ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOPK - Onderdelen - PKV module 4 (incl. vakdidactiek)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20181
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 2
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 169
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Ridder Ingrid
Godschalk Lise
Rooms Bart
Vandecruys Gert


 

KORTE OMSCHRIJVING

Onderzoek van doelgroepen, subculturen, mondialisering, invloed van e-cultuur.

Een individueel traject waar er op zoek gegaan wordt naar een 'eigen medium' om zich kunstzinnig uit te drukken en/of te participeren in cultuureducatieve projecten.

Uitvoeren van kunsteducatief project voor een specifieke doelgroep in het onderwijs.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO315 Kan emanciperend werken.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

-  Kennis en inzicht verwerven in verschillende doelgroepen, subculturen en mondialisering.

- Vaardigheid ontwikkelen om een kleinschalig kunstzinnig project te organiseren en uit te voeren binnen het onderwijs met een specifieke doelgroep

- Kennis en inzicht verwerven in de gevolgen van technologische ontwikkelingen op de bestaande vormen van creatie, verspreiding van en participatie in cultuur.

- Ontdekken van een eigen medium om zich kunstzinnig uit te drukken en/of te participeren in cultuureducatieve projecten. .


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Module 1, 2 en 3 PKV
Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

- Doelgroeponderzoek

- Subculturen

- Gevolgen van technologische ontwikkelingen op creatie, verspreiding van en participatie in mondiale cultuur

- Actieve projectwerking: zelfstandige uitwerking van een begeleid kunsteducatief schoolproject: voorbereiding, planning, uitwerking, evaluatie.

- Actief en/of reflectief deelnemen aan een actueel onderzoek, project, kunstzinnige of cultuureducatief project.

- Individueel traject: 'op zoek naar eigen medium' geplaats binnen een kleinschalig en actueel project, onderzoek, enz...


STUDIEMATERIAAL
cursusmateriaal lector
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  18,46

practicum en oefeningen:

25

 lesuren

  19,23

vormen van groepsleren:

20

 lesuren

  15,38

studietijd buiten contacturen:

60

 klokuren

  46,15

Verdere toelichting:

 


EVALUATIE

Eerste examenperiode

80 % Permanente evaluatie

20% Schriftelijk examen over de verschillende inhouden

verhouding 40% GDL,60% ROOB


tijd voor examinering
uren
01.00

%
 
 00,77

Tweede examenperiode

Schriftelijk examen over de verschillende inhouden

Opdrachten of taken kunnen afgemaakt of hernomen worden. Instructies daarover worden door de student zelf tijdig opgevraagd.