ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOTO - Onderdelen - Mode module 5
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30281
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 82
Totaal studietijd: 182
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Godschalk Lise
Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING
Integrale opdracht met als uitgangspunt de visuele, tactiele en vormgevende eigenschappen van textiele materialen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

CREATIE

  •  Een modeconcept kunnen ontwikkelen voor een bepaalde doelgroep en toelichten
  • Creatief denken tijdens de veschillende fasen van de conceptontwikkeling
  • Ontwikkelen feeling voor textiele materialen
  • Weergeven van modellijnen en materialen

VORMGEVING

  • maten nemen in functie van het model
  • opbouwen of omvormen van een grond-of lijnvorm naar het model
  • patroon verbeteren naar pasvorm en model
  • uitgetekende patroondelen productierijp maken
  • opstellen van een fabricatiedossier
  • analyseren van materiaal

REALISATIE

  • Bepalen van kwaliteitsnormen en toleranties
  • snijden van prototype
  • monteren en strijken van prototype
  • evalueren van het prototype
  • opstellen van WIF

 

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
mode module 1-2-3-4
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

CREATIE:

  • Creatief denktechnieken als ondersteuning conceptontwikkeling
  • Onderzoek textiel materialen op visuele, tactiel en vormgevende kwaliteiten
  • Zelfstandige conceptontwikkeling vanuit materiaalexperimenten; koppeling doelgroep, thema, werkstuk, afwerking, enz..
  • Ontwerpen mantel of vest vanuit het modeconcept
  • Het modeconcept presenteren en toelichten op een persoonlijke manier

VORMGEVING:

  • studie van mantel en vest
  • studie van kragen : kraag en opslag en sjaalkraag
  • studie van mouwen :  rechte mantelmouwen ,raglan- en kimonomouw
  • patroon- en snijstudie van een klassieke vest - stof en voering
  • materiaal voor wintervesten,mantels

REALISATIE:

  • opstellen van werkinstructieformulieren
  • realiseren van klassieke vest
  • fabricatiedossier
  • realiseren van prototype

 


STUDIEMATERIAAL

CREATIE:

  • cursus creatie lector
  • cursus vakdidaktiek creatie
  • cursus modetekenen
  • boek 'Modetekenen' Angel Fernandez en Gabriel Martin Roig

VORMGEVING-  REALISATIE

  • cursus mantel vest
  • organisatie
  • technische fiches

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

36

 lesuren

  14,17

practicum en oefeningen:

36

 lesuren

  14,17

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

172

 klokuren

  67,72

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

CREATIE

  • Permanente evalauatie 60%; regelmatige aanwezigheid en volledig uitgevoerde taken zijn noodzakelijk
  • Schriftelijk examen 40% met een theoretisch en praktisch gedeelte (2u)

VORMGEVING

  • permanente evaluatie : 40%
  • examen : tekenen van een manueel patroon : 60 % - 4u

TECHNISCHE ONDERSTEUNING

  •   Stalen van stoffen bespreken - 10 %

REALISATIE

  • permanente evaluatie : 40%
  • examen : uitvoeren van techniek ahv een WIF -60%-4u

tijd voor examinering
uren
10

%
 
 03,94

Tweede examenperiode

CREATIE

  • Taken en opdrachten kunnen hernomen of afgewerkt worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
  • Schriftelijk examen met een theoretisch en praktisch gedeelte 2u

    VORMGEVING - REALISATIE-TECHNISCHE ONDERSTEUNING

    idem eerste zittijd

    creatie, vormgeving,realisatie : elk 30 %

    technische ondersteuning : 10%

    bij een groot tekort (7/20) op één onderdeel moet alles hernomen worden.

  •