|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Binnen deze module worden de inhouden van module 3 verder uitgediept.
Binnen deze module ontwerpen we, geven vorm, realiseren en presenteren we een blouse of jurk en één accessoire.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE :
- kan stijlgroepen herkennen en linken aan materialen en silhouetten
- kan een bestaand ontwerp stylen naar een specifieke stijlgroep of gelegenheid toe
- kan kleuren, vormen, materialen doelgericht aanwenden bij styling
- kan de stappen van het creatief proces doelgericht aanwenden bij persoonlijke creaties
- kan het ontwerp presenteren op een persoonlijke manier
- kan een ontwerp presenteren in een modetekening
VORMGEVING :
- studie mouwen : raglan en kimono
- kan verschillende modelontledingen maken van eigen ontwerp, ontwerpen op foto.
- de student kan het kledingstuk aanpassen aan de persoon
- de student kan een kristische feedback geven van eigen patroon
REALISATIE :
- de student kan een prototype maken van eigen ontwerp
- de student kan een organisatiedossier opstellen
- de student kan moeilijke technieken uittesten in een deelstukstudie
- de student kan een werkinstructieformulier opstellen van eenvoudige technieken
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :
- de studenten bestuderen de halfsynthetische en synthetische vezels
- spinmethoden en veredelingstechnieken
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
mode module 1-2
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
module 3
|
Andere begincompetenties
|
studenten zonder voorbereiding moeten bereid zijn om zich extra in te zetten.
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE :
- studie stijlgroepen in de mode
- studie modische materialen in relatie tot stijlgroepen
- ontwerpen accessoires voor bepaalde stijl met specifiek materiaal
- technische schetsen, -tekeningen, moodbords, modeplaten (manueel - digitaal)
- modetekenen
- persoonlijke presentatie binnen concept
VORMGEVING :
- studie raglan en kimono
- modelontledingen ivm jurk en blouse
PRAKTIJK :
- realiseren van modeltoiles en deelstukstudies
- opstellen van organisatiedossier
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING :
- De cursus polymeren uit het eerste jaar wordt verder gezet;
- synthetische vezels: polyetheen, polyvinylchloride, modacryll, polyacryl, polyfluorverbindingen, polyamide, polyurethaanvezel, polyester
- de verschillende spinmethoden
- een inleiding van de veredelingsprocédés
STUDIEUITSTAPPEN :
- tijdens deze periode wordt een citytrip gepland ivm mode en kunst en cultuur.
|
STUDIEMATERIAAL
|
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING eigen cursus lector
VORMGEVING en PRAKTIJK : -cursus jurk en blouse -technische fiches CREATIE: - Cursus Modetekenen - Boek Modetekenen Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig - Cursus Creatie - Cursus Beeldende vorming
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
37
|
lesuren
|
16,97
|
practicum en oefeningen:
|
37
|
lesuren
|
16,97
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
134
|
klokuren
|
61,47
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
CREATIE :
- Permanente evalauatie 60%; regelmatige aanwezigheid en volledig uitgevoerde taken zijn noodzakelijk
- Schriftelijk examen 40% met een theoretisch en praktisch gedeelte 2u
VORMGEVING - REALISATIE :
- 100% permanente evaluatie.
- tijdens de examen periode werkt de student nog 2u voor vormgeving en 4u voor realisatie aan het prototype.
WETENSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING
creatie, vormgeving en realisatie : elk op 30%
wetenschappelijke ondersteuning : 10%
Bij een groot te kort7/20) op één van de onderdelen moet alles hernomen worden.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
CREATIE:
- Opdrachten kunnen hernomen of bijgewerkt worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
- Schriftelijke examen met theoretisch en praktisch gedeelte 2 u
VORMGEVING - REALISATIE :
- de student krijgt een nieuwe opdracht voor het realiseren van een prototype
- de studenvraagt de instructie tijdig op
- de student werkt tijdens de tweede zit 4u aan het prototype
Studenten komen voor 1 juli een opdracht vragen voor de 2de zit.
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
schriftelijk 2u
|