ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOPK - Onderdelen - Pedagogische wetenschappen
  

Component behoort tot O.O.: Pedagog. wetensch. en digitale didactiek
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20171
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 70
Totaal aantal contacturen: 44
Totaal studietijd: 127,4
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Ihmsen Hans


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het tweede jaar zal je je didactische expertise verder aanscherpen. Daarenboven krijg je meer theoretische bagage mee met inzichten uit de pedagogische wetenschappen. Je wordt in eerste instantie uitgedaagd om meer complexe werkvormen uit te werken en meerdere lessen conceptueel uit te werken en te organiseren rekening houdend met verschillende factoren. De aandacht ligt hierbij op het doelgericht en leerling-georiënteerd voorbereiden van lessen. Deze perspectiefverandering wordt in tweede instantie ondersteund met een theoretische duiding: een analyse van de evoluerende visie op lesgeven, geïnspireerd door een meer ervaringsgerichte opvatting over het leerproces. Ter voorbereiding van het coachingstraject van het derde opleidingsjaar wordt er tijdens een projectweek gericht aandacht besteed aan de stand van zaken in Vlaanderen wat betreft de leer- en studiekeuzebegeleiding in secundaire scholen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

De studenten kunnen:

- vakgebonden en vakoverschrijdende eindtermen en leerplandoelen vertalen in opdrachten die aansluiten bij de leefwereld, motivatie en capaciteiten van de leerling.

- werkvormen en evaluaties inzetten met het oog op het actief en betrokken leren.

- leerinhouden gericht selecteren en structureren.

- een krachtige leeromgeving ontwerpen.

- leerervaringen structureren.

- een degelijke evaluatie uitwerken.

- eindtermen realiseren in de eigen klaspraktijk.

- leerplannen vertalen naar een overzichtelijk jaarplan

- de verschillende kenmerken van het leren illustreren

.- de visie op fundamenteel leren verduidelijken

- de gevolgen, van de visie op fundamenteel leren, op het onderwijs verduidelijken

- de verschillende leerprincipes illustreren

- de kenmerken van een alternatieve evaluatie illustreren

 

LEERINHOUDEN

 

- Eindtermen en vakoverschrijdende eindtermen.

- Bijzondere werkvormen

- Alternatieve evaluatievormen

- Visie op leren

- Visie op leren volgens het EGO

- Gevolgen van deze visie op de aanpak bij het lesgeven

- Leerprincipes


STUDIEMATERIAAL

Cursus pedagogische wetenschappen 2 VK deel 1 & 2, Hans Ihmsen

- Gerichte literatuurstudie


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

28

 lesuren

  21,88

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  06,25

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

84

 klokuren

  65,63

Verdere toelichting:
geen

EVALUATIE

Eerste examenperiode

- Individuele opdracht (20%).

- Schriftelijk examen januari deel 1 (35%),  gesloten boek.

- Schriftelijk examen juni deel 2 (45%), gesloten boek.

 

- Verplichte aanwezigheid. Men kan niet slagen voor algemene didactiek indien men meer dan twee keer ongewettigd afwezig is.

- Actieve deelname aan de projectweek is vereist.


tijd voor examinering
uren
8

%
 
 06,25

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen met deel 1, gesloten boek (60%) en deel 2, gesloten boek (40%).