|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Integrale opdracht met als uitgangspunt de visuele, tactiele en vormgevende eigenschappen van textiele materialen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE
- Een modeconcept kunnen ontwikkelen voor een bepaalde doelgroep en toelichten
- Creatief denken tijdens de veschillende fasen van de conceptontwikkeling
- Ontwikkelen feeling voor textiele materialen
- Weergeven van modellijnen en materialen
VORMGEVING
- maten nemen in functie van het model
- opbouwen of omvormen van een grond-of lijnvorm naar het model
- patroon verbeteren naar pasvorm en model
- uitgetekende patroondelen productierijp maken
- opstellen van een fabricatiedossier
- analyseren van materiaal
REALISATIE
- Bepalen van kwaliteitsnormen en toleranties
- snijden van prototype
- monteren en strijken van prototype
- evalueren van het prototype
- opstellen van WIF
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
mode module 1-2-3-4
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE:
- Creatief denktechnieken als ondersteuning conceptontwikkeling
- Onderzoek textiel materialen op visuele, tactiel en vormgevende kwaliteiten
- Zelfstandige conceptontwikkeling vanuit materiaalexperimenten; koppeling doelgroep, thema, werkstuk, afwerking, enz..
- Ontwerpen mantel of vest vanuit het modeconcept
- Het modeconcept presenteren en toelichten op een persoonlijke manier
VORMGEVING:
- studie van mantel en vest
- studie van kragen : kraag en opslag en sjaalkraag
- studie van mouwen : rechte mantelmouwen ,raglan- en kimonomouw
- patroon- en snijstudie van een klassieke vest - stof en voering
- materiaal voor wintervesten,mantels
REALISATIE:
- opstellen van werkinstructieformulieren
- realiseren van klassieke vest
- fabricatiedossier
- realiseren van prototype
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE:
- cursus creatie lector
- cursus vakdidaktiek creatie
- cursus modetekenen
- boek 'Modetekenen' Angel Fernandez en Gabriel Martin Roig
VORMGEVING- REALISATIE
- cursus mantel vest
- organisatie
- technische fiches
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
36
|
lesuren
|
14,17
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
14,17
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
172
|
klokuren
|
67,72
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
CREATIE
- Permanente evalauatie 60%; regelmatige aanwezigheid en volledig uitgevoerde taken zijn noodzakelijk
- Schriftelijk examen 40% met een theoretisch en praktisch gedeelte (2u)
VORMGEVING
- permanente evaluatie : 40%
- examen : tekenen van een manueel patroon : 60 % - 4u
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
- Stalen van stoffen bespreken - 10 %
REALISATIE
- permanente evaluatie : 40%
- examen : uitvoeren van techniek ahv een WIF -60%-4u
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
CREATIE
Taken en opdrachten kunnen hernomen of afgewerkt worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
Schriftelijk examen met een theoretisch en praktisch gedeelte 2u
VORMGEVING - REALISATIE-TECHNISCHE ONDERSTEUNING idem eerste zittijd creatie, vormgeving,realisatie : elk 30 % technische ondersteuning : 10% bij een groot tekort (7/20) op één onderdeel moet alles hernomen worden.
|