ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Onderwijs: secundair onderwijs - 2MOBI - Onderdelen - Communicatieve vaardigheden
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 20168
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 23
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Roland Kristien


 

KORTE OMSCHRIJVING

Dit jaar gaat de aandacht naar de basis communicatieve vaardigheden die je als leerkracht nodig hebt om vaardig in interactie te treden met anderen. Gespreksvaardigheden zoals actief luisteren, geven en krijgen van feedback, omgaan met conflicten worden in rollenspelen actief ingeoefend.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO205 Stelt zich assertief op.
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
  • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- de student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij diverse technieken, die hieronder worden opgesomd, beheerst

- (h)erkennen van blokkerende reacties bij zichzelf en anderen

- zich empatisch opstellen tov lln, collega's, ouders, directie en externen

- actief luisteren tijdens een gesprek

- op een gepaste wijze omgaan met feedback/kritiek

- feedback op een correcte wijze formuleren

- op een rustige wijze opkomen voor zichzelf

- op een gepaste wijze omgaan met communicatieve "wapens"

- slechts nieuws op een gepaste wijze overbrengen

- op een constructieve manier omgaan met conflicten

- effectief omgaan met impliciete en expliciete regels in de groep

- de kwaliteit van het eigen communicatief gedrag voortdurend verbeteren door een reflecterende en zelfkritische houding

 


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

- gespreks- en contactvaardigheden van het eerste jaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Andere begincompetenties

bereidheid om te reflecteren op het eigen communicatief gedrag

bereidheid om interactief te participeren

 


LEERINHOUDEN

- blokkerende reacties in het communicatieproces

- actief luisteren: techniek + toepassingen in het onderwijsveld

- feedback krijgen en geven/omgaan met kritiek/

- assertiviteit/ ik-boodschappen

- territoriumtheorie: erkennen van "wapens" + assertief omgaan met "wapens"

- slecht-nieuws-gesprek

- conflicthantering: conflicthanteringsstijlen/ geen-verlies-methode

- geweldloze conflicthantering ahv "funderingen"

- regels in een groep


STUDIEMATERIAAL

- cursus en eigen nota's

- casussen ingebracht door de studenten


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

11

 lesuren

  14,10

practicum en oefeningen:

11

 lesuren

  14,10

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

55

 klokuren

  70,51

Verdere toelichting:

- interactieve hoor- en werkcolleges

- onderwijsgesprekken, klasgesprekken, opdrachten

- oefensessies/rollenspelen


EVALUATIE

Eerste examenperiode

- mondeling examen in juni op 75% van de punten: hierbij wordt zowel gepeild naar inzicht in de onderliggende theoretische kaders, als naar het beheersen van de ingeoefende vaardigheden/technieken

- persoonlijke opdracht op 25% van de punten: schriftelijke reflectie over de persoonlijke evolutie in het beheersen van de ingeoefende vaardigheden


tijd voor examinering
uren
1

%
 
 01,28

Tweede examenperiode

- mondeling examen op 75% van de punten: inzicht en toepassingen

- persoonlijke opdracht op 25%: indien de persoonlijke opdracht in eerste zit onvoldoende was, kan deze in tweede zit terug voorgesteld worden; bij voldoende in eerste zit, worden deze punten overgenomen voor de totaalberekening