ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOTO - Onderdelen - Digitale didactiek
  

Component behoort tot O.O.: Pedagog. wetensch. en digitale didactiek
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20172
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 15
Totaal studietijd: 54,6
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Santens Roald


 

KORTE OMSCHRIJVING
Digitale didactiek omvat een aantal werkvormen met behulp van digitale media. Als typevoorbeelden worden het SmartBoard en HotPotatoes aangehaald en ingeoefend.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO211 Creatief zijn.
    Beroepsspecifieke competenties
    • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
    • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Kent de voor- en nadelen van digitale werkvormen en speelt er op in.
    • Integreert digitale werkvormen in een lesopdracht.
    • Gebruikt een digitaal schoolbord als meerwaarde in een leeromgeving.
    • Maakt remediërende en uitdiepende oefeningen met HotPotatoes
    • Creëert HotPotatoesoefeningen op niveau van de lesgroep.
    LEERINHOUDEN
    Deel I: SmartBoard.

    Je leert in het eerste deel werken met een SmartBoard. Enerzijds komen de daadwerkelijke handelingen aan het bord zelf aan bod. Je leert welke handelingen je kan uitvoeren en waarvoor de verschillende attributen dienen. Je leert de mogelijkheden en beperkingen van het systeem. Je leert hoe je leerlingen kan motiveren door gebruik te maken van dit instrument.
    Anderzijds leer je met behulp van de SmartBoard software lesdelen voorbereiden. Je bereidt specifieke onderwerpen voor die in de les worden getoond en besproken.

    Deel II: HotPotatoes

    Je leert hoe je met HotPotatoes oefeningen creëert. Je doorloopt de verschillende stappen bij het opstellen van remediërende en/of uitdiepende hulpmiddelen. Je werkt zelf enkele praktische voorbeelden uit die worden uitgewisseld en besproken.

    STUDIEMATERIAAL

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      25,93

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    39

     klokuren

      72,22

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    Deel Smartboard: praktisch mondeling examen met voorbereide taak (50%).
    Deel HotPotatoes: taak: opstellen van oefeningen in HotPotatoes (50%) als deel van de geïntegreerde taak van Pedagogische wetenschappen.

    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,85

    Tweede examenperiode
    Idem