|
KORTE OMSCHRIJVING
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student kent en begrijpt de doelstellingen van ' techniek en technologie' en 'technische activiteiten'.
De student kan de doelstellingen in een lesvoorbereiding gieten
De student kan een les uitwerken
De student kan informatie uit diverse bronnen halen
De student kan didactisch materiaal selecteren, gebruiken of zelf ontwerpen en realiseren.
De student hanteert een verzorgde taal.
De student kan flexibel gebruik maken van domeinspecifieke kennis en vaardigheden: die in de theorie aan bod kwamen.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Deel informatietechnologie:
- beslissingspaneel, telmodule en geheugenmodule
- aansluiten van externe apparaten, muziekmodule, wagentje enz..
- legodacta, kruispunt met de computer besturen
- algoritmen schrijven
- Vakdidactiek:
- leerplanstudie
- didactische oefeningen met discussie
- lesvoorbereiding: opstellen
- doelstellingen uitwerken
- de studenten maken een didactisch paneel voor electriciteit
|
STUDIEMATERIAAL
|
Deel Informatietechnologie
- TO cursus
- Logische panelen, demonstratiemateriaal, materiaal voor leerlingenproven
- computers met legodacta en kruispunt
Vakdidactiek:
- mooi uitgeruste klas
- leerplannen
- leerboeken uit het secundair
- computer met internet aansluiting en beamer
- materiaal van de stichting Roger Overstraete
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
32
|
lesuren
|
20,51
|
practicum en oefeningen:
|
32
|
lesuren
|
20,51
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
88
|
klokuren
|
56,41
|
Verdere toelichting:
De lessen zijn een combinatie van theorie en het je eigen maken van deze manier van denken.
Elk stukje theorie wordt klassikaal ingeoefend. Dan krijg je tijd om op eigen ritme dit te doen.
Dan mag je samen met een medestudent deze oefening voorbrengen om te oefenen hoe je deze logica kunt overbrengen en uit te zoeken wat voor jou de beste methode is.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
schriftelijk over de cursus informatietechnologie op 80 % van de punten
schriftelijk over vakdidactiek: dit is een examen waar je gebruik mag maken van de leerplannen op 20% van de punten
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem als eerste examenperiode
|