ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOTO - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10364
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 60
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Ihmsen Hans


 

KORTE OMSCHRIJVING

Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding. Daarnaast worden een paar belangrijke werkvormen voor de klas een eerste keer ingeoefend om zo ook aan te voelen wat de uitdaging is bij bepaalde manieren van aanpakken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
  • SO317 Werkt leerlinggericht.
  • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
  • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie). 
  • De studenten kunnen de verschillende componenten die een les beïnvloeden theoretisch en praktisch illustreren. 

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
LEERINHOUDEN
  • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
  • Het didactisch model
  • De beginsituatie
  • Doelgericht werken
  • Didactische principes
  • Werkvormen
  • Een lesvoorbereiding maken
  • Een eerste lesje
  • Werkvormen toepassen
  • Didactische media
  • Leerinhouden
  • Evaluatie

STUDIEMATERIAAL
Cursus Pedagogische wetenschappen 1 VK, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

48

 lesuren

  36,92

practicum en oefeningen:

6

 lesuren

  04,62

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

70

 klokuren

  53,85

Verdere toelichting:
  • Hoorcolleges
  • Oefeningen en opdrachten

EVALUATIE

Eerste examenperiode
Schriftelijk examen in december (60%), schriftelijk examen in juni (30%) en opdrachten (10%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december en moet je alle opdrachten uitgevoerd hebben. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
tijd voor examinering
uren
6

%
 
 04,62

Tweede examenperiode
Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.