ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOBI - Onderdelen - Biologie module 3 (incl. vakdidactiek)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20176
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 44
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Asselberg Rob


 

KORTE OMSCHRIJVING
Binnen de natuurwetenschappen heeft biologie een unieke plaats. Naast de beschrijving van de bouw en de functies van de levende wezens toont de biologie de plaats van de mens aan in dat groter geheel van het leven op aarde en leert ons inzicht te krijgen in de werking van ons eigen lichaam. Maatschappelijke problemen zoals milieuverstoring, overbevolking, racisme, bio-ethiek, gezondheid en duurzame ontwikkeling krijgen door de biologie een nieuwe en rationele invalsbasis.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • kan werken met een flora en een plant determineren
  • heeft een overzicht van de microbiologie en kan verschillende technieken toepassen om bacteriën, schimmels en gisten te bestuderen
  • begrijpt de werking van het menselijk lichaam
  • besteedt een ruime aandacht aan plant- en dierkunde en verschillende andere takken van de biologie
  • tracht zich de nodige vaardigheden eigen te maken om in het secundair onderwijs de lessen biologie te geven door middel van lessen, practica, uitstappen, e.d.
  • kan een determinatietabel gebruiken voor het bepalen van sommige groepen dieren zoals sprinkhanen
  • zal persoonlijke ervaringen beleven in de natuur om die dan later in de lessen biologie op een gepaste wijze te kunnen inlassen

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

biologie module 1 en 2


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties
geen
LEERINHOUDEN
  • werken met een flora
  • excursie naar een natuurreservaat voor plantendeterminatie
  • excursie naar Viroinval voor het vangen en determineren van sprinkhanen
  • excursie naar een park voor het verzamelen van boombladeren
  • aanleggen van een mini-herbarium
  • inleidende begrippen hoe mensen, dieren en planten reageren op prikkels
  • geluids-, zwaartekracht-, reuk-, smaak- en gevoelsreceptoren
  • beweging en klierafscheiding als reactie op prikkels
  • het zenuwstelsel
  • het hormonaal stelsel
  • biosociale problemen zoals drug- en dopinggebruik

STUDIEMATERIAAL
  • handboeken BIOgenie 1A (leerboek en werkboek)(2008)
  • handboeken BIOgenie 3.2 (leerboek en werkboek)(2008)
  • boek 'Planten & andere niet-dierlijke organismen' - Asperges e.a. (2002)
  • boek 'Moderne Dierkunde' - Bossier e.a. (1999)
  • flora
  • anatomische modellen, skelet mens, schedels zoogdieren
  • levende planten en dieren
  • dode dieren

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

24

 lesuren

  18,46

practicum en oefeningen:

18

 lesuren

  13,85

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

86

 klokuren

  66,15

Verdere toelichting:
  • hoorcolleges
  • werkcolleges
  • praktijksessies
  • excursies

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • permanente evaluatie van de praktijksessies (10%)
  • verslagen van excursies (10%)
  • schriftelijk examen (80%)
  • deelname aan praktijksessies en excursies is verplicht (tenminste 60% om geslaagd te zijn in de betreffende module)

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,54

Tweede examenperiode
  • schriftelijk (de punten van de praktijksessies en excursies blijven behouden)