ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20168
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 23
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst

- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen

- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen

- actief luisteren tijdens een gesprek

- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek

- feedback op een correcte wijze formuleren

- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf

- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"

- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen

- op een constructieve manier omgaan met conflicten

- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep

- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

- gespreks- en contactvaardigheden van het eerste jaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag

bereidheid om interactief te participeren

 


LEERINHOUDEN

- blokkerende reacties in het communicatieproces

- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld

- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/

- assertiviteit/ ik-boodschappen

- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"

- slecht-nieuws-gesprek

- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode

- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"

- regels in een groep


STUDIEMATERIAAL

- cursus en eigen nota's

- casussen ingebracht door de studenten


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  14,10

practicum en oefeningen:

11

 lesuren

  14,10

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

55

 klokuren

  70,51

Verdere toelichting:

- interactieve hoor- en werkcolleges

- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten

- oefensessies/rollenspelen


EVALUATIE

Eerste examenperiode

- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken

- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden


tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,28

Tweede examenperiode

- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen

- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening

 

 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Agogische vaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20169
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 37
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING
Wil je als leerkracht effectief lesgeven, dan is een geschikt klasmanagement een belangrijke voorwaarde. We focussen dit jaar op de vraag hoe je dit kan verwezenlijken en wat je kan doen om adequaat om te gaan met moeilijk gedrag in de klas. Verder bestuderen we de dynamiek en de aanpak van pestproblemen en staan we stil bij het leerlingzorgsysteem in het kader van gelijke onderwijskansen. We richten onze aandacht ook op adequaat omgaan met diversiteit. We doen dit ahv een casus die in groep uitgewerkt en voorgebracht wordt.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
1. De student creëert een positief leer- en leefklimaat in de klas en op school door een positief klasmanagement te hanteren.
2. De student kan adequaat omgaan met ordeverstorend gedrag in de klas.
3. De student kan adequaat omgaan met pestproblematiek.
4. De student kan initiatieven rond zorgverbreding plaatsen
5. De student kan in groep samenwerken om de opdracht rond diversiteit uit te werken.
6. De student kan de uitgewerkte groepsopdracht op een boeiende wijze presenteren.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

psychopedagogiek en agogische vaardigheden -1ste jaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

geen


Andere begincompetenties

respect tonen voor het "zo-zijn" van de ander

bereidheid om interactief te participeren

bereidheid op te reflecteren over het eigen functioneren en dit ook bijsturen

bereidheid tot kritische ingesteldheid

bereidheid tot samenwerking

 


LEERINHOUDEN
  • Klasmanagement: omgaan met moeilijk/ ordeverstorend gedrag in de klas.
  • Interactieroos van Leary.
  • Omgaan met pesten.
  • Leerlingbegeleiding op school in het kader van zorgverbreding.
  • Omgaan met diversiteit in de klas: bredere thema's: kansarmoede, culturele achtergrond, inclusief onderwijs, agressie op school, ... 

STUDIEMATERIAAL
  • Handboek: Van Mossevelde, E. (1997). De klas in de hand.Omgaan en begeleiden van leerlingen. Leuven/Amersfoort:Acco
    (voor het onderdeel: omgaan met moeilijk gedrag in de klas).
  • Cursus aangevuld met teksten en eigen nota's.  
  • Casussen als uitgangspunt om het thema diversiteit uit te werken.

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

34

 lesuren

  32,69

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

67

 klokuren

  64,42

Verdere toelichting:
  • Interactieve hoor- en werkcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten, oefeningen, rollenspelen.
  • PGO-leren ahv een casus: studenten werken in groep de problematiek rond een casus uit met als thema omgaan met diversiteit

EVALUATIE

Eerste examenperiode

 

  • schrifelijk examen in juni over de leerstof van het hele jaar; op 50% van de punten
  • Groepsopdracht: verwerkte casus op 30% van de punten:
    paper: duidelijke inhoud en structuur; correcte taal
    presentatie: power-point; expressiviteit; interactie met het publiek; correcte taal; volledigheid van de uitgewerkte opdracht
    proces- en productevaluatie ahv reflectie in groep en individuele reflectie
    (de papers zijn leerstof voor het examen).
  • persoonlijke verslag: verwerking van het handboek 'Klas in de hand' van E.Van Mossevelde; op 20% van de punten; beoordelingscriteria: diepgang van de verwerking

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 02,88

Tweede examenperiode
  • Schriftelijk examen over de leerstof van het volledige jaar, op 50% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen.
  • Groepsopdracht casus: dit onderdeel kan niet herdaan worden; de punten worden overgenomen: 30% van de punten.
  • persoonlijk verwerkingsverslag boek 'Klas in de hand' E. Van Mossevelde; moet hermaakt worden bij een onvoldoende in eerste zit; bij voldoende worden de punten van dit verslag overgenomen 20% van de punten

 

 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Pedagog. wetensch. en digitale didactiek
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Digitale didactiek
Pedagogische wetenschappen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20170
Academiejaar: 2009-2010
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 7
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 59
Totaal studietijd: 182
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Ihmsen Hans
Santens Roald


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
Zie deelfiches

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Zie deelfiches

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Zie deelfiches
Andere begincompetenties
Zie deelfiches

 

 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen
  

Component behoort tot O.O.: Pedagog. wetensch. en digitale didactiek
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20171
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 70
Totaal aantal contacturen: 44
Totaal studietijd: 127,4
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Ihmsen Hans


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het tweede jaar zal je je didactische expertise verder aanscherpen. Daarenboven krijg je meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt in eerste instantie uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-georiënteerd voorbereiden van lessen. Deze perspectiefverandering wordt in tweede instantie ondersteund met een theoretische duiding: een analyse van de evoluerende visie op lesgeven, geïnspireerd door een meer ervaringsgerichte opvatting over het leerproces. Ter voorbereiding van het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in secundaire scholen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De studenten kunnen:

- vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.

- werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.

- leerinhouden gericht selecteren en structureren.

- een krachtige leeromgeving ontwerpen.

- leerervaringen structureren.

- een degelijke evaluatie uitwerken.

- eindtermen realiseren in de eigen klaspraktijk.

- leerplannen vertalen naar een overzichtelijk jaarplan

- de verschillende kenmerken van het leren illustreren

.- de visie op fundamenteel leren verduidelijken

- de gevolgen, van de visie op fundamenteel leren, op het onderwijs verduidelijken

- de verschillende leerprincipes illustreren

- de kenmerken van een alternatieve evaluatie illustreren

 

LEERINHOUDEN

 

- Eindtermen en vakoverschrijdende eindtermen.

- Bijzondere werkvormen

- Alternatieve evaluatievormen

- Visie op leren

- Visie op leren volgens het EGO

- Gevolgen van deze visie op de aanpak bij het lesgeven

- Leerprincipes


STUDIEMATERIAAL

Cursus pedagogische wetenschappen 2 VK deel 1 & 2, Hans Ihmsen

- Gerichte literatuurstudie


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  21,88

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  06,25

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

84

 klokuren

  65,63

Verdere toelichting:
geen

EVALUATIE

Eerste examenperiode

- Individuele opdracht (20%).

- Schriftelijk examen januari deel 1 (35%),  gesloten boek.

- Schriftelijk examen juni deel 2 (45%), gesloten boek.

 

- Verplichte aanwezigheid. Men kan niet slagen voor algemene didactiek indien men meer dan twee keer ongewettigd afwezig is.

- Actieve deelname aan de projectweek is vereist.


tijd voor examinering
uren
8

%
 
 06,25

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen met deel 1, gesloten boek (60%) en deel 2, gesloten boek (40%).

 

 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Digitale didactiek
  

Component behoort tot O.O.: Pedagog. wetensch. en digitale didactiek
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20172
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 15
Totaal studietijd: 54,6
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Santens Roald


 

KORTE OMSCHRIJVING
Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard en HotPotatoes aangehaald en ingeoefend.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO211 Creatief zijn.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.
    • Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.
    • Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.
    • Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes
    • Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.
    LEERINHOUDEN
    Deel I: SmartBoard.

    Je leert in het eerste deel werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan het bord zelf aan bod. Je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. Je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument.
    Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.

    Deel II: HotPotatoes

    Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen bij het opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.

    STUDIEMATERIAAL

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      25,93

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    39

     klokuren

      72,22

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (50%).
    Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (50%) als deel van de geïntegreerde taak van Pedagogische wetenschappen.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,85

    Tweede examenperiode
    Idem

     

     

    2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Mode module 3 (incl. vakkenstage)
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
    Code: 20173
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 2
    Periode binnen het modeltraject: Semester 1
    Aantal studiepunten: 8
    Wegingscoëfficient: 8
    Totaal aantal contacturen: 58
    Totaal studietijd: 208
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Dictus Kathy
    Godschalk Lise
    Vandecruys Gert


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Integrale opdracht met het thema : "hedendaagse kunst inspireert".

    basiscursus vormgeving en realisatie ivm corsage en jurk

    projectweken : winkelstage

     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    CREATIE:
    • Thema's uit de hedendaagse Kunst kunnen bespreken en verwerken in een expressief ontwerp
    • Alle fasen van een creatief proces kunnen doorlopen: inspireren, associëren, divergeren en convergeren 
    • De creatie kunnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages, moodboards.
    • De sterkte van een ontwerp kunnen verhogen naar uitdrukkingskracht.
    • Toepassen van compositieleer en kleurenleer
    • Kennis en vaardigheden met betrekking tot modetekenen

    VORMGEVING : 

    • basispatronen ivm jurk en corsage tekenen met autocad-modecad 
    • de basiswerkwijze kunnen toepassen op verschillende modellen. 

    REALISATIE : 

    • realiseren van klassieke hemdsblouse ahv werkinstructieformulieren

    TECHNISCHE ONDERSTEUNING

    • ahv silhouetten, bouwwerken, beeldhouwwerken en schilderijen een overzicht krijgen over    kostuum en kunstgeschiedenis door de eeuwen heen.

    PROJECTWEKEN : WINKELSTAGES 

    • de studenten lopen 14 dagen stage in een winkel zodat ze kennis, inzicht en ervaring opdoen om verkoopkunde, artikelenkennis, presentatietechnieken te kunnen geven

    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

    Andere begincompetenties
    -studenten zonder vooropleiding moet bereid zijn extra inspanningen te leveren om kennis, inzicht en vaardigeheden te ontwikkelen.
    LEERINHOUDEN

    CREATIE :

    - Thema’s uit de hedendaagse Kunst als inspiratie gebruiken
    - Ontwerpen met uitdrukkingskracht en expressiviteit
    - Versterken van silhouetten door concreet toepassen van kleurenleer en compositieleer
    - Technische tekeningen, modetekeningen, collages, moodboards.
    - Modetekenen: het weergeven van de belangrijkste modellijnen, détails, materialen
     
    VORMGEVING  :
     
    -basispatronen met autocad - modecad
    -modelontledingen 
      
    REALISATIE :
     
    -basisblouse realiseren ahv WIF
          
    TECHNISCHE ONDERSTEUNING : 

    -een overzicht van kostuum - en kunstgeschiedenis doorheen de eeuwen

    STUDIEMATERIAAL

    CREATIE:

    • Cursus Modetekenen
    • CuRsus Creatie
    • Cursus Beeldende Vorming
    • Boek Modetekenen
               Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig 

    Vormgeving en Praktijk:

    - cursus corsage en jurk

    - cursus technische fiches

    - cursus kostuum- en kunstgeschiedenis


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    24

     lesuren

      11,54

    practicum en oefeningen:

    24

     lesuren

      11,54

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    150

     klokuren

      72,12

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    CREATIE:

    • Permanente evaluatie 60%; regelmatige aanwezigheid en volledige uitvoering opdrachten vereist
    • Schriftelijk examen 40% met een theoretisch en praktisch gedeelte 2u

    VORMGEVING

    • permanente evaluatie : 40%
    • schriftelijk examen 60%-2u

    REALISATIE

    • permanente evaluatie : 40%
    • schriftelijk examen : 60%-4u

    TECHNISCHE ONDERSTEUNING

    • schriftelijk examen : 2u  

    WINKELSTAGE

    • beoordeling van de stage
    • Schriftelijk verslag en presentatie

    creatie, vormgeving en realisatie : elk 25%

    technische ondersteuning : 10%

    winkelstage : 15%

    bij een groot tekort (7/20) op één van de onderdelen moet alles hernomen worden


    tijd voor examinering
    uren
    10

    %
     
     04,81

    Tweede examenperiode

    CREATIE:

    • Opdrachten kunnen afgewerkt of hernomen worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
    • Schriftelijk examen met een praktisch en theoretisch gedeelte 2u

    VORMGEVING-REALISATIE-TECHNISCHE ONDERSTEUNING:

    • opdrachten ivm DW kunnen herwerkt worden
    • examen : idem eerste zittijd

    WINKELVERSLAG

    • Het verslag kan herwerkt worden
    • punten van de stage blijven behouden

    creatie, vormgeving en realisatie : elk 25%

    technische ondersteuning : 10%

    winkelstage : 15%

    bij een groot tekort (7/20) op één van de onderdelen moet alles hernomen worden

     

     

     

     

     

    2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Mode module 4
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
    Code: 20174
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 2
    Periode binnen het modeltraject: Semester 2
    Aantal studiepunten: 8
    Wegingscoëfficient: 8
    Totaal aantal contacturen: 84
    Totaal studietijd: 208
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): De Ridder Ingrid
    Dictus Kathy
    Godschalk Lise
    Vandecruys Gert


     

    KORTE OMSCHRIJVING

    Binnen deze module worden de inhouden van module 3 verder uitgediept.

    Binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we een blouse of jurk en één accessoire.

     


    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

    • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
    • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
    • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
    • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
    • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
    • SO211 Creatief zijn.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO314 Werkt doelgericht.
    • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    CREATIE :

    • kan stijlgroepen herkennen en linken aan materialen en silhouetten 
    • kan een bestaand ontwerp stylen naar een specifieke stijlgroep of gelegenheid toe 
    • kan kleuren, vormen, materialen doelgericht aanwenden bij styling
    • kan de stappen van het creatief proces doelgericht aanwenden bij persoonlijke creaties
    • kan het ontwerp presenteren op een persoonlijke manier
    • kan een ontwerp presenteren in een modetekening

    VORMGEVING :

    • studie mouwen : raglan en kimono
    • kan verschillende modelontledingen maken van eigen ontwerp, ontwerpen op foto.
    • de student kan het kledingstuk aanpassen aan de persoon
    • de student kan een kristische feedback geven van eigen patroon

    REALISATIE :

    • de student kan een prototype maken van eigen ontwerp
    • de student kan een organisatiedossier opstellen
    • de student kan moeilijke technieken uittesten in een deelstukstudie
    • de student kan een werkinstructieformulier opstellen van eenvoudige technieken

    WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :

    • de studenten bestuderen de halfsynthetische en synthetische vezels
    • spinmethoden en veredelingstechnieken

     


    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

    mode module 1-2


    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
    module 3
    Andere begincompetenties
    studenten zonder voorbereiding moeten bereid zijn om zich extra in te zetten.
    LEERINHOUDEN

    CREATIE :

    • studie stijlgroepen in de mode
    • studie modische materialen in relatie tot stijlgroepen
    • ontwerpen accessoires voor bepaalde stijl met specifiek materiaal
    • technische schetsen, -tekeningen, moodbords, modeplaten (manueel - digitaal)
    • modetekenen
    • persoonlijke presentatie binnen concept

    VORMGEVING :

    • studie raglan en kimono
    • modelontledingen ivm jurk en blouse

    PRAKTIJK :

    • realiseren van modeltoiles en deelstukstudies
    • opstellen van organisatiedossier

    WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING  :

    • De cursus polymeren uit het eerste jaar wordt verder gezet;
    • synthetische vezels: polyetheen, polyvinylchloride, modacryll, polyacryl, polyfluorverbindingen, polyamide, polyurethaanvezel, polyester
    • de verschillende spinmethoden
    • een inleiding van de veredelingsprocédés

    STUDIEUITSTAPPEN :

    •    tijdens deze periode wordt een citytrip gepland ivm mode en kunst en cultuur. 

     


    STUDIEMATERIAAL


    WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING 
    eigen cursus lector

    VORMGEVING en PRAKTIJK :
    -cursus jurk en blouse
    -technische fiches
    CREATIE:
    - Cursus Modetekenen  
    - Boek Modetekenen Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig
    - Cursus Creatie
    - Cursus Beeldende vorming

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    37

     lesuren

      16,97

    practicum en oefeningen:

    37

     lesuren

      16,97

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    134

     klokuren

      61,47

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    CREATIE :

    • Permanente evalauatie 60%; regelmatige aanwezigheid en volledig uitgevoerde taken zijn noodzakelijk
    • Schriftelijk examen 40% met een theoretisch en praktisch gedeelte 2u

    VORMGEVING - REALISATIE :

    • 100% permanente evaluatie.
    • tijdens de examen periode werkt de student nog 2u voor vormgeving en 4u voor realisatie aan het prototype.

    WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING

    • schriftelijk  2u

    creatie, vormgeving en realisatie : elk op 30%

    wetenschappelijke ondersteuning : 10%

    Bij een groot te kort7/20) op één van de onderdelen moet alles hernomen worden.


    tijd voor examinering
    uren
    10

    %
     
     04,59

    Tweede examenperiode

    CREATIE:

    • Opdrachten kunnen hernomen of bijgewerkt worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
    • Schriftelijke examen met theoretisch en praktisch gedeelte 2 u

    VORMGEVING - REALISATIE :

    • de student krijgt een nieuwe opdracht voor het realiseren van een prototype
    • de studenvraagt de instructie tijdig op
    • de student werkt tijdens de tweede zit 4u aan het prototype

    Studenten komen voor 1 juli een opdracht vragen voor de 2de zit.

    TECHNISCHE ONDERSTEUNING 

    schriftelijk 2u

     

     

    2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Vakdidactiek Mode
      

    O.O. heeft componenten: Neen
    Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
    Code: 20175
    Academiejaar: 2009-2010
    Type: kern
    Niveau: uitdiepend
    Programmajaar: 2
    Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
    Aantal studiepunten: 3
    Wegingscoëfficient: 3
    Totaal aantal contacturen: 20
    Totaal studietijd: 78
    Deeltijds programma: deel 2
    Examencontract: niet mogelijk
    Deliberatie: mogelijk
    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
    Onderwijstaal: Nederlands
    Lector(en): Adam Marleen
    Roland Kristien
    Van Laer Sofie
    Vandecruys Gert


     

    KORTE OMSCHRIJVING
    De cursus bereidt je voor op het lesgeven in de tweede graad van het secundair onderwijs.

    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

    Algemene competenties

      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        -de student moet een evaluatie kunnen opstellen voor de verschillende onderdelen van het vak: mode

        (creatie, vormgeving, praktijk)

        -de student moet het leerplan van de tweede graad kunnen realiseren tijdens de verschillende didactische lessen.

        -de student moet een leerlingentekst kunnen opstellen rond een leerstofgeheel.


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        vakdidactiek 1ste jaar


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        pedagogische stage 1ste jaar

         


        Andere begincompetenties

        LEERINHOUDEN

        -leerplanstudie tweede graad secundair onderwijs TSO - BSO

        -opstellen van evaluaties voor creatie,vormgeving,praktijk

        -opstellen van leerlingentekst


        STUDIEMATERIAAL

        leerplannen

        opdrachten ivm leerlingenteksten


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        10

         lesuren

          12,82

        practicum en oefeningen:

        10

         lesuren

          12,82

        vormen van groepsleren:

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        58

         klokuren

          74,36

        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        50 % permanente evaluatie

        50% jaaropdracht - de opdracht wordt gegeven bij de start van module 4


        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode

        de jaaropdracht kan hernomen worden

        jaartaken kunnen herwerkt worden

         

         

        2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - T.O. mod 3 (incl. vakdidactiek)
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 20429
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: uitdiepend
        Programmajaar: 2
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1
        Aantal studiepunten: 5
        Wegingscoëfficient: 5
        Totaal aantal contacturen: 45
        Totaal studietijd: 130
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): De Ridder Ingrid


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        In het jaar 2009-2010 wordt gewerkt rond wonen . Deze cursus is uitgewerkt als een project. De studenten maken een reis door het verleden wat betreft de bewoning en zoeken waar op de aarde welke vorm van bewoning voorkomt.  In Antwerpen zoeken ze gebouwen met de overeenkomstige stijlen en bekijken welke belangrijke personen er in deze periode in Antwerpen woonden.  In hoofdstuk 2  gaan we fictief een grond aankopen, daarvoor gaan we een openbare verkoop bijwonen en krijgen uitleg van de notaris.  Om ons huis te bouwen moet er een lening aangegaan worden en architect en aannemer moeten gecontacteerd worden.  Zijn al onze wettelijke aanvragen in orde?  Hoe zit het met nutsvoorzieningen? Verwarming en isolatie?  Welke rechten en plichten heb je als huurder?

         

        Projectweek: 

        de bezoeken, seminaries en werkateliers sluiten aan bij de leerstof die gezien wordt.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De studenten verwerft inzicht in de begrippen en verschijnselen in verband met wonen. Hij kan deze informatie omzetten in lesmateriaal.
        • De student kan verantwoordelijkheid opnemen om een deel van de projectopdracht uit te werken.
        • De studenten verwerft inzicht in de begrippen van verkoop ruimtelijke ordening,  kopen en huren van woningen.
        • De studenten kan zijn opdracht voorstellen aan de medestudenten.op een creatieve leuke manier. 
        • De student kan samenwerken met zijn collega's om dit project tot een goed einde te brengen.
        • De student onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        TO module 1 en 2


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Geen


        Andere begincompetenties
        Geen
        LEERINHOUDEN
        • Cursus is het projectboek van wonen
        • Houtbewerking in PTI. Boom  

        Projectweken :

        In de eerste week bezoeken aan:

        Technopolis, Doel, Isotopolis, Steg centrale, beroepenhuis, IMEC, museum van metallurgie, mijnbezoek, binnenvaartschool, drukkersopleiding,

        Museum Plantijn en Moretus: workshops etsen en drukken

        workshop film  opname en monteren.

        Vakdidactiek:

        • opstellen van een jaarplanning
        • maken van didactisch materiaal voor overbrengingen
        • kritisch bekijken van proefopstellingen voor TO
        • artikelenmap aanleggen
        • verder uitwerken van een goede lesvoorbereiding: met veel aandacht voor onderwijsleergesprek en wetenschappelijke proefjes

         


        STUDIEMATERIAAL

        De lector heeft eigen cursussen.

        ...


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        16

         lesuren

          12,31

        practicum en oefeningen:

        14

         lesuren

          10,77

        vormen van groepsleren:

        12

         lesuren

          09,23

        studietijd buiten contacturen:

        85

         klokuren

          65,38

        Verdere toelichting:

         

         


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Schriftelijk examen   95 %
        • 5% op de uitwerking van de eindopdracht van de projectweek

         

        studiebezoeken:

        • De studenten moeten bij elk bezoek aanwezig zijn. Indien door ziekte de student meer dan de helft van de practica mist, kan door de examencommissie beslist worden dat de student niet voldoet voor dit vak.
        • Evaluatie studenten maken een fotoreportage, film of powerpoint met foto's en illustraties of een strip over één bezoek

        tijd voor examinering
        uren
        3

        %
         
         02,31

        Tweede examenperiode
        • Schriftelijk over de leerstof van de hele module: boekdrukkunst en wonen
        • de eindopdracht van de projectweek kan ook herdaan worden, indien onvoldoende. Indien voldoende tijdens de eerste zittijd moet dit niet herdaan worden.

         

         

         

         

         

        2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - T.O. mod 4 (incl. vakdidactiek)
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 20430
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: uitdiepend
        Programmajaar: 2
        Periode binnen het modeltraject: Semester 2
        Aantal studiepunten: 5
        Wegingscoëfficient: 5
        Totaal aantal contacturen: 36
        Totaal studietijd: 130
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): De Ridder Ingrid


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        Vakdidactiek

        De leerlingen maken vakdidactisch materiaal om hun lessen creatiever te maken.

        Inhoud

      • De student begrijpt de normen van het technisch tekenen en kan ze hanteren. De student kan een voorwerp driedimensionaal tekenen volgens de gangbare methoden.
      • De student verwerft inzicht in kracht- en bewegingsoverbrengingen.
      • De student vervolledigt zijn beeld over materie

      • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        Cursus TO 1ste jaar.
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        TO module 3


        Andere begincompetenties
        Geen.
        LEERINHOUDEN

        Studenten maken vakdidactisch materiaal om in 2 contextgebieden te kunnen gebruiken

        • bestuderen de verschillende stappenplannen
        • werken een les uit met een practische oefening

        Inhoud

        • Technisch tekenen
          •  normen en normschrift 
          •  lijntypes en gebruik
          • maataanduidingen
          • constructies: evenwijdige, loodrechte, cirkels en veelhoeken
          • projecties en aanzichten
          • verschillende perspectieven  

        • Materie deel I dit omvat de studie van: 
          •  algemene eigenschappen van materie
          • metalen en kunststoffen en hout

        STUDIEMATERIAAL

        Labomateriaal, cursus van dit vak,  leerplannen, handboeken voor leerlingen, eindtermen.

        goed uitgeruste TO-klas

         


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        20

         lesuren

          15,38

        practicum en oefeningen:

        12

         lesuren

          09,23

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        94

         klokuren

          72,31

        Verdere toelichting:

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        technisch tekenen 2u examen, staat op 30 punten waarvan 6 punten behaald kunnen worden met de tekeningen tijdens het jaar  op30% van de punten

        Materie: schriftelijk 2u tijd op 30 % van de punten

        opdrachten van de projectweken 20%

        Vakdidactiek permanent tijdens de opdrachten.  Als eindopdracht maken de studenten een vakdidactische poster.  Deze wordt voorgesteld tijdens de examenperiode ( 15 min per student) op 20% van de punten

         


        tijd voor examinering
        uren
        4

        %
         
         03,08

        Tweede examenperiode

        Theoretisch gedeelte en het maken van didactisch materiaal kunnen herdaan worden.

        Alle opdrachten van vakdidactiek kunnen herdaan worden

         

         

        2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Mode 2
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 20426
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: uitdiepend
        Programmajaar: 2
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
        Aantal studiepunten: 11
        Wegingscoëfficient: 11
        Totaal aantal contacturen: 67
        Totaal studietijd: 286
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Roland Kristien


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.

        De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO315 Kan emanciperend werken.
        • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren voor de eerste en de tweede graad

        de student reflecteert over de eigen lespraktijk

        de student werkt aan verbeterpunten


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        geslaagd zijn voor het eerste opleidingsjaar

         


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties
        bereidheid tot reflectie en het optimaliseren van het eigen functioneren
        LEERINHOUDEN

        cursussen major en algemene vakken van het tweede jaar


        STUDIEMATERIAAL

        leerplannen en eindtermen

        handboeken en cursussen

        vakliteratuur

        observatieopdrachten

        leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

        eigen reflecties


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        9

         lesuren

          03,15

        practicum en oefeningen:

        58

         lesuren

          20,28

        vormen van groepsleren:

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        219

         klokuren

          76,57

        Verdere toelichting:
        zie stagevademecum en bundel groeiportfolio

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        de groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten

        de stage van periode 1 telt voor 45% van de punten

        de stage van periode 2 telt voor 45% van de punten


        tijd voor examinering
        uren

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode

        er is geen herkansing mogelijk voor stage, noch voor de groeiportfolio

         

         

         

        2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Groeiportfolio, stage T.O. 2
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 20431
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: uitdiepend
        Programmajaar: 2
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
        Aantal studiepunten: 6
        Wegingscoëfficient: 6
        Totaal aantal contacturen: 35
        Totaal studietijd: 156
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Roland Kristien


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De pedagogische stage van het tweede jaar bestaat uit twee periodes die elk een intramuros en een extramuros gedeelte hebben. Tijdens het intramuros gedeelte wordt de student extra getraind in aspecten van het lesgeven die tijdens die stage benadrukt zullen worden. Zo ligt in de eerste periode het accent op klasmanagement en het evalueren van leerlingen. Tijdens de tweede periode beklemtonen we het gebruik van interactieve werkvormen en het schrijven van leerlingenteksten. Voor de specifieke opdracht en de begeleiding van de stages zie stagevademecum.

        De groeiportfolio staat dit jaar in het teken van het ontwikkelen van de competenties als leerkracht. De student leert hierbij zijn eigen onderwijsstijl kennen en verbeteren en breidt zijn vaardigheden mbt interactieve vaardigheden met een klas verder uit.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO315 Kan emanciperend werken.
        • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

        de student weet zelfstandig en creatief lessen te realiseren in de eerste graad

        de student reflecteert over de eigen lespraktijk

        de student werkt aan verbeterpunten


        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        groeiportfolio, stage TO 1


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Andere begincompetenties
        bereidheid tot reflectie en tot het optimaliseren van het eigen functioneren
        LEERINHOUDEN
        cursussen minor en algemene vakken
        STUDIEMATERIAAL

        leerplannen en eindtermen

        handboeken en cursussen

        vakliteratuur

        observatieopdrachten

        leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

        eigen reflecties


        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        5

         lesuren

          03,21

        practicum en oefeningen:

        30

         lesuren

          19,23

        vormen van groepsleren:

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        121

         klokuren

          77,56

        Verdere toelichting:
        zie stagevademecum en bundel 'groeiportfolio'

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

        groeiportfolio telt mee voor 10% van de punten

        stageperiode 1 telt mee voor 60% van de punten

        stageperiode 2 telt mee voor 30% van de punten


        tijd voor examinering
        uren

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        er is geen herkansing mogelijk, noch voor stage, noch voor groeiportfolio