ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Onderwijs: secundair onderwijs - 3MOPK - Onderdelen - PKV module 5 (incl. methodiek - PW)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 30291
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 9
Wegingscoëfficient: 9
Totaal aantal contacturen: 84
Totaal studietijd: 234
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Cuyvers Lies
Gotink Heidi
Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

Deze module biedt zowel een theoretische als praktische voorbereiding op de stage en de latere beroepspraktijk. Daarbij wordt gefocust op programmatie en actieve kunsteducatie. Deze worden geplaatst in de brede schoolcontext. Er is oog voor de vakoverschrijdende muzische eindtermen en de brede schoolcontext.

Tijdens de projectweek zal de student zijn eigen artistieke vaardigheden verder kunnen ontplooien.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- De theorie leren toepassen op de praktijk: opgedane kennis van de voorbije jaren leren koppelen aan een concreet project.

- Visie verkrijgen op programmatie voor specifieke leeftijdsgroepen, in het kader van de schoolcontext.

- Leren benoemen en structureren van de culturele context van een school, in functie van een concreet project.

- De analyse van het kunstbeleid van een school leren maken. Op basis daarvan voorstellen kunnen formuleren voor concrete artistieke projecten en voor de bijsturing van het beleid.

- Praktisch inzicht verkrijgen op ´kunst over alle vakken heen'.

- Open geest ontwikkelen om vrij te leren omspringen met verschillende contexten en kunstgerelateerde vragen.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
PKV module 3-4
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

-  Onderzoek van de schoolcontext in functie van een artistiek schoolproject:: analyse van artistieke activiteiten op school en de culturele omgeving

- Opstellen van een kunstbeleidsadvies voor de school en een projectvoorstel

- Brainstorm-technieken in functie van een artistiek schoolproject

- Programmatie voor een specifieke doelgroep met een koppeling naar de praktijk op school

- Kunst initiëren in andere schoolvakken, bv. fysica

- In functie van een schoolproject vertrouwd worden met het maken van een blog

- In het kader van een artistiek project: artistieke verdieping, verbreding en reflectie


STUDIEMATERIAAL

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

22

 lesuren

  09,40

practicum en oefeningen:

22

 lesuren

  09,40

vormen van groepsleren:

40

 lesuren

  17,09

studietijd buiten contacturen:

150

 klokuren

  64,10

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Permanente evaluatie.

 

 


tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode