2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOPK - Onderdelen - Mode module 3 (incl. vakkenstage) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
20173 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 1 |
Aantal studiepunten: |
8 |
Wegingscoëfficient: |
8 |
Totaal aantal contacturen: |
58 |
Totaal studietijd: |
208 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Dictus Kathy Godschalk Lise Vandecruys Gert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Integrale opdracht met het thema : "hedendaagse kunst inspireert".
basiscursus vormgeving en realisatie ivm corsage en jurk
projectweken : winkelstage
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
CREATIE:
- Thema's uit de hedendaagse Kunst kunnen bespreken en verwerken in een expressief ontwerp
- Alle fasen van een creatief proces kunnen doorlopen: inspireren, associëren, divergeren en convergeren
- De creatie kunnen presenteren door schetsen, technische tekeningen, modetekeningen, collages, moodboards.
- De sterkte van een ontwerp kunnen verhogen naar uitdrukkingskracht.
- Toepassen van compositieleer en kleurenleer
- Kennis en vaardigheden met betrekking tot modetekenen
VORMGEVING : - basispatronen ivm jurk en corsage tekenen met autocad-modecad
- de basiswerkwijze kunnen toepassen op verschillende modellen.
REALISATIE : - realiseren van klassieke hemdsblouse ahv werkinstructieformulieren
TECHNISCHE ONDERSTEUNING - ahv silhouetten, bouwwerken, beeldhouwwerken en schilderijen een overzicht krijgen over kostuum en kunstgeschiedenis door de eeuwen heen.
PROJECTWEKEN : WINKELSTAGES - de studenten lopen 14 dagen stage in een winkel zodat ze kennis, inzicht en ervaring opdoen om verkoopkunde, artikelenkennis, presentatietechnieken te kunnen geven
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
-studenten zonder vooropleiding moet bereid zijn extra inspanningen te leveren om kennis, inzicht en vaardigeheden te ontwikkelen.
|
LEERINHOUDEN
|
CREATIE :
- Thema’s uit de hedendaagse Kunst als inspiratie gebruiken - Ontwerpen met uitdrukkingskracht en expressiviteit - Versterken van silhouetten door concreet toepassen van kleurenleer en compositieleer - Technische tekeningen, modetekeningen, collages, moodboards. - Modetekenen: het weergeven van de belangrijkste modellijnen, détails, materialen VORMGEVING : -basispatronen met autocad - modecad -modelontledingen REALISATIE : -basisblouse realiseren ahv WIF TECHNISCHE ONDERSTEUNING :
-een overzicht van kostuum - en kunstgeschiedenis doorheen de eeuwen
|
STUDIEMATERIAAL
|
CREATIE:
- Cursus Modetekenen
- CuRsus Creatie
- Cursus Beeldende Vorming
- Boek Modetekenen
Auteur: Angel Fernandez – Gabriel Martin Roig
Vormgeving en Praktijk:
- cursus corsage en jurk
- cursus technische fiches
- cursus kostuum- en kunstgeschiedenis
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
11,54
|
practicum en oefeningen:
|
24
|
lesuren
|
11,54
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
150
|
klokuren
|
72,12
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
CREATIE:
- Permanente evaluatie 60%; regelmatige aanwezigheid en volledige uitvoering opdrachten vereist
- Schriftelijk examen 40% met een theoretisch en praktisch gedeelte 2u
VORMGEVING
- permanente evaluatie : 40%
- schriftelijk examen 60%-2u
REALISATIE
- permanente evaluatie : 40%
- schriftelijk examen : 60%-4u
TECHNISCHE ONDERSTEUNING
WINKELSTAGE
- beoordeling van de stage
- Schriftelijk verslag en presentatie
creatie, vormgeving en realisatie : elk 25%
technische ondersteuning : 10%
winkelstage : 15%
bij een groot tekort (7/20) op één van de onderdelen moet alles hernomen worden
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
CREATIE:
- Opdrachten kunnen afgewerkt of hernomen worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
- Schriftelijk examen met een praktisch en theoretisch gedeelte 2u
VORMGEVING-REALISATIE-TECHNISCHE ONDERSTEUNING:
- opdrachten ivm DW kunnen herwerkt worden
- examen : idem eerste zittijd
WINKELVERSLAG
- Het verslag kan herwerkt worden
- punten van de stage blijven behouden
creatie, vormgeving en realisatie : elk 25%
technische ondersteuning : 10%
winkelstage : 15%
bij een groot tekort (7/20) op één van de onderdelen moet alles hernomen worden
|
|
| |
|