|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Introductie en terreinverkenning van de kunsteducatieve projectwerking binnen en buiten het onderwijs.
Introductie in didactische principes en methodieken in de kunsteducatie.
De plaats van de muzisch-creatieve eindtermen in dit geheel.
Introductie in grafische vormgeving naar uitwerking van publiciteitsmateriaal voor een kunstzinnig of cultuureducatief project toe.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Kennis van de kunsteducatieve projectwerking organisatorisch.
Kennis van de kunsteducatieve projectwerking inhoudelijk.
Verkennen van het terrein en voorbereiden van projectwerking. Vaardigheden met betrekking tot de uitwerking van doelgericht promotiemateriaal voor kunsteducatieve projecten.
Kennis van didactische principes en methodieken in de kunsteducatie. Kennis van de vakoverschrijdende muzisch-creatieve eindtermen in het onderwijs en kritische benadering. Kennis van de laatste ontwikkelingen met betrekking tot kunsteducatie na Bamford en de plaats van PKV daarin.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Module 1 en 2 PKV
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Introductie kunsteducatieve projectwerking in en buiten het onderwijs.
- Terreinverkenning & voorbereiding kunsteducatief project binnen het onderwijs; doelgroeponderzoek, partners, budgettering, subsidies, locatie, promotie, enz...
- Uitwerken van promotiemateriaal voor kunstzinnig project.
- Muzisch-creatieve eindtermen in het onderwijs.
- Rapport Bamford en recent rapport commissie Cultuur en onderwijs 'Gedeeld/Verbeeld'
- Project Kunstvakken binnen de laatste ontwikkelingen over de plaats van het kunsteducatieve in het onderwijs.
- Didactische principes en methodieken.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Studiemateriaal lector
Boek: 'Dubbel focussen' Peggy Saey en Marijke Van Eeckhaut
Naslagwerk 'Het deurenpaleis' Janien Prummel
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
16,92
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
15,38
|
vormen van groepsleren:
|
12
|
lesuren
|
09,23
|
studietijd buiten contacturen:
|
74
|
klokuren
|
56,92
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
70% Permanente evaluatie
30% Schriftelijk examen over de verschillende inhouden
verhouding 60% GDL, 40% ROOB
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen over de verschillende inhouden
Taken kunnen opnieuw of verder afgewerkt worden. Instructies daarover worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
|