2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOPK - Onderdelen - PKV module 4 (incl. vakdidactiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20181 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
169 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
De Ridder Ingrid Godschalk Lise Rooms Bart Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Onderzoek van doelgroepen, subculturen, mondialisering, invloed van e-cultuur.
Een individueel traject waar er op zoek gegaan wordt naar een 'eigen medium' om zich kunstzinnig uit te drukken en/of te participeren in cultuureducatieve projecten.
Uitvoeren van kunsteducatief project voor een specifieke doelgroep in het onderwijs.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO315 Kan emanciperend werken.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Kennis en inzicht verwerven in verschillende doelgroepen, subculturen en mondialisering.
- Vaardigheid ontwikkelen om een kleinschalig kunstzinnig project te organiseren en uit te voeren binnen het onderwijs met een specifieke doelgroep
- Kennis en inzicht verwerven in de gevolgen van technologische ontwikkelingen op de bestaande vormen van creatie, verspreiding van en participatie in cultuur.
- Ontdekken van een eigen medium om zich kunstzinnig uit te drukken en/of te participeren in cultuureducatieve projecten. .
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Module 1, 2 en 3 PKV
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Doelgroeponderzoek
- Subculturen
- Gevolgen van technologische ontwikkelingen op creatie, verspreiding van en participatie in mondiale cultuur
- Actieve projectwerking: zelfstandige uitwerking van een begeleid kunsteducatief schoolproject: voorbereiding, planning, uitwerking, evaluatie.
- Actief en/of reflectief deelnemen aan een actueel onderzoek, project, kunstzinnige of cultuureducatief project.
- Individueel traject: 'op zoek naar eigen medium' geplaats binnen een kleinschalig en actueel project, onderzoek, enz...
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursusmateriaal lector
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
18,46
|
practicum en oefeningen:
|
25
|
lesuren
|
19,23
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
15,38
|
studietijd buiten contacturen:
|
60
|
klokuren
|
46,15
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
80 % Permanente evaluatie
20% Schriftelijk examen over de verschillende inhouden
verhouding 40% GDL,60% ROOB
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen over de verschillende inhouden
Opdrachten of taken kunnen afgemaakt of hernomen worden. Instructies daarover worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
|
|
| |
|