2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOTO - Onderdelen - Zorg voor voeding module 3 (incl. I.O.) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20186 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Uitwerken van recepten voor gebak met aandacht voor; werkmethode, organisatie, materiaal, hygiëne, ergonomie, tempo, productkennis, presentatie, smaak, temperatuur, creativiteit, enz..
Opstellen van organisatieplan en stroomdiagram
IO Ken wijn wijs; projectweken in de maand maart
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
-
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Werkt met het pc-programma Visio.
-
Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
-
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
- Juist gebruik van materieel en technieken. Kennis van de basisdegen en inzicht in receptuur.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
voeding module 1 en 2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Zorg voor voeding module 3
|
Andere begincompetenties
|
- Bereid zijn tot samenwerken.
- ICT vaardigheden.
|
LEERINHOUDEN
|
Recptenleer, basis deeg en beslag.
Organisatieschema en planning vie stroomdiagrammen
IO Ken wijn wijs; Basis kenis wijnkunde
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus. Zorg voor voeding module 3 en 4
- Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 .
- J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009.
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
05,13
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
26
|
lesuren
|
33,33
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
38,46
|
Verdere toelichting:
- Praktijksessies, onder begeleiding, gebak bereiden en evalueren.
- Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding
- Reflectie en rapporteren over: organisatie en samenwerking, werktempo, uitgevoerde technieken, hygiënisch, organoleptisch, ergonomisch, en veilig handelen.
- Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Theoretisch examen kan hernomen worden.
De punten voor permanente evaluatie en praktisch examen en IO blijven behouden
|
|
| |
|