ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOTO - Onderdelen - Verzorging module 3
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20188
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 30
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beckers Getty


 

KORTE OMSCHRIJVING

De voortzetting van het opleidingsonderdeel Verzorging breidt zich in het 2de jaar uit door middel van theoretische en practische uitdieping en inoefening in deze vakspecialiteit. EHBO, materialenleer en onderhoudstechnieken, creatief, methodisch en veilig handelen, textielzorg, schoonmaaktechnieken-en middelen alsook apparatuur, inrichting woning, creatieve werkstukken, bloemschikken, verstelwerk ... worden belicht . Het individueel werk en groepswerk worden onderling kritisch gereflecteerd. De vergelijkende studie vloerbedekking geanalyseerd. Je gaat zelfstandig je documentatie uitbreiden, bedrijven aanschrijven en je verzamelde informatie voorleggen.  In Sociale Vorming en Omgangskunde komen de zorg voor de ander, met name mantelzorg en zorg voor gezondheid aan bod. Zelfstandige verdieping in de leerinhouden van de 2de graad, individueel of in groep. Via interactieve hoorcolleges worden maatschappelijke problematieken aangekaard.

De vergelijkende studie vloerbedekking geanalyseerd. Je gaat zelfstandig je documentatie uitbreiden, bedrijven aanschrijven en je verzamelde informatie voorleggen.

Via een vakoverschrijdende opdracht Wooninrichting en woonomgeving, verdiepen de studenten zich in groep in zowel de leerinhoud als in de hiervoor toe te passen onderhoudstechnieken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
1. De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste en 2de  graad van het SO (leerbevorderend gedrag :kennis en vaardigheden --> ped.did.aanpak).
2. De student heeft inzicht in het systematisch onderhoudsproces (Sinnercirkel) en past dit aan in functie van de gebruikte grondstoffen, hun afwerking,… bij de in- en uitrusting van de woonomgeving (kennis aanwenden).
3. De student past de verschillende onderhoudstechnieken toe op materialen uit de keuken, de woonkamer, de badkamer en de slaapkamer,…
4. De student kiest en gebruikt de juiste onderhoudsprodukten.
5. De student hanteert vaardig de onderhoudsapparatuur.
6. De student wast, droogt en strijkt woon-  en kledingtextiel vakkundig. 
7. De student beheerst basistechnieken (rechtlijnig, open driehoek en tafelstuk) van bloemschikken en past deze toe op een eenvoudig werkstuk.
8. De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
9. De student organiseert, plant en voert het onderhoudswerk ergonomisch en met zin voor veiligheid en hygiëne uit binnen de vooropgestelde tijd.
10. De student werkt economisch, ergonomisch en veilig.
11. De student kan gericht informatie rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
12. De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
13. De student werkt a.d.h. van een studiewijzer in team en onder begeleiding een onderwerp uit en stimuleert hierbij medestudenten tot samenwerking tijdens het  groepsleren (verantwoordelijkheidszin).
14. De student bundelt het resultaat van het groepsleren in een schriftelijke en mondelinge presentatie.
15. De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestuden en werkt opbouwend mee tot het realiseren van de groepsopdrachten.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Verzorgingstechnieken uit 1 LO moeten vakkundig uitgevoerd worden.

Taak- én procesgericht samenwerken in groep.

Bereid zijn interactief op te treden met medestudenten en vaklector.

Zelfstandig de door de lector geselecteerde bronnen verwerken.

Naar voorbeelden en toepassingen zoeken om het inzicht in de materie te versterken.


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
  Verworven voorkennis 1 VO: zicht hebben op eigen maatschappelijk en sociaal functioneren.

w         Kunnen samenwerken en verantwoordelijkheidszin hebben.

w         Vaktechnisch: communicatieve, agogische, pedagogische en didactische vaardigheden 1 VO.

w         ICT - vaardigheden.

w         Bereidheid om: te reflecteren op het eigen sociaal gedrag.

w         Bereidheid om: zich in te leven en te participeren.

w         Bereidheid tot kritische ingesteldheid.

w         Algemene belangstelling in het maatschappelijk, cultureel gebeuren.

w         Respect hebben voor het anders zijn van personen en zich kunnen aanpassen, 

          alsook  bereid  zijn zich te optimialiseren als toekomstige leerkracht - opvoeder.


LEERINHOUDEN
 
  • De cursus is opgebouwd uit 5 grote delen: 
    1.Zorg voor textiel: Gebruik van wasmachine en droogtrommel, strijkijzer, …toegepast op t-shirt, jeansbroek, beddengoed, herenhemd,… Handwas van wollen trui,…
    2.Zorg voor de woning:
    *Basisonderhoudsmateriaal en klein onderhoudsmaterieel
    *Dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van huishoud-en keukentoestellen
    *Opstellen en realiseren van organisatieplan met oog op dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van slaapkamer, woonkamer, keuken , badkamer,…
    *Schoonmaaktechnieken: poetsen , schuren en wrijven toegepast op gebruiksvoorwerpen uit verschillende grondstoffen (hout, leder, glas, metaal,…) 
    3.Realisatie decoratieve / functionele voorwerpen in hout, glas, leder,... . Klein meubelrestauratie kunnen de studenten un groep realiseren en voorstellen a.d.h.v. een PowerPoint. 
    4.Bloemschikken: drie basistechnieken toegepast op eenvoudige werkstukken : open driehoekig, rechlijnig en tafelstuk binnen een bepaald thema.

         5. Sociale Wetenschappen: Sociale opvoeding, het gezin, ontwikkeling van de mens,   hulpverleningsdiensten, begrippen, ... .



STUDIEMATERIAAL
 
  • Plantijn-cursus theorie en practicum aangevuld met eigen nota's.
  • Plantijn-cursus Sociale Wetenschappen.  
  • Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg, Wolters-Plantyn. 
  • Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
  • Vakliteratuur en vaktijdschriften beschikbaar in bibliotheek.
  • Werkboeken 2de graad  BSO ZWL, personenzorg Wolters-Plantyn.
  • Werkboeken 2de graad TSO Licap: Levensloop en welzijn.
  • Werkboeken 2de graad TSO: Sowieso, Wolters-Plantyn
  • Boeken uit de schoolbib.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

16

 lesuren

  20,51

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  10,26

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

48

 klokuren

  61,54

Verdere toelichting:
  • Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h. van opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.
  • Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld. 
  • Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend. 

EVALUATIE

Eerste examenperiode

  *  Punten permanente evaluatie: 30%

  *  Praktijkexamen: 30%

  * Theorie examen: 30%

  * Groepswerk: 10%

--> Voor elk examenonderdeel moet min. 50% behaald worden.


tijd voor examinering
uren
6

%
 
 07,69

Tweede examenperiode
  • Punten permanente evaluatie blijven behouden: 30%
  • Praktijkexamen:30% 
  • Theorie examen: 30%
  • Groepswerk: 10% kan niet worden herdaan

--> Voor elk examenonderdeel moet min. 50% behaald worden