|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20168 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
23 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst
- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen
- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen
- actief luisteren tijdens een gesprek
- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek
- feedback op een correcte wijze formuleren
- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf
- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"
- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen
- op een constructieve manier omgaan met conflicten
- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep
- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- gespreks- en contactvaardigheden van het eerste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag
bereidheid om interactief te participeren
|
LEERINHOUDEN
|
- blokkerende reacties in het communicatieproces
- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld
- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/
- assertiviteit/ ik-boodschappen
- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"
- slecht-nieuws-gesprek
- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode
- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"
- regels in een groep
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus en eigen nota's
- casussen ingebracht door de studenten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
11
|
lesuren
|
14,10
|
practicum en oefeningen:
|
11
|
lesuren
|
14,10
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
55
|
klokuren
|
70,51
|
Verdere toelichting:
- interactieve hoor- en werkcolleges
- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten
- oefensessies/rollenspelen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken
- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen
- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Agogische vaardigheden |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20169 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
37 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit. We doen dit ahv een casus die in groep uitgewerkt en voorgebracht wordt.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren. 2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas. 3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek. 4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen 5. De student kan in groep samenwerken om de opdracht rond diversiteit uit te werken. 6. De student kan de uitgewerkte groepsopdracht op een boeiende wijze presenteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
psychopedagogiek en agogische vaardigheden -1ste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander
bereidheid om interactief te participeren
bereidheid op te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen
bereidheid tot kritische ingesteldheid
bereidheid tot samenwerking
|
LEERINHOUDEN
|
- Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
- Interactieroos van Leary.
- Omgaan met pesten.
- Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
- Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ...
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
(voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
- Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.
- Casussen als uitgangspunt om het thema diversiteit uit te werken.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
34
|
lesuren
|
32,69
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
67
|
klokuren
|
64,42
|
Verdere toelichting:
- Interactieve hoor- en werkcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten, oefeningen, rollenspelen.
- PGO-leren ahv een casus: studenten werken in groep de problematiek rond een casus uit met als thema omgaan met diversiteit
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- schrifelijk examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 50% van de punten
- Groepsopdracht: verwerkte casus op 30% van de punten:
paper: duidelijke inhoud en structuur; correcte taal presentatie: power-point; expressiviteit; interactie met het publiek; correcte taal; volledigheid van de uitgewerkte opdracht proces- en productevaluatie ahv reflectie in groep en individuele reflectie (de papers zijn leerstof voor het examen).
- persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Schriftelijk examen over de leerstof van het volledige jaar, op 50% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
- Groepsopdracht casus: dit onderdeel kan niet herdaan worden; de punten worden overgenomen: 30% van de punten.
- persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde; moet hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Pedagog. wetensch. en digitale didactiek |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Digitale didactiek
Pedagogische wetenschappen
|
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20170 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
59 |
Totaal studietijd: |
182 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Ihmsen Hans Santens Roald
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Zie deelfiches
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Zie deelfiches
|
Andere begincompetenties
|
Zie deelfiches
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Pedagog. wetensch. en digitale didactiek |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20171 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
70 |
Totaal aantal contacturen: |
44 |
Totaal studietijd: |
127,4 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Ihmsen Hans
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het tweede jaar zal je je didactische expertise verder aanscherpen. Daarenboven krijg je meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt in eerste instantie uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-georiënteerd voorbereiden van lessen. Deze perspectiefverandering wordt in tweede instantie ondersteund met een theoretische duiding: een analyse van de evoluerende visie op lesgeven, geïnspireerd door een meer ervaringsgerichte opvatting over het leerproces. Ter voorbereiding van het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in secundaire scholen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De studenten kunnen:
- vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.
- werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.
- leerinhouden gericht selecteren en structureren.
- een krachtige leeromgeving ontwerpen.
- leerervaringen structureren.
- een degelijke evaluatie uitwerken.
- eindtermen realiseren in de eigen klaspraktijk.
- leerplannen vertalen naar een overzichtelijk jaarplan
- de verschillende kenmerken van het leren illustreren
.- de visie op fundamenteel leren verduidelijken
- de gevolgen, van de visie op fundamenteel leren, op het onderwijs verduidelijken
- de verschillende leerprincipes illustreren
- de kenmerken van een alternatieve evaluatie illustreren
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Eindtermen en vakoverschrijdende eindtermen.
- Bijzondere werkvormen
- Alternatieve evaluatievormen
- Visie op leren
- Visie op leren volgens het EGO
- Gevolgen van deze visie op de aanpak bij het lesgeven
- Leerprincipes
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Cursus pedagogische wetenschappen 2 VK deel 1 & 2, Hans Ihmsen
-
Gerichte literatuurstudie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
21,88
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
06,25
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
84
|
klokuren
|
65,63
|
Verdere toelichting:
geen
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Individuele opdracht (20%).
-
Schriftelijk examen januari deel 1 (35%), gesloten boek.
-
Schriftelijk examen juni deel 2 (45%), gesloten boek.
- Verplichte aanwezigheid. Men kan niet slagen voor algemene didactiek indien men meer dan twee keer ongewettigd afwezig is.
- Actieve deelname aan de projectweek is vereist.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen met deel 1, gesloten boek (60%) en deel 2, gesloten boek (40%).
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Digitale didactiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Pedagog. wetensch. en digitale didactiek |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20172 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
30 |
Totaal aantal contacturen: |
15 |
Totaal studietijd: |
54,6 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Santens Roald
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard en HotPotatoes aangehaald en ingeoefend.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.
- Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.
- Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.
- Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes
- Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.
|
|
LEERINHOUDEN
|
Deel I: SmartBoard.
Je leert in het eerste deel werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan het bord zelf aan bod. Je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. Je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument. Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.
Deel II: HotPotatoes
Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen bij het opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
25,93
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
39
|
klokuren
|
72,22
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (50%). Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (50%) als deel van de geïntegreerde taak van Pedagogische wetenschappen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Idem
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding module 3 (incl. I.O.) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20186 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Uitwerken van recepten voor gebak met aandacht voor; werkmethode, organisatie, materiaal, hygiëne, ergonomie, tempo, productkennis, presentatie, smaak, temperatuur, creativiteit, enz..
Opstellen van organisatieplan en stroomdiagram
IO Ken wijn wijs; projectweken in de maand maart
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
-
Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Werkt met het pc-programma Visio.
-
Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
-
Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
- Juist gebruik van materieel en technieken. Kennis van de basisdegen en inzicht in receptuur.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
voeding module 1 en 2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Zorg voor voeding module 3
|
Andere begincompetenties
|
- Bereid zijn tot samenwerken.
- ICT vaardigheden.
|
LEERINHOUDEN
|
Recptenleer, basis deeg en beslag.
Organisatieschema en planning vie stroomdiagrammen
IO Ken wijn wijs; Basis kenis wijnkunde
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus. Zorg voor voeding module 3 en 4
- Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 .
- J.G. Van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009.
- Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
05,13
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
26
|
lesuren
|
33,33
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
38,46
|
Verdere toelichting:
- Praktijksessies, onder begeleiding, gebak bereiden en evalueren.
- Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding
- Reflectie en rapporteren over: organisatie en samenwerking, werktempo, uitgevoerde technieken, hygiënisch, organoleptisch, ergonomisch, en veilig handelen.
- Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Theoretisch examen kan hernomen worden.
De punten voor permanente evaluatie en praktisch examen en IO blijven behouden
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Zorg voor voeding module 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20187 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
36 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Lodewijks Jan Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Uitwerken van menu's met aandacht voor; werkmethode, organisatie, materiaal, hygiëne, ergonomie, tempo, productkennis, presentatie, smaak, temperatuur, creativiteit, enz..
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Maakt gebruik van de menu en receptenleer om voor elk onderwijsniveau een menu samen te stellen. Kan zelfstandig een menu uitwerken met juist gebruik van materiaal en technieken. Een feestmenu kunnen samenstellen, plannen, organiseren en creatief uitvoeren.
Zorgt dat uitgevoerde opdrachten een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out krijgen. De student kan een organisatieplan en stoomdiagram opstellen in het PC-programma Visio
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Zorg voor voeding module 2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Zorg voor voeding module 3
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Menu en receptenleer.
- Receptuur aanpassen en uitschrijven in model.
- Organisatieplan en stroomdigram.
- Budgettering.
- Opstellen van bestellijsten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Plantijn-cursus zorg voor voeding module 3 en 4 Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008 J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers, 2009 - Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
10,26
|
practicum en oefeningen:
|
18
|
lesuren
|
23,08
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
42
|
klokuren
|
53,85
|
Verdere toelichting:
Praktijksessies, onder begeleiding, voorbereide recepten uitwerken.
Therorielessen, organisatie en planning
Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding (schriftelijk taak).
Reflectie en rapporteren over: organisatie en samenwerking, werktempo, uitgevoerde technieken, , hygiënisch, organoleptisch, ergonomisch, milieubewust en veilig handelen.
Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Permanente evaluatie: 40% . Aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen * Werk tijdens de les 20% * Opdrachten 20%
Praktisch examen: 20%
Theoretich werk 40%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Niet mogelijk
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Verzorging module 3 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20188 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De voortzetting van het opleidingsonderdeel Verzorging breidt zich in het 2de jaar uit door middel van theoretische en practische uitdieping en inoefening in deze vakspecialiteit. EHBO, materialenleer en onderhoudstechnieken, creatief, methodisch en veilig handelen, textielzorg, schoonmaaktechnieken-en middelen alsook apparatuur, inrichting woning, creatieve werkstukken, bloemschikken, verstelwerk ... worden belicht . Het individueel werk en groepswerk worden onderling kritisch gereflecteerd. De vergelijkende studie vloerbedekking geanalyseerd. Je gaat zelfstandig je documentatie uitbreiden, bedrijven aanschrijven en je verzamelde informatie voorleggen. In Sociale Vorming en Omgangskunde komen de zorg voor de ander, met name mantelzorg en zorg voor gezondheid aan bod. Zelfstandige verdieping in de leerinhouden van de 2de graad, individueel of in groep. Via interactieve hoorcolleges worden maatschappelijke problematieken aangekaard.
De vergelijkende studie vloerbedekking geanalyseerd. Je gaat zelfstandig je documentatie uitbreiden, bedrijven aanschrijven en je verzamelde informatie voorleggen.
Via een vakoverschrijdende opdracht Wooninrichting en woonomgeving, verdiepen de studenten zich in groep in zowel de leerinhoud als in de hiervoor toe te passen onderhoudstechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste en 2de graad van het SO (leerbevorderend gedrag :kennis en vaardigheden --> ped.did.aanpak). 2. De student heeft inzicht in het systematisch onderhoudsproces (Sinnercirkel) en past dit aan in functie van de gebruikte grondstoffen, hun afwerking,… bij de in- en uitrusting van de woonomgeving (kennis aanwenden). 3. De student past de verschillende onderhoudstechnieken toe op materialen uit de keuken, de woonkamer, de badkamer en de slaapkamer,… 4. De student kiest en gebruikt de juiste onderhoudsprodukten. 5. De student hanteert vaardig de onderhoudsapparatuur. 6. De student wast, droogt en strijkt woon- en kledingtextiel vakkundig. 7. De student beheerst basistechnieken (rechtlijnig, open driehoek en tafelstuk) van bloemschikken en past deze toe op een eenvoudig werkstuk. 8. De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs. 9. De student organiseert, plant en voert het onderhoudswerk ergonomisch en met zin voor veiligheid en hygiëne uit binnen de vooropgestelde tijd. 10. De student werkt economisch, ergonomisch en veilig. 11. De student kan gericht informatie rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven. 12. De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback. 13. De student werkt a.d.h. van een studiewijzer in team en onder begeleiding een onderwerp uit en stimuleert hierbij medestudenten tot samenwerking tijdens het groepsleren (verantwoordelijkheidszin). 14. De student bundelt het resultaat van het groepsleren in een schriftelijke en mondelinge presentatie. 15. De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestuden en werkt opbouwend mee tot het realiseren van de groepsopdrachten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Verzorgingstechnieken uit 1 LO moeten vakkundig uitgevoerd worden.
Taak- én procesgericht samenwerken in groep.
Bereid zijn interactief op te treden met medestudenten en vaklector.
Zelfstandig de door de lector geselecteerde bronnen verwerken.
Naar voorbeelden en toepassingen zoeken om het inzicht in de materie te versterken.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Verworven voorkennis 1 VO: zicht hebben op eigen maatschappelijk en sociaal functioneren.
w
Kunnen samenwerken en verantwoordelijkheidszin hebben.
w
Vaktechnisch: communicatieve, agogische, pedagogische en didactische vaardigheden 1 VO.
w
ICT - vaardigheden.
w
Bereidheid om: te reflecteren op het eigen sociaal gedrag.
w
Bereidheid om: zich in te leven en te participeren.
w
Bereidheid tot kritische ingesteldheid.
w
Algemene belangstelling in het maatschappelijk, cultureel gebeuren.
w
Respect hebben voor het anders zijn van personen en zich kunnen aanpassen,
alsook
bereid
zijn zich te optimialiseren als toekomstige leerkracht - opvoeder.
|
LEERINHOUDEN
|
- De cursus is opgebouwd uit 5 grote delen:
1.Zorg voor textiel: Gebruik van wasmachine en droogtrommel, strijkijzer, …toegepast op t-shirt, jeansbroek, beddengoed, herenhemd,… Handwas van wollen trui,… 2.Zorg voor de woning: *Basisonderhoudsmateriaal en klein onderhoudsmaterieel *Dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van huishoud-en keukentoestellen *Opstellen en realiseren van organisatieplan met oog op dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van slaapkamer, woonkamer, keuken , badkamer,… *Schoonmaaktechnieken: poetsen , schuren en wrijven toegepast op gebruiksvoorwerpen uit verschillende grondstoffen (hout, leder, glas, metaal,…) 3.Realisatie decoratieve / functionele voorwerpen in hout, glas, leder,... . Klein meubelrestauratie kunnen de studenten un groep realiseren en voorstellen a.d.h.v. een PowerPoint. 4.Bloemschikken: drie basistechnieken toegepast op eenvoudige werkstukken : open driehoekig, rechlijnig en tafelstuk binnen een bepaald thema.
5. Sociale Wetenschappen: Sociale opvoeding, het gezin, ontwikkeling van de mens, hulpverleningsdiensten, begrippen, ... .
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus theorie en practicum aangevuld met eigen nota's.
- Plantijn-cursus Sociale Wetenschappen.
- Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg, Wolters-Plantyn.
- Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
- Vakliteratuur en vaktijdschriften beschikbaar in bibliotheek.
- Werkboeken 2de graad BSO ZWL, personenzorg Wolters-Plantyn.
- Werkboeken 2de graad TSO Licap: Levensloop en welzijn.
- Werkboeken 2de graad TSO: Sowieso, Wolters-Plantyn
- Boeken uit de schoolbib.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
20,51
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
10,26
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
48
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h. van opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.
- Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
- Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
* Punten permanente evaluatie: 30%
* Praktijkexamen: 30%
* Theorie examen: 30%
* Groepswerk: 10%
--> Voor elk examenonderdeel moet min. 50% behaald worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Punten permanente evaluatie blijven behouden: 30%
- Praktijkexamen:30%
- Theorie examen: 30%
- Groepswerk: 10% kan niet worden herdaan
--> Voor elk examenonderdeel moet min. 50% behaald worden
|
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Verzorging module 4 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20189 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
36 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In module 4 Verzorging spitsen wij ons toe op:
- de verdere uitdieping rond kennis en vaardigheden van de EHBO + Personenzorg.
- omvat verder Sociale Wetenschappen en Omgangskunde: We laten je participeren in maatschappelijke en sociale problematieken, het gezin en opvoedingsmilieu, omgangsvormen en etiquette, diversiteit, ontwikkelingsfasen van de mens, hulporganisaties, ... , waarbij verschillende meningen tot uiting komen. We laten je gebruik maken van het mediagamma en het zelfstandig opzoeken en bezoeken van hulporganisaties. Opdrachten worden zowel individueel als in groep gemaakt.
De school als instituut en als jouw later werkveld, is hiervan het voorbeeld bij uitstek.
- Handwerken: breien, haken, verstelwerk
- Onderhoudsmethodiek en materialenkennis, woningtextiel- en inrichting, ZWL worden vervolgd.
Via groepswerk en individueel werk, voer je opdrachten uit en presenteer je jouw opzoekingswerk.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student werkt maatschappelijke problematieken en voorziene hulpverleningen uit op preventief, probleemoplossend en rechtmatig vlak. Hierbij wordt de student de kans geboden zich op gebied van verantwoordelijkheidszin, zelfreflectie en samenwerking te ontplooien, door toepassing van de jaaropdracht in groep uit te werken.
2.
De student verkent maatschappelijke ontwikkelingen, cultuurpatronen, waarden en normen en sociale omgang. De individuele opdracht rond deviant gedrag helpt er toe bij de verantwoordelijkheid van de student aan te wakkeren en het bekomen resultaat ervan te reflecteren.
3.
De student omschrijft wat de identiteit en diversiteit is van mensen: het individu, de groep, het gezin als opvoedingsmilieu. De student voert in groep de opdracht rond macht en ideologie uit waarbij verantwoordelijkheidszin, reflecteren en samenwerken aan bod komen.
4.
De student verdiept en omschrijft in groep de ontwikkelingsfasen en leeftijdsgebonden welzijnsproblemen van de prenatale fase, de pasgeborene, de zuigeling, de peuter, de kleuter, het lagere schoolkind, de puberteit, de adolescent en de volwassene. Door het geleid bezoek aan De Kraamvogel, waarbij de student observeert en zich informeert en in groep verslag uitbrengt, worden reflectie, samenwerken en verantwoordelijkheidszin gerealiseerd.
5.
De student zoekt, kiest en beoordeelt informatie naar oorsprong, betrouwbaarheid, doelgroep en ideologie, alsook het strucureren, presenteren en zich documenteren ervan. Bij de uitvoering van de individuele verdiepingsopdracht rond de peuter en de kleuter, komen reflecteren en verantwoordelijkheidszin tot uiting.
6.
De student verdiept zich in de begrippen gezondheid en welzijn en vindt de weg bij problemen naar dienstverlening. Bij de groepsopdracht over gezondheidszorg kan de student samenwerken, reflecteren en verantwoordelijkheid dragen.
7.
De student onderscheidt de vormen van armoede en herkent de gevolgen van sociale uitsluiting.
8.
De student legt zich toe op de kennis rond budgettering, consumentenkrediet- en bescherming. A.d.h.v. leerlingennota's en individuele opdracht bankkrediet optimaliseert de student zichzelf in het reflecteren en het verantwoordelijk zijn.
9.
De student optimaliseert zich in de ontwikkeling van sociale vaardigheden als toekomstige leerkracht - opvoeder, via o.a. het medianieuws en onderwijsonderricht.
10. De student wast, droogt en strijkt woon- en kledingtextiel vakkundig. 11. De student beheerst basistechnieken (rechtlijnig, open driehoek en tafelstuk) van bloemschikken en past deze toe op een eenvoudig werkstuk. 12. De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs. 13. De student organiseert, plant en voert het onderhoudswerk ergonomisch en met zin voor veiligheid en hygiëne uit binnen de vooropgestelde tijd. 14. De student werkt economisch, ergonomisch en veilig. 15. De student kan gericht informatie rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven. 16. De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback. 17. De student werkt a.d.h. van een studiewijzer in team en onder begeleiding een onderwerp uit en stimuleert hierbij medestudenten tot samenwerking tijdens het groepsleren (verantwoordelijkheidszin). 18. De student bundelt het resultaat van het groepsleren in een schriftelijke en mondelinge presentatie. 19. De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestuden en werkt opbouwend mee tot het realiseren van de groepsopdrachten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Verzorgingstechnieken uit 1 LO module1 + 2 moeten vakkundig uitgevoerd worden
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Verzorging module 3.
|
Andere begincompetenties
|
Verworven voorkennis 1 VO: zicht hebben op eigen maatschappelijk en sociaal functioneren.
w
Kunnen samenwerken en verantwoordelijkheidszin hebben.
w
Vaktechnisch: communicatieve, agogische, pedagogische en didactische vaardigheden 1 VK.
w
ICT - vaardigheden.
w
Bereidheid om: te reflecteren op het eigen sociaal gedrag.
w
Bereidheid om: zich in te leven en te participeren.
w
Bereidheid tot kritische ingesteldheid.
w
Algemene belangstelling in het maatschappelijk, cultureel gebeuren.
w
Respect hebben voor het anders zijn van personen en zich kunnen aanpassen,
alsook
bereid
zijn zich te optimialiseren als toekomstige leerkracht - opvoeder.
|
LEERINHOUDEN
|
De cursus is opgebouwd uit 5 grote delen:
1. EHBO
2.Zorg voor textiel: Handwas van wollen trui,… 3.Zorg voor de woning: *basisonderhoudsmateriaal en klein onderhoudsmaterieel *opstellen en realiseren van organisatieplan met oog op dagelijks, wekelijks en periodiek onderhoud van slaapkamer, woonkamer, keuken , badkamer,… *Schoonmaaktechnieken: poetsen , schuren en wrijven toegepast op gebruiksvoorwerpen uit verschillende grondstoffen (hout, leder, glas, metaal,…) 4.Realisatie decoratieve / functionele voorwerpen in hout, glas, leder,... . Klein meubelrestauratie kunnen de studenten un groep realiseren en voorstellen a.d.h.v. een PowerPoint. Bloemschikken: drie basistechnieken toegepast op eenvoudige werkstukken : open driehoekig, rechlijnig en tafelstuk binnen een bepaald thema
5.Sociale Wetenschappen: Verdieping in hulporganisaties bij hedendaagse veel voorkomende problematieken (opstellen draaiboek), ontwikkeling van de mens, ... .
Via groepswerk en individuele opdrachten, demonstraties, reflecties worden kennis en vaardigheid, alsook sociale omgang hierbij uitgewerkt.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus theorie en practicum aangevuld met eigen nota's.
- Plantijn-cursus Sociale Wetenschappen
- Werkboeken 2de graad ZWL + Soc. Wet. + Omgangskunde: Wolter-Plantyn
- Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg, Wolters-Plantyn.
- Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
- Vakliteratuur en vaktijdschriften beschikbaar in bibliotheek.
- Informatiebrochures uitgegeven door de overheid.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
17,31
|
practicum en oefeningen:
|
12
|
lesuren
|
11,54
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
68
|
klokuren
|
65,38
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Aanwezigheid tijdens de lessen is verplicht.
Voor elk onderdeel moet minstens 50% behaald worden.
Permanente evaluatie: 50% (individueel werk 20% en groepswerk 30%)
Theoretisch examen: 20%
Praktijkexamen: 30%
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Voor elk onderdeel moet minstens 50% behaald worden.
Praktisch en theoretisch examen kunnen herdaan worden (50%).
Individueel werk kan herdaan worden (20%).
Groepswerk kan niet herdaan worden (30%).
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Vakdidactiek Voeding-verzorging |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20190 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Vakdidactiek in het 2de jaar van module 3 en 4, spitst zich voornamelijk toe op het bestuderen, vergelijken en reflecteren van o.a. de leerplannen van de verschillende onderwijsnetten en hun aanpak hierbij. Theoretische en practische lesrealisaties worden via opdrachten, al dan niet individueel of in groep voorbereid. Het organiseren, bestellijsten, leerteksten, dialogische lesrealisaties, demonstraties en evaluatie worden hierbij belicht, rekening houdend met het didactische model en de didactische principes. Centraal staan ook de eigen creativiteit, didactische werkvormen en didactisch materiaal, ter bevordering van een eigen, individuele, creatieve leraarstijl en passende professionele houding.
Heel specifiek staan de Integrale Opdrachten TSO/VVKSO centraal. Het verdiepen in de opzet van een IO en het opstellen in groep van een IO, bereid je voor op de stage.
Door oefensessies worden de studenten onder leiding van de lector begeleid en a.d.h.v. reflecties hierin, getraind.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. De student heeft inzicht in gebruikte leerplannen 2de graad TSO en BSO en vertaalt deze in een uitgewerkt jaarwerkplan. 2. De student vult de lesvoorbereiding aan met een aangepast evaluatievoorstel en leertekst. 3. De student gaat creatief om met het complex van didactische activiteiten. 4. De student geeft tijdens typelessen verbale terugkoppeling aan medestudenten m.b.t. zowel technisch didactische aspecten als verbaal en non-verbaal gedrag. 5. De student werkt in kleine groepjes een lesvoorbereiding uit en realiseert deze voor de eigen klasgroep.
6. De student stelt zich binnen de klasgroep empathisch en open op en draagt zorg voor de medestudenten.
7. De student verdiept zich in de opzet van het IO STW/VVKSO.
8. De studenten werken in groep een IO uit en presenteert voor de klas (Pp. en IO bundel ).
De studenten werken lvb uit in de IM periode en geven elkaar feedback.
|
|
|
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Credit Vakdidactiek en Pedagogische stage 1VO behaald hebben.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Geen
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
De cursus is opgebouwd uit 6 grote delen: 1. Leerplanstudie : lessentabellen en vakinhouden TSO en BSO voor het vakgebied VVK, opstellen jaarwerkplan,…, het didactisch vertalen van inzichten in lesonderwerpen naar het inrichten van een leeromgeving voor BSO en TSO leerlingen uit de studiegebieden Voeding-Verzorging, eindtermen onderzoeken en integreren.
2.Specifieke onderwijsmethoden en werkvormen : o.a.Opstellen van leerteksten, receptuur en werkinstructiefiches.
3.Formuleren van evaluatievoorstellen.
4.Ontwikkelen van didactische creativiteit: vervaardigen en hanteren van leerlinggerichte werkvormen, mediagebruik, didactisch spelmateriaal, ... .
5. Verdieping leerplan STW, observatie, inzichten verwerven en opstellen, uitwerken Integrale Opdrachten. 6.Opdrachten, vnl. didactisch atelier: demolessen, de leraar als oganisator, lid van een team, ... .
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Plantijn-cursus met 6 delen.
- Logboekleerplannen 2de graad S.O. VVKSO,OVSG, Gemeenschapsonderwijs (GO) en Prov. .
- Lessentabellen 2de graad.
- Zo kan het ook, Wolters-Plantyn, R. Vanheste en J Willems
- Bibliotheek boeken.
- Boeken van de lector ter inzage.
- Werkboeken Voeding, ZWL, Soc. Wet. en Omgangskunde, Wolters-Plantyn, Licap
- Ik- Jan en Alleman, omgangskunde 2de graad BSO 1ste jaar handboek.
- Typelessen met didactisch materiaal.
- Transparanten en videomateriaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
05,13
|
practicum en oefeningen:
|
6
|
lesuren
|
07,69
|
vormen van groepsleren:
|
6
|
lesuren
|
07,69
|
studietijd buiten contacturen:
|
62
|
klokuren
|
79,49
|
Verdere toelichting:
- Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en onderwijsgesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt en ingeoefend.
- De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs bestudeerd.
- A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppeling op zijn/haar leraarstijl.
- Via activerende hoorcolleges, begeleiddingssessies en groepswerk leerkrachtvaardigheden bekomen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
-
Verplichte deelname aan de lessen is een vereiste.
-
Permanente evaluatie: 20%
-
Opdrachten: 30%
-
Schriftelijke jaaropdracht: 50%: Noot: Bij de ingang van module 4 major wordt de jaaropdracht aan de studenten toe bedeeld.
Verplichte deelname aan de lessen, het Intra Muros en de pedagogische stage is een vereiste.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Behoud punten permanente evaluatie:20%. Opdrachten: 30% Schriftelijke jaaropdracht : 50%: Op het moment van de proclamatie op het einde van het academiejaar krijgt de student een nieuwe jaaropdracht toe bedeeld.
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning VV |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20434 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
53 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kan deze onderwerpen en inhouden begrijpen en reproduceren
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
wetenschappelijke ondersteuning eerste jaar
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
module 3: detergenten:
-
vuil
-
emulgerend vermogen
-
schuim
-
oplossend vermogen
-
micellen
-
samenstelling van een detergent
-
optische witmakers,
module 4:
-
Levensmiddelenleer:
-
Productie
-
Bederf en kwaliteitsachteruitgang
-
conserveermethoden
-
additieven en contaminanten
-
Bederf en kwaliteitsachteruitgang bij bepaalde levensmiddelen
-
Receptenleer
-
Processen
-
eigenschappen van voedingsstoffen
-
eiwitten
-
vetten
-
sacchariden
-
emulsies
-
Maillardreactie
-
Processen bij deeg
-
Processen bij groenten en fruit
-
Processen bij vlees
-
Technieken
|
STUDIEMATERIAAL
|
eigen cursus
Niet verplichte literatuur:
Levensmiddelenleer: C.M.E. Catsberg, G.J.M. Kempen -Van Dommelen uitgeverij HB
ISBN 90 5574 2406
receptenleer: Bereidingstechnieken en processen J.G. Van Eden, A.S. Visser, T.F. Visser, A. van de Zedde
ISBN 90 5574 1485
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
lesuren
|
64,10
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
25
|
klokuren
|
32,05
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
detergenten examen wordt afgelegd na module 3 1u schriftelijk
voeding examen wordt afgelegd na module 4: 2u schriftelijk
elk onderdeel staat op 50 % van de punten.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Let op de volledige leerstof moet hernomen worden
module 3: 1u
module 4: 2u
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Biologie module 3 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20176 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
44 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Asselberg Rob
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan werken met een flora en een plant determineren
- heeft een overzicht van de microbiologie en kan verschillende technieken toepassen om bacteriën, schimmels en gisten te bestuderen
- begrijpt de werking van het menselijk lichaam
- besteedt een ruime aandacht aan plant- en dierkunde en verschillende andere takken van de biologie
- tracht zich de nodige vaardigheden eigen te maken om in het secundair onderwijs de lessen biologie te geven door middel van lessen, practica, uitstappen, e.d.
- kan een determinatietabel gebruiken voor het bepalen van sommige groepen dieren zoals sprinkhanen
- zal persoonlijke ervaringen beleven in de natuur om die dan later in de lessen biologie op een gepaste wijze te kunnen inlassen
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
biologie module 1 en 2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- werken met een flora
- excursie naar een natuurreservaat voor plantendeterminatie
- excursie naar Viroinval voor het vangen en determineren van sprinkhanen
- excursie naar een park voor het verzamelen van boombladeren
- aanleggen van een mini-herbarium
- inleidende begrippen hoe mensen, dieren en planten reageren op prikkels
- geluids-, zwaartekracht-, reuk-, smaak- en gevoelsreceptoren
- beweging en klierafscheiding als reactie op prikkels
- het zenuwstelsel
- het hormonaal stelsel
- biosociale problemen zoals drug- en dopinggebruik
|
STUDIEMATERIAAL
|
- handboeken BIOgenie 1A (leerboek en werkboek)(2008)
- handboeken BIOgenie 3.2 (leerboek en werkboek)(2008)
- boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
- boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
- flora
- anatomische modellen, skelet mens, schedels zoogdieren
- levende planten en dieren
- dode dieren
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
18,46
|
practicum en oefeningen:
|
18
|
lesuren
|
13,85
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
86
|
klokuren
|
66,15
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies
- excursies
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie van de praktijksessies (10%)
- verslagen van excursies (10%)
- schriftelijk examen (80%)
- deelname aan praktijksessies en excursies is verplicht (tenminste 60% om geslaagd te zijn in de betreffende module)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- schriftelijk (de punten van de praktijksessies en excursies blijven behouden)
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Biologie module 4 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20177 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
74 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Asselberg Rob
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan goed samenwerken tijdens de vakkenstage in Senegal
- begrijpt de biosociale problemen tijdens de vakkenstage
- besteedt een ruime aandacht aan plant- en dierkunde en verschillende andere takken van de biologie
- heeft kennis van de relaties tussen organismen en hun milieu
- heeft inzicht in de ecologie van de aarde
- beleeft persoonlijke ervaringen in de natuur en kan deze dan later gebruiken om lessen biologie te illustreren
- heeft kennis van de systematiek en taxonomie van amfibieën
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
module 1 en 2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 3
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- vakkenstage in Senegal (18 dagen) met bezoeken aan belangrijke natuurreservaten, landbouwprojecten; kennismaking met vele biosociale problemen
- excursie ivm biodiversiteit naar het KMMA in Tervuren
- natuurwetenschappen volgens het nieuwe leerplan
- overzicht van de gewervelden in België
- excursie naar Viroinval (2 dagen) voor vangen en determineren van amfibieën en reptielen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
- boek 'Moderne dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
- microscoop
- microscopische preparaten
- dode en levende dieren
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
13,85
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
10,77
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
lesuren
|
30,77
|
studietijd buiten contacturen:
|
56
|
klokuren
|
43,08
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies
- excursie naar Viroinval
- vakkenstage in Senegal
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie van de praktijksessies (10%)
- verslagen van de excursies (10%)
- deelname, aktiviteit en verslag van de vakkenstage (30%)
- schriftelijk examen (50%)
- deelname aan praktijksessies en excursies is verplicht (tenminste 60% om geslaagd te zijn in de betreffende module)
- vakkenstage is verplicht. Wie om ernstige redenen niet deelneemt aan de vakkenstage in Senegal mag een alternatieve vakkenstage voorstellen; ze moet minstens evenwaardig zijn en van dezelfde duur.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- schriftelijk (de punten van de praktijksessies en excursies blijven behouden)
- nieuwe vakkenstage met nieuw verslag
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Voed-verzorg 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20435 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
11 |
Wegingscoëfficient: |
11 |
Totaal aantal contacturen: |
60 |
Totaal studietijd: |
286 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.
De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk de student werkt aan verbeterpunten
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd zijn voor het eerste opleidingsjaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen van het eerste opleidingsjaar
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen major en algemene vakken van het tweede jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen handboeken en cursussen vakliteratuur observatieopdrachten leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
20
|
lesuren
|
06,99
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
lesuren
|
13,99
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
226
|
klokuren
|
79,02
|
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel groeiportfolio
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten
de stage periode 1 telt mee voor 45% van de punten
de stage periode 2 telt mee voor 45% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is geen herkansing mogelijk noch voor stage, noch voor groeiportfolio
|
|
| |
|
2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Biologie 2 |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20427 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1-2 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
35 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Roland Kristien
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.
De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.
|
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste graad
de student reflecteert over de eigen lespraktijk
de student werkt aan verbeterpunten
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd zijn voor het eerste opleidingsjaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
bereidheid tot reflectie en het optimaliseren van het eigen functioneren
|
LEERINHOUDEN
|
cursussen minor en algemene vakken van het tweede jaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
leerplannen en eindtermen
handboeken en cursussen
vakliteratuur
observatieopdrachten
leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders
eigen reflecties
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
5
|
lesuren
|
03,21
|
practicum en oefeningen:
|
30
|
lesuren
|
19,23
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
121
|
klokuren
|
77,56
|
Verdere toelichting:
zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten
stageperiode 1 telt mee voor 45% van de punten
stageperiode 2 telt mee voor 45% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
er is geen herkansing mogelijk, noch voor stage, noch voor groeiportfolio
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|