|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze module biedt zowel een theoretische als praktische voorbereiding op de stage en de latere beroepspraktijk. Daarbij wordt gefocust op programmatie en actieve kunsteducatie. Deze worden geplaatst in de brede schoolcontext. Er is oog voor de vakoverschrijdende muzische eindtermen en de brede schoolcontext.
Tijdens de projectweek zal de student zijn eigen artistieke vaardigheden verder kunnen ontplooien.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- De theorie leren toepassen op de praktijk: opgedane kennis van de voorbije jaren leren koppelen aan een concreet project.
- Visie verkrijgen op programmatie voor specifieke leeftijdsgroepen, in het kader van de schoolcontext.
- Leren benoemen en structureren van de culturele context van een school, in functie van een concreet project.
- De analyse van het kunstbeleid van een school leren maken. Op basis daarvan voorstellen kunnen formuleren voor concrete artistieke projecten en voor de bijsturing van het beleid.
- Praktisch inzicht verkrijgen op ´kunst over alle vakken heen'.
- Open geest ontwikkelen om vrij te leren omspringen met verschillende contexten en kunstgerelateerde vragen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
PKV module 3-4
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Onderzoek van de schoolcontext in functie van een artistiek schoolproject:: analyse van artistieke activiteiten op school en de culturele omgeving
- Opstellen van een kunstbeleidsadvies voor de school en een projectvoorstel
- Brainstorm-technieken in functie van een artistiek schoolproject
- Programmatie voor een specifieke doelgroep met een koppeling naar de praktijk op school
- Kunst initiëren in andere schoolvakken, bv. fysica
- In functie van een schoolproject vertrouwd worden met het maken van een blog
- In het kader van een artistiek project: artistieke verdieping, verbreding en reflectie
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
09,40
|
practicum en oefeningen:
|
22
|
lesuren
|
09,40
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
lesuren
|
17,09
|
studietijd buiten contacturen:
|
150
|
klokuren
|
64,10
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
|