ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOPK - Onderdelen - Stage PKV 3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30292
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 10
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

In deze laatste stageperiode zal de student een artistiek schoolproject van het begin tot het einde realiseren: van de eerste formulering van een voorstel tot de uitvoering en evaluatie van de activiteit.

Het gerealiseerde artistieke schoolproject wordt nadien gepresenteerd.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- Leren organiseren van een artistiek schoolproject: van de prille opstart tot een goede afronding.

- Leren motiveren van keuzes in het kader van een artistiek project in een specifieke schoolcontext.

- Leren evalueren van een eigen artistiek schoolproject, in dialoog met de partners.

- Ondersteunende rol leren opnemen in projecten van medestudenten.

- Verslag leren maken van een artistiek project.

- Leren delegeren van taken aan medestudenten, met behoud van eigen verantwoordelijkheid en overzicht over het project.

- Leren objectief evalueren van medestudenten.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
PKV module 5
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
PKV module 5
Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

- Op punt stellen van een eigen schoolproject: inhoudelijk en praktisch invullen, motiveren en evalueren van het project.

- Koppelen van de theorie aan de praktijk: toepassen van de eigen kunsteducatieve vaardigheden en/of de verkregen visie op programmatie. Motiveren van gemaakte keuzes, met koppeling naar de schoolcontext.

- Medestudenten steunen bij de praktische realisatie van hun schoolproject.

- Opstellen van een stageverslag waarin de belangrijkste beslissingen gemotiveerd worden. Ook staan in dit verslag de verschillende genomen stappen vermeld, met als sluitstuk een evaluatie van het project.

- Evaluatie van medestudenten

 


STUDIEMATERIAAL

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

10

 lesuren

  06,41

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

146

 klokuren

  93,59

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
40% permanente evaluatie (evaluatiedossier stagementor + evaluatie stagebegeleider)
30% stageverslag
20% presentatie stageproject
10% evaluatie medestudenten, met betrekking tot het delegeren van taken

tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode