|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan goed samenwerken tijdens de vakkenstage in Senegal
- begrijpt de biosociale problemen tijdens de vakkenstage
- besteedt een ruime aandacht aan plant- en dierkunde en verschillende andere takken van de biologie
- heeft kennis van de relaties tussen organismen en hun milieu
- heeft inzicht in de ecologie van de aarde
- beleeft persoonlijke ervaringen in de natuur en kan deze dan later gebruiken om lessen biologie te illustreren
- heeft kennis van de systematiek en taxonomie van amfibieën
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
module 1 en 2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 3
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- vakkenstage in Senegal (18 dagen) met bezoeken aan belangrijke natuurreservaten, landbouwprojecten; kennismaking met vele biosociale problemen
- excursie ivm biodiversiteit naar het KMMA in Tervuren
- natuurwetenschappen volgens het nieuwe leerplan
- overzicht van de gewervelden in België
- excursie naar Viroinval (2 dagen) voor vangen en determineren van amfibieën en reptielen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
- boek 'Moderne dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
- microscoop
- microscopische preparaten
- dode en levende dieren
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
18
|
lesuren
|
13,85
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
10,77
|
vormen van groepsleren:
|
40
|
lesuren
|
30,77
|
studietijd buiten contacturen:
|
56
|
klokuren
|
43,08
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges
- werkcolleges
- praktijksessies
- excursie naar Viroinval
- vakkenstage in Senegal
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- permanente evaluatie van de praktijksessies (10%)
- verslagen van de excursies (10%)
- deelname, aktiviteit en verslag van de vakkenstage (30%)
- schriftelijk examen (50%)
- deelname aan praktijksessies en excursies is verplicht (tenminste 60% om geslaagd te zijn in de betreffende module)
- vakkenstage is verplicht. Wie om ernstige redenen niet deelneemt aan de vakkenstage in Senegal mag een alternatieve vakkenstage voorstellen; ze moet minstens evenwaardig zijn en van dezelfde duur.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- schriftelijk (de punten van de praktijksessies en excursies blijven behouden)
- nieuwe vakkenstage met nieuw verslag
|