        4

         lesuren

          01,28

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        308

         klokuren

          98,72

        Verdere toelichting:
        1. De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Beoordelingsprocedure en -criteria zie stagevademecum.
        • De student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurdende de 2 blokstages. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd in de eerste én de tweede blokstage en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.
        • Er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratie, leerbevorderend, taakgebonden, interactief en persoonsgebonden gedrag.
        • Breekpunten moeten verworven zijn.
        • Voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven.

        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        Geen herkansing mogelijk.

         

         

        3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Stage TO 3
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 30294
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: S:--
        Aantal studiepunten: 6
        Wegingscoëfficient: 6
        Totaal aantal contacturen: 0
        Totaal studietijd: 156
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Roland Kristien


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopt een blokstage van 4 weken gevolgd door een blokstage van 3 weken, waarbij zowel voor de vakken van de major als voor de vakken van de minor stage gedaan wordt: 9u per week voor de major, 5u per week voor de minor. Daarna volgt een blokstage van 3 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.

        Een belangrijk aandachtspunt tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio!

        Voor de minor verdiept de student zich in de lesinhouden van de eerste graad. Op didactisch vlak toont hij dat hij interactieve werkvormen kan hanteren en gepast kan differentiëren in functie van de beginsituatie. Op relationeel/interactief vlak toont de student een omgang met leerlingen die aangepast is aan hun ontwikkelingsniveau.

        De student wordt tijdens de eerste en de tweede blokstage door een lector van de Plantijnhogeschool bezocht. In samenspraak met de mentoren wordt per blokstage een afsluitend evaluatiedossier opgesteld. Deze dossiers vormen het uitgangspunt voor de eindevaluatie van de stage minor.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO315 Kan emanciperend werken.
        • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        - de student weet zich zowel op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief als persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht

        - de student profileert zich als een volwaardig lid van een team


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        geslaagd zijn voor het tweede opleidingsjaar
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        - regelmatige student tijdens het derde opleidingsjaar

        - pedagogisches stages van het eerste en tweede opleidingsjaar


        Andere begincompetenties

        bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen


        LEERINHOUDEN

        - het realiseren van een zelfstandige opdracht over meerdere weken voor de vakken van de minor in de eerste graad

        - uitdieping en toetsing van het portfolio-onderwerp


        STUDIEMATERIAAL
        basiscursussen uit de opleiding dienen als bronnenmateriaal

        - behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar

        - leerplannen en eindtermen

        - handboeken en leerlingenteksten

        - vakliteratuur!

        - observatieopdrachten

        - leerpunten aangereikt door de mentoren en de stagebegeleiders

        - eigen reflecties

        - theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        156

         klokuren

          100,00

        Verdere toelichting:
        De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        - beoordelingsprocedure en -criteria zie stagevademecum

        - de student wordt beoordeeld op de groei die hij doormaakte gedurende de eerste en tweede blokstage. Als ondersteuning van deze evaluatie gelden de stagedossiers. De stagebegeleider heeft de student gevolgd in de eerste én tweede blokstage en stelt in samenspraak met de mentoren een eindevaluatie op.

        - er mag geen onvoldoende gescoord worden op één van de volgende items: administratief, leerbevorderen, taakgebonden, interactief, persoonsgebonden gedrag.

        - breekpunten moeten verworven zijn.

        - voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven.


        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        geen herkansing mogelijk

         

         

        3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Buso-stage
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 30288
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Semester 2
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 0
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Roland Kristien


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De pedagogische stage valt dit jaar volledig in het tweede semester en is gegroepeerd in verschillende blokstages waarbij van de student een grote zelfstandigheid gevraagd wordt. De student doorloopt een blokstage van 4 weken gevolgd door een blokstage van 3 weken waarbij zowel voor de vakken van de major als voor de vakken van de minor stage gedaan wordt. Daarna volgt een blokstage van 3 weken waarbij de student ervaring kan opdoen in het BuSO of in het Deeltijds Onderwijs.

        Belangrijk tijdens deze stages is dat de student actief experimenteert met het onderwerp van zijn portfolio!  

        De student krijgt in zijn BuSO- of DO-stage de kans om kennis te maken met de specificiteit van deze doelgroepen. Lesinhouden en didactische werkvormen dienen aangepast te worden aan het doelpubliek. Ook de omgang met deze jongeren verschilt met deze in het gewoon secundair onderwijs. Relationele en interactieve vaardigheden komen scherper op de voorgrond. Om deze aanpassing vorm te kunnen geven, wordt de student in het eerste semester een workshop aangeboden rond de specificiteit van het BuSO en DO. Daarnaast observeert de student tijdens de stage gedurende 12u de werking van het BuSO of DO. Daarna volgt een doe- en participatiestage van 24u. De totale stage is gespreid over 3 weken.

        De stagebegeleider van de Plantijnhogeschool zal het functioneren van de student bespreken met de mentoren. Op basis daarvan wordt op het einde van deze stage een evaluatiedossier opgesteld.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO315 Kan emanciperend werken.
        • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        - de student weet zich op administratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief, persoonsgebonden vlak te profileren als een adequate leerkracht

        - de student profileert zich als een volwaardig lid van een team

        - de student verdiept zich in de specificiteit van jongeren in het BuSO of DO

        - de student kan zijn pedagogisch-didactisch handelen afstemmen op de specifieke doelgroep


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        geslaagd voor groeiportfolio en stage van het 2de jaar
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties

        bereidheid om te reflecteren en het eigen functioneren bij te sturen

        bereidheid om zich aan te passen aan de specifieke eisen van de doelgroep


        LEERINHOUDEN
        - voorbereidende workshop van 4u rond BuSO en DO met verwerkingsopdracht
        STUDIEMATERIAAL
      • Basiscursussen uit de opleiding gelden als bronnenmateriaal.
      • Behandelde leerinhouden van het derde opleidingsjaar.
      • Leerplannen en eindtermen.
      • Handboeken en leerlingenteksten.
      • Vakliteratuur!
      • Observatieopdrachten.
      • Leerpunten aangereikt door mentoren en stagebegeleiders.
      • Eigen reflecties.
      • Theoretische achtergronden rond het portfolio-onderwerp.

      • WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        0

         lesuren

          00,00

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        78

         klokuren

          100,00

        Verdere toelichting:
        De visie op de stage, de specifieke opdracht, de begeleiding en evaluatie van de stage zijn uitgebreid beschreven in het stagevademecum

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        - beoordelingsproceduren en -criteria zie stagevademecum

        - de student wordt beoordeeld op de groei die hij gedurende deze stage doormaakte. Een belangrijk criterium is de flexibiliteit van de student om zich aan te passen aan de eisen van de specifieke doelgroepen. De stagebegeleider stelt in overleg met de mentoren een eindevaluatiedossier op.

        - er mag geen onvoldoende gescoord worden voor het adminstratief, leerbevorderend, taakgebonden, interactief, persoonsgebonden gedrag

        - breekpunten moeten verworven zijn

        - voor opgegeven aandachtspunten heeft de student voldoende nieuwe vaardigheden verworven


        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        Geen herkansing mogelijk

         

         

        3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Portfolio
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 30289
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 15
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Ihmsen Hans
        Roland Kristien


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        De student kiest een thema uit één van de gekende basiscompetenties van de lerarenopleiding.De concrete leservaring en gedane zelfreflecties tijdens de stage van het derde jaar nemen hierbij een centrale plaats in. De student stelt op een creatieve wijze, na theoretische verdieping van het onderwerp via opzoekwerk van wetenschappelijke bronnen een dossier samen waarbij de competentie-groeiontwikkeling mooi volgbaar wordt. Dit project zal tesamen met een didactisch werkstuk  van het uitgewerkt thema mondeling verdedigd worden voor een jury-deskundigen en voor de collega's studenten .

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO315 Kan emanciperend werken.
        • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        1. De student geeft reflectie van een persoonlijk proces qua leerinhouden en attitudes/ evolutieverslag van de persoonlijke groei via gemaakte reflecties tijdens de stage en de studieloopbaan.
        2. De student kan een planning opmaken/ tijdschema naleven.
        3. De student kan onberispelijk schriftelijk verslag maken en een vlotte, assertieve mondelinge verdediging houden.
        4. De student kan actueel, vernieuwend en creatief werken.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        • De stage van het tweede jaar met goed gevolg afgelegd.
        • De verschillende competenties van de lerarenopleiding dienen reeds voldoende aanwezig te zijn, met name het persoonsgebonden gedrag, het interactief gedrag, het taakgebonden gedrag (algemeen en vaktechnisch), het leerbevorderend gedrag.
        • In de portfolio komt dit alles tot een geïntegreerd geheel.

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        •  Portfolio en stage derde jaar zijn altijd gecombineerd 
        •  De portfolio is gelinkt aan de praktijkstage van het derde jaar.

         

         


        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN
        • Theorie portfolio.
        • Verdieping van de specifieke opdracht naar de keuze van de competenties.
        • Bronnenonderzoek.
        • Wetenschappelijke bronnen citeren.
        • Het maken van een verzorgde, schriftelijke neerslag met bijzondere aandacht voor spelling.
        • Mondelinge presentatie.

        STUDIEMATERIAAL
        • Boek: Meeus, W., Van Looy, L., Portfolio zonder blozen, Garant, Antwerpen, 2005.
        • Basistekst-opdracht: 'portfolio in de lerarenopleiding'.
        • Wetenschappelijke tekst over "Hoe reflecteren en het opmaken van een reflectieverslag"

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        14

         lesuren

          17,95

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        63

         klokuren

          80,77

        Verdere toelichting:
        • Interactieve hoorcolleges.
        • Bibliotheekbezoek.
        • Individuele begeleidingsmomenten.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Evaluatie door een jury van de portfolio
        • Holistische benadering van de schriftelijke neerslag en de mondelinge presentatie met voorstelling van het toegepaste didactisch werkstuk.
        • De portfolio wordt in juni naar voor gebracht
        • Voor 100% van de punten

        tijd voor examinering
        uren
        1

        %
         
         01,28

        Tweede examenperiode
        • Wanneer de portfolio ontoereikend wordt geacht in de eerste examenperiode krijgt de student een concrete, specifieke opdracht om een onvoldoende uitgewerkt onderdeel van de portfolio opnieuw te behandelen.

         

         

        3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Coaching
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 30290
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 50
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Dries Michel
        Ihmsen Hans
        Roland Kristien


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Coachingsvaardigheden zijn heel belangrijk als leerkracht. Resultaatgericht en innovatief werken vraagt heel veel begeleiding van leerlingen en veel samenwerking. Daarvoor is het nodig dat je jouw leerlingen en collega’s kan coachen. Met coachen bedoelen we dan begeleiden en ondersteunen bij de uitvoering van taken, maar ook bij ontwikkeling en leren. Dit opleidingsonderdeel is sterk ervaringsgericht uitgebouwd.

        Tijdens enkele inleidende workshops ontwikkel je eerst een kennisbasis met betrekking tot coachen. Daarbij wordt uitgegaan van cases die de lector aanbrengt, zowel in woorden (teksten, verhalen) als beelden (video). Maar ook van je eigen ervaringen en die van medestudenten. Besprekingen per twee en in groepjes wisselen af met praktijkgerichte oefeningen en momenten waarbij je samen met medestudenten en de lector de nieuwe inzichten structureert en voor jezelf verwerkt.  Dan kies je voor een coachingstraject dat je zelfstandig uitvoert. Het grootste deel van de studietijd gaat naar het voorbereiden en uitvoeren van dit coachingstraject in de praktijk. Je komt nog wel in groep samen voor ervaringsuitwisseling en intervisie.

        In een logboek hou je je leervorderingen bij.

        Bij de evaluatie van het opleidingsonderdeel kan je vrij gebruik maken van je logboek. Je geeft dan weer welke inzichten en competenties je ontwikkelde met betrekking tot resultaatgericht en waarderend coachen van anderen.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO315 Kan emanciperend werken.
        • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        -    Sterkten in het coachen van zichzelf kennen.

        -    Coachingscompetenties ontwikkelen om zelfontwikkeling en leren bij anderen uit te lokken en te ondersteunen.

        -    Kunnen aangeven welke plaats coahingscompetenties hebben in het werkveld.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        - Projectweek algemene vakken van het 2de opleidingsjaar.

        - Communicatieve vaardigheden van het 2de opleidingsjaar.


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        - Projectweek algemene vakken van het 2de opleidingsjaar.

        - Communicatieve vaardigheden van het 2de opleidingsjaar.


        Andere begincompetenties

        De eigen werkzaamheden in handen nemen en houden.

        Oriënteren op; plannen van; bijsturen van; en reflecteren op de organisatie van de eigen activiteiten.


        LEERINHOUDEN

        - Wat is coaching? (basisprincipes)

        - Eigen sterkten als basis voor coachen.

        - Basishoudingen: echtheid, inleven, waarderen en bekrachtigen, toelaten, goesting doen krijgen, ontspannen, aanvaarden,...

        - Gespreksvaardigheden: actief luisteren, vragen en doorvragen, feedback geven en ontvangen, betrokken confronteren, afbakenen, uitdagen en inspireren.

        - Structuur van een coachingsgesprek.

        - Valkuilen bij coachen.

        - Belemmeringen die bij een coachee in de weg kunnen staan voor een resultaatgerichte zelfsturing.

        - Grenzen van coachen.


        STUDIEMATERIAAL
        - Handouts per workshop
        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        6

         lesuren

          07,69

        practicum en oefeningen:

        30

         lesuren

          38,46

        vormen van groepsleren:

        14

         lesuren

          17,95

        studietijd buiten contacturen:

        28

         klokuren

          35,90

        Verdere toelichting:

        ·           Motiverende startworkshop (2 uur): plenair, per twee en in groepjes: Uitleg visie (expertenmodel vs begeleidingsmodel); uitleg drie trajecten; keuze maken (top 2). 9-10 studenten per traject. (IHM)

        ·           2 thematische workshops rond basishoudingen en gespreksvaardigheden, structuur van een coachingsgesprek, … (telkens 4 uur):  met cases, zelfontdekkend leren, eenvoudige coachingsopdrachten, soms rollenspel, intervisie en groepsleren. (ROK).

        ·           1 inleidende workshop ter ondersteuning van het coachingstraject waarvoor je kiest (4 uur).
        Rond studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding (DRM), rond vakgerichte studiebegeleiding, rond studievaardigheden en leren leren (IHM), rond huiswerkbegeleiding voor IQRA (IQRA zelf).

        ·           Uitvoeren van coachingsopdracht (en). (30 u)

        o     Leerbegeleiding van eerstejaarstudenten. Op basis van de LeMo-test krijgt elke student een aantal 1e jaars studenten toegewezen. De student houdt zelf bij hoe hij zijn begeleidingsuren heeft ingevuld (30 begeleidingsuren). Begeleiding is een combinatie van groepsbegeleiding en individuele begeleiding.

        o     Studiekeuze- en beroepskeuzebegeleiding in Provinciaal instituut Sint-Godelieve.  De studenten worden ingezet om twee halve dagen te organiseren in het kader van keuzebegeleiding. De hele groep van studenten verzorgen gezamenlijk voor klassen in secundaire scholen twee halve dagen. (Hoekenwerk). (totaal: 8u begeleiding per student). Afhankelijk van de vraag van secundaire scholen kunnen onze studenten meerdere klassen twee halve dagen opvangen. De rest van het totaal van 30 begleidingsuren gaan de studenten invullen met groepsgesprekken of individuele begeleiding voor de GIP.

        o     Huiswerkbegeleiding in lager of secundair onderwijs: in samenwerking met een externe organisatie (IQRA). (10 x 3u)

         

        ·           Verwerking in een logboek:
        - eigen samenvattingen van theoretische inzichten,
        - voorbereiding van coachingsactiviteiten
        - feedback van coachees (gecoachten)
        - zelfreflectie en zelfevaluatie na de uitvoering

        ·           Tussentijdse intervisiebijeenkomst in groepjes (2 uur)

        o     IQRA: ROK

        o     Keuzebegel.: DRM

        o     Leerbegel.: IHM

        ·           Slotbijeenkomst: successen en leerpunten benoemen, realisaties uitwisselen en bekrachtigen (4 uur). De week voor de examens (IHM, DRM, ROK samen)

        Mondeling evaluatiegesprek Halve dag: ROK, DRM & IHM elk 9-10 studenten.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

         

          Algemene eisen:

         

        Aanwezigheid is verplicht. Je kan niet slagen voor het opleidingsonderdeel coachen indien je afwezig bent voor de uitvoering van de coachingsopdracht (werkveld). Indien je afwezig bent voor één van de sessies die georganiseerd worden op de hogeschool (inleiding, workshops, intervisie- en slotbijeenkomst) dient een bijkomende opdracht uitgevoerd te worden.

         

        a. Presentatie van het coachingstraject tijdens de slotbijeenkomst (20%)

              Evaluatiecriteria:

                 - Degelijke schets van de uitgevoerde begeleiding en de concrete aanpak

                 - Goede verantwoording van de aanpak vanuit de geschetste theorie

                 - Waardevolle tips en aandachtspunten voor het toekomstig coachingstraject in de lerarenopleiding

                 - Creativiteit van de presentatie.

                 - Taakverdeling (Peer-assessment)

         

        b. Uitwerking van de coachingskaft: (logboek + bijlages) (60%)

        Evaluatiecriteria:

        - Volledigheid

        - Doorleefdheid

        - Grondigheid

        - Argumentatie

        - Structuur

         

        c.  Mondeling gesprek (20%)

        Tijdens een mondeling gesprek licht je jouw uitgewerkte coachingskaft toe en toon je aan hoe de workshops en wat je las over coachen jou al dan niet inspireerden bij het ontwikkelen van je coachingscompetenties.

         

        Evaluatiecriteria

        -           Je kan doorleefd vertellen waar het om gaat bij coachen.

        -           Je kan aangeven welke basishoudingen en gespreksvaardigheden zinvol zijn om anderen resultaatgericht en waarderend te coachen. En welke je zelf al bezit of ontwikkelde. Je verwijst daarbij naar de workshops

        -           Je kan coachingscompetenties een plaats geven in het werkveld waartoe je opgeleid wordt.


        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        Inhalen is niet mogelijk omdat het ontwikkelen van coachingscompetenties niet gerealiseerd en begeleid kan worden naar een tweede examenperiode toe.