ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2VOBI - Onderdelen - Vakdidactiek Voeding-verzorging
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20190
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beckers Getty
Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING

Vakdidactiek in het 2de jaar  van module 3 en 4, spitst zich voornamelijk toe op het bestuderen, vergelijken en reflecteren van o.a. de leerplannen van de verschillende onderwijsnetten en hun aanpak hierbij. Theoretische en practische lesrealisaties worden via opdrachten, al dan niet individueel of in groep voorbereid. Het organiseren, bestellijsten, leerteksten, dialogische lesrealisaties, demonstraties en evaluatie worden hierbij belicht, rekening houdend met het didactische model en de didactische principes. Centraal staan ook de eigen creativiteit, didactische werkvormen en didactisch materiaal, ter bevordering van een eigen, individuele, creatieve leraarstijl en passende professionele houding.

Heel specifiek staan de Integrale Opdrachten TSO/VVKSO centraal. Het verdiepen in de opzet van een IO en het opstellen in groep van een IO, bereid je voor op de stage. 

Door oefensessies worden de studenten onder leiding van de lector begeleid en a.d.h.v. reflecties hierin, getraind.



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1. De student heeft inzicht in gebruikte leerplannen 2de graad TSO en BSO en vertaalt deze in een uitgewerkt jaarwerkplan.
2. De student vult de lesvoorbereiding aan met een aangepast evaluatievoorstel en leertekst.
3. De student gaat creatief om met het complex van didactische activiteiten.
4. De student geeft tijdens typelessen verbale terugkoppeling aan medestudenten m.b.t. zowel technisch didactische aspecten als verbaal en non-verbaal gedrag.
5. De student werkt in kleine groepjes een lesvoorbereiding uit en realiseert deze voor de eigen klasgroep.

6. De student stelt zich binnen de klasgroep empathisch en open op en draagt zorg voor de medestudenten.

7. De student verdiept zich in de opzet van het IO STW/VVKSO.

8. De studenten werken in groep een IO uit en presenteert voor de klas (Pp. en IO bundel ).

De studenten werken lvb uit in de IM periode en geven elkaar feedback.



VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Credit Vakdidactiek en Pedagogische stage 1VO behaald hebben.

 


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN
 

De cursus is opgebouwd uit 6 grote delen:


1. Leerplanstudie : lessentabellen en vakinhouden TSO en BSO voor het vakgebied VVK, opstellen jaarwerkplan,…, het didactisch vertalen van inzichten in lesonderwerpen naar het inrichten van een leeromgeving voor BSO en TSO leerlingen uit de studiegebieden Voeding-Verzorging, eindtermen onderzoeken en integreren.


2.Specifieke onderwijsmethoden en werkvormen : o.a.Opstellen van leerteksten, receptuur en werkinstructiefiches.


3.Formuleren van evaluatievoorstellen.


4.Ontwikkelen van didactische creativiteit: vervaardigen en hanteren van leerlinggerichte werkvormen, mediagebruik, didactisch spelmateriaal, ... . 

5. Verdieping leerplan STW, observatie, inzichten verwerven en opstellen, uitwerken Integrale Opdrachten.


6.Opdrachten, vnl. didactisch atelier: demolessen, de leraar als oganisator, lid van een team, ... .



STUDIEMATERIAAL
 
  • Plantijn-cursus met 6 delen.
  • Logboekleerplannen 2de graad S.O. VVKSO,OVSG, Gemeenschapsonderwijs (GO) en Prov. .
  • Lessentabellen 2de graad.
  • Zo kan het ook, Wolters-Plantyn, R. Vanheste en J Willems
  • Bibliotheek boeken.
  • Boeken van de lector ter inzage.
  • Werkboeken Voeding, ZWL, Soc. Wet. en Omgangskunde, Wolters-Plantyn, Licap
  • Ik- Jan en Alleman, omgangskunde 2de graad BSO 1ste jaar handboek.
  • Typelessen met didactisch materiaal.
  • Transparanten en videomateriaal.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  05,13

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  07,69

vormen van groepsleren:

6

 lesuren

  07,69

studietijd buiten contacturen:

62

 klokuren

  79,49

Verdere toelichting:
  • Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en onderwijsgesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt en ingeoefend.
  • De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs bestudeerd.
  • A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppeling op zijn/haar leraarstijl.
  • Via activerende hoorcolleges, begeleiddingssessies en groepswerk leerkrachtvaardigheden bekomen.


EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk. 
  • Verplichte deelname aan de lessen is een vereiste.

  • Permanente evaluatie: 20%

  • Opdrachten: 30%

  • Schriftelijke jaaropdracht:  50%:  Noot: Bij de ingang van module 4 major wordt de jaaropdracht aan de studenten toe bedeeld.

  • Verplichte deelname aan de lessen, het Intra Muros en de pedagogische stage is een vereiste.



  • tijd voor examinering
    uren
    0

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode
      
  • Behoud punten permanente evaluatie:20%. 
  • Opdrachten: 30%      
  • Schriftelijke jaaropdracht : 50%: Op het moment van de proclamatie op het einde van het academiejaar krijgt de student een nieuwe jaaropdracht toe bedeeld.                          

     


  •