|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Aangezien onderwijs een uitzonderlijk breed werkterrein omvat, wordt van toekomstige leerkrachten verwacht dat zij actuele thema's die leven in de onderwijswereld kunnen detecteren en dat zij projecten en initiatieven hieromtrent positief-kritisch kunnen benaderen en kunnen integreren in hun eigen handelen en functioneren.
Hiertoe worden aan de studenten 6 seminaries aangeboden waarbij experts uit het werkveld hun project/ initiatief komen toelichten. De studenten krijgen telkens een verwerkingsopdracht.
Aangezien de thema's van de seminaries gebonden zijn aan de actualiteit, zal de inhoud elk jaar varieren.
Met deze seminaries willen wij bij de student een brede kijk en doordachte visie op onderwijs stimuleren. Tevens kaderen deze seminaries in de noodzakelijkheid van levenslang leren. Onderwijs is immers een zeer levendige sector die voortdurend onderhevig is aan veranderingen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student kan zich informeren omtrent actuele thema's in onderwijs (horizonverruiming)
de student kan zich informeren omtrent projecten en initiatieven ivm knelpunten in onderwijs
de student kan de voorgestelde projecten en initiatieven positief-kritisch evalueren
de student kan gefundeerd deelnemen aan het maatschappelijk debat over onderwijskundige thema's
de student is bereid om levenslang te leren
de student is bereid om de opgedane kennis en inzichten te integreren in het eigen functioneren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
een open houding om knelpunten in onderwijs te (h)erkennen
een positief-kritische ingesteldheid om initiatieven en projecten te 'wikken en te wegen'
bereidheid om de opgedane kennis en inzichten te vertalen naar het eigen handelen en functioneren als leerkracht
bereidheid om een attitude te ontwikkelen van levenslang leren
|
LEERINHOUDEN
|
seminaries:
- Specificiteit van het BuSO
- Specificiteit van het Deeltijds Onderwijs in samenwerking met vzw ARKTOS
- Spijbelen: wat houdt het in en wat kan er aan gedaan worden?
- OverStagg: hoe reageer je op leerlingen die over de schreef gaan?
- Gelijke onderwijskansen: omgaan met kansarmoede
- Beleidsvoerend vermogen: wegwijs worden in de school als organisatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
syllabus en cases verzorgd door de externe experts
nota's van de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
34,15
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
54
|
klokuren
|
65,85
|
Verdere toelichting:
De studenten volgen 7 workshops van 4u verzorgd door externe experts. Aanwezigheid is verplicht. Bij ongewettigde afwezigheid werkt de student een bijkomende opdracht uit.
Bij elke workshop hoort een verwerkingsopdracht. De uitwerking van deze opdrachten telt als examen. Criteria bij de beoordeling van deze verwerkingsopdrachten: diepgang, samenhang en structuur, doordachtheid, kritische zin, behoorlijk taalgebruik.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De verwerkingsopdrachten bij elke workshop tellen als examen. Beoordelingscriteria cfr. supra. Op elke verwerkingsopdracht dient een voldoende gehaald te worden. Elke opdracht waar men onvoldoende op haalt, dient in 2e zit terug voorgesteld te worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Indien de uitwerking van de verwerkingsopdracht in eerste zit onvoldoende is, moet deze in tweede zit opnieuw voorgesteld worden
|