ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOTO - Onderdelen - Verzorging module 4
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20189
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 36
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beckers Getty


 

KORTE OMSCHRIJVING

In module 4 Verzorging spitsen wij ons toe op:

- de verdere uitdieping rond kennis en vaardigheden van de EHBO + Personenzorg.

- omvat verder Sociale Wetenschappen en Omgangskunde: We laten je participeren in maatschappelijke en sociale problematieken, het gezin en opvoedingsmilieu, omgangsvormen en etiquette, diversiteit, ontwikkelingsfasen van de mens, hulporganisaties, ... , waarbij verschillende meningen tot uiting komen. We laten je gebruik maken van het mediagamma en het zelfstandig opzoeken en bezoeken van hulporganisaties. Opdrachten worden zowel individueel als in groep gemaakt.

De school als instituut en als jouw later werkveld, is hiervan het voorbeeld bij uitstek.

-  Handwerken: breien, haken, verstelwerk

- Onderhoudsmethodiek en materialenkennis, woningtextiel- en inrichting, ZWL worden vervolgd.

Via groepswerk en individueel werk, voer je opdrachten uit en presenteer je jouw opzoekingswerk.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

 1.       De student werkt maatschappelijke problematieken en voorziene hulpverleningen uit op preventief, probleemoplossend en rechtmatig vlak. Hierbij wordt de student de kans geboden zich op gebied van verantwoordelijkheidszin, zelfreflectie en samenwerking te ontplooien, door toepassing van de jaaropdracht in groep uit te werken.

2.        De student verkent maatschappelijke ontwikkelingen, cultuurpatronen, waarden en normen en sociale omgang. De individuele opdracht rond deviant gedrag helpt er toe bij de  verantwoordelijkheid van de student aan te wakkeren en het bekomen resultaat ervan te reflecteren.

3.        De student omschrijft wat de identiteit en diversiteit is van mensen: het individu, de groep, het gezin als opvoedingsmilieu. De student voert in groep de opdracht rond macht en ideologie uit waarbij verantwoordelijkheidszin, reflecteren en samenwerken aan bod komen.

4.        De student verdiept en omschrijft in groep de ontwikkelingsfasen en leeftijdsgebonden welzijnsproblemen van de prenatale fase, de pasgeborene, de zuigeling, de peuter, de kleuter, het lagere schoolkind, de puberteit, de adolescent en de volwassene. Door het geleid bezoek aan De Kraamvogel, waarbij de student observeert en zich informeert en in groep verslag uitbrengt, worden reflectie, samenwerken en verantwoordelijkheidszin  gerealiseerd.

5.        De student zoekt, kiest en beoordeelt informatie naar oorsprong, betrouwbaarheid, doelgroep en ideologie, alsook het strucureren, presenteren en  zich documenteren ervan. Bij de uitvoering van de individuele verdiepingsopdracht rond de peuter en de kleuter, komen reflecteren en verantwoordelijkheidszin tot uiting.

6.        De student verdiept zich in de begrippen gezondheid en welzijn en vindt de weg bij problemen naar dienstverlening. Bij de groepsopdracht over gezondheidszorg kan de student samenwerken, reflecteren en verantwoordelijkheid dragen.

7.        De student onderscheidt de vormen van armoede en herkent de gevolgen van sociale uitsluiting.

8.        De student legt zich toe op de kennis rond budgettering, consumentenkrediet- en bescherming. A.d.h.v. leerlingennota's en individuele opdracht bankkrediet optimaliseert de student zichzelf in het reflecteren en het verantwoordelijk zijn. 

9.        De student optimaliseert zich in de ontwikkeling van sociale vaardigheden als toekomstige leerkracht - opvoeder, via o.a. het medianieuws en onderwijsonderricht.

10. De student wast, droogt en strijkt woon-  en kledingtextiel vakkundig. 
11. De student beheerst basistechnieken (rechtlijnig, open driehoek en tafelstuk) van bloemschikken en past deze toe op een eenvoudig werkstuk.
12. De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
13. De student organiseert, plant en voert het onderhoudswerk ergonomisch en met zin voor veiligheid en hygiëne uit binnen de vooropgestelde tijd.
14. De student werkt economisch, ergonomisch en veilig.
15. De student kan gericht informatie rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
16. De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
17. De student werkt a.d.h. van een studiewijzer in team en onder begeleiding een onderwerp uit en stimuleert hierbij medestudenten tot samenwerking tijdens het  groepsleren (verantwoordelijkheidszin).
18. De student bundelt het resultaat van het groepsleren in een schriftelijke en mondelinge presentatie.
19. De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestuden en werkt opbouwend mee tot het realiseren van de groepsopdrachten.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Verzorgingstechnieken uit 1 LO module1 + 2 moeten vakkundig uitgevoerd worden
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Verzorging module 3.


Andere begincompetenties
  Verworven voorkennis 1 VO: zicht hebben op eigen maatschappelijk en sociaal functioneren.

w         Kunnen samenwerken en verantwoordelijkheidszin hebben.

w         Vaktechnisch: communicatieve, agogische, pedagogische en didactische vaardigheden 1 VK.

w         ICT - vaardigheden.

w         Bereidheid om: te reflecteren op het eigen sociaal gedrag.

w         Bereidheid om: zich in te leven en te participeren.

w         Bereidheid tot kritische ingesteldheid.

w         Algemene belangstelling in het maatschappelijk, cultureel gebeuren.

w         Respect hebben voor het anders zijn van personen en zich kunnen aanpassen, 

          alsook  bereid  zijn zich te optimialiseren als toekomstige leerkracht - opvoeder.


LEERINHOUDEN

De cursus is opgebouwd uit 5 grote delen: 

1. EHBO

2.Zorg voor textiel: Handwas van wollen trui,…
3.Zorg voor de woning:
*basisonderhoudsmateriaal en klein onderhoudsmaterieel
*opstellen en realiseren van organisatieplan met oog op dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van slaapkamer, woonkamer, keuken , badkamer,…
*Schoonmaaktechnieken: poetsen , schuren en wrijven toegepast op gebruiksvoorwerpen uit verschillende grondstoffen (hout, leder, glas, metaal,…) 
4.Realisatie decoratieve / functionele voorwerpen in hout, glas, leder,... . Klein meubelrestauratie kunnen de studenten un groep realiseren en voorstellen a.d.h.v. een PowerPoint. Bloemschikken: drie basistechnieken toegepast op eenvoudige werkstukken : open driehoekig, rechlijnig en tafelstuk binnen een bepaald thema

5.Sociale Wetenschappen: Verdieping in hulporganisaties bij hedendaagse veel voorkomende problematieken (opstellen draaiboek), ontwikkeling van de mens, ... .

Via groepswerk en individuele opdrachten, demonstraties, reflecties worden kennis en vaardigheid, alsook sociale omgang hierbij uitgewerkt.


STUDIEMATERIAAL
  • Plantijn-cursus theorie en practicum aangevuld met eigen nota's.
  • Plantijn-cursus Sociale Wetenschappen
  • Werkboeken 2de graad ZWL + Soc. Wet. + Omgangskunde: Wolter-Plantyn
  • Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg, Wolters-Plantyn. 
  • Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
  • Vakliteratuur en vaktijdschriften beschikbaar in bibliotheek.
  • Informatiebrochures uitgegeven door de overheid.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

18

 lesuren

  17,31

practicum en oefeningen:

12

 lesuren

  11,54

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

68

 klokuren

  65,38

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht.

Voor elk onderdeel moet minstens 50% behaald worden.

Permanente evaluatie: 50% (individueel werk 20% en groepswerk 30%)

Theoretisch examen: 20%

Praktijkexamen: 30%


tijd voor examinering
uren
6

%
 
 05,77

Tweede examenperiode

Voor elk onderdeel moet minstens 50% behaald worden.

Praktisch en theoretisch examen kunnen herdaan worden (50%).

Individueel werk kan herdaan worden (20%).

Groepswerk kan niet herdaan worden (30%).