ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh.
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10289
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gotink Heidi


 

KORTE OMSCHRIJVING
 Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

- taalbeheersing (werkcolleges),
- expressieve vaardigheden (workshop).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
    • De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
    • De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
    • De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.

    • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      geen


      Andere begincompetenties

      Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie.


      LEERINHOUDEN
       Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden 
      • correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,
      • tekstsamenhang en tekststructuur,
      • samenvatten,
      • leerlingentekst schrijven,
      • presentatietechnieken, mondelinge presentaties,
      • stembeheersing en uitspraak,
      • expressieve vaardigheden.


      STUDIEMATERIAAL
      • syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
      • oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      26

       lesuren

        20,00

      practicum en oefeningen:

      20

       lesuren

        15,38

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      80

       klokuren

        61,54

      Verdere toelichting:

      Taalbeheersing:

      • werkcolleges,
      • oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).

      Expressieve vaardigheden:

      • workshop verzorgd door een externe en interne organisatie.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

       

      Permanente evaluatie + examen (100%)

      1. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)

      2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (35%)

      • inhoud,
      • structuur en opmaak,
      • leesbaarheid,
      • correct taalgebruik.

      3. Mondelinge presentatie (25%)

      • inhoud en structuur,
      • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
      • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
      • uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,08

      Tweede examenperiode
       Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)

      1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
      2. Samenvatting en Leerlingentekst (35%)
      3. Presentatie (25%).

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Contact- en gesprekvaardigheden
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10363
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 32
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 2
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Roland Kristien


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Het beroep van leerkracht is uiterst communicatief. Een efficiënte communicatie tussen leerkracht en leerling is nodig, maar ook tusssen leraar en ouders, collega's, directie, CLB-medewerkers, externen, ... In dit jaar worden naast het communicatiemodel, de basisregels van de communicatie bestudeerd. Er wordt stilgestaan bij stress- en timemanagement. Basisomgangsvormen voor de klas worden doorgelicht. Vergadertechnieken worden besproken.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO205 Stelt zich assertief op.
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO211 Creatief zijn.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • inzicht hebben in het circulair zijn van het communicatieproces
      • inzicht hebben in de basiswetmatigheden van het communicatieproces volgens de communicatietheorie (Watzlawick e.a.)
      • dagelijkse "communicatietaferelen" kunnen interpreteren ifv de communicatietheorie
      • situaties waarin het communicatieproces vastloopt kunnen analyseren
      • bij vastgelopen communicatie mogelijke uitwegen kunnen formuleren
      • inzicht hebben in de factoren die stress beïnvloeden
      • stressmanagement: kunnen aangeven hoe eigen stress kan verminderd worden
      • blokkerende en stimulerende denkpatronen kunnen onderscheiden
      • alternatieven voor irrationele gedachtenpatronen kunnen formuleren
      • erkennend kunnen reageren op een klasgroep
      • effeciënt kunnen vergaderen

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      • bereidheid om te reflecteren op het eigen functioneren
      • bereidheid om interactief te participeren

      LEERINHOUDEN
      • communicatiemodel
      • communicatieleer volgens Watzlawick ea: communicatieaxioma's
      • stressmanagement/ ontspanningstraining/ RET
      • zichtbare en hoorbare expressieve factoren
      • basisomgangsvormen voor de klas: erkennen, verwerpen, negeren
      • vergadertechnieken 

      STUDIEMATERIAAL
      cursus aangevuld met teksten en eigen nota's
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      28

       lesuren

        35,90

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      46

       klokuren

        58,97

      Verdere toelichting:
      • interactieve hoor- en werkcolleges met onderwijsgesprekken, klasgesprekken, oefeningen

       


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • januari schriftelijk examen met inzichts- en toepassingsvragen over het geheel van de leerstof; 100% van de punten

       


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       05,13

      Tweede examenperiode
      • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: inzichts- en toepassingsvragen; 100% van de punten

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Psychopedagogiek & agogische vaardigh.
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10092
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 5
      Wegingscoëfficient: 5
      Totaal aantal contacturen: 48
      Totaal studietijd: 130
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Roland Kristien


       

      KORTE OMSCHRIJVING
      Een leraar heeft een belangrijke taak als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen. Inzicht in je eigen gedrag en het gedrag van anderen zowel op individueel-psychologisch als op sociaal-psychologisch vlak is hiervoor noodzakelijk. Daarom worden in dit jaar verschillende onderdelen van de algemene, sociale, differentiële en ontwikkelingspsychologie besproken. Onderwerpen zoals waarneming, leren, motivatie, faalangst, intelligentie, adolescentiepsychologie, ... toegepast op onderwijs komen hierbij aan bod.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO101 Handelt integer en respectvol.
      • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
      • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
      • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
      • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
      • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
      • SO319 Kan omgaan met diversiteit.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student kan een positief leer- en leefklimaat creëren in de klas en op school doordat hij inzicht heeft in elementaire psycho-pedagogische concepten zoals: perceptie, leren, geheugen, intelligentie, motivatie, faalangst, ontwikkelingspsychologie, adolescentiepsychologie.
      • Op basis van elementaire psycho-pedagogische inzichten kan de student het eigen handelen in de praktijkcontext optimaliseren.

       


      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      • Bereidheid om zich in te leven in uiteenlopende situaties
      • bereidheid om te reflecteren over het eigen functioneren
      • bereidheid tot interactief participeren
      • bereidheid tot kritische ingesteldheid
      • bereidheid tot samenwerken

      LEERINHOUDEN
      • competentiemodel
      • waarnemen en werkelijkheid / sociale perceptie
      • leren/ leerstijlen/ mindmapping
      • werking van het geheugen
      • denken en intelligentie
      • motivatie en faalangst
      • ontwikkelingspsychologie: adolescentiepsychologie

      STUDIEMATERIAAL
      • handboek: L. De Man en G. Janssens (2005).Psychologie deel 1 en deel 2; Antwerpen; De Boeck
      • aangevuld met teksten en eigen nota's

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      44

       lesuren

        33,85

      practicum en oefeningen:

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      82

       klokuren

        63,08

      Verdere toelichting:
      • interactieve hoor- en werkcolleges
      • onderwijsgesprek, klasgesprek, opdrachten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

               

      • schriftelijk examen in januari over de leerstof van het eerste semester: telt mee voor 50% van de punten; inzichts- en toepassingsvragen
      • schriftelijk examen in juni: over de leerstof van het tweede semester: telt mee voor 50% van de punten: inzichts- en toepassingsvragen

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,08

      Tweede examenperiode
    • schriftelijk examen over het geheel van de leerstof: 100% van de punten
    •  

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Ped. wetenschappen & algemene didactiek
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10364
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 5
      Wegingscoëfficient: 5
      Totaal aantal contacturen: 60
      Totaal studietijd: 130
      Deeltijds programma: deel 1
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Ihmsen Hans


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      Om goed gewapend een eerste keer voor de klas te kunnen staan zal je, met deze eerste cursus, vertrouwd geraken met alle componenten die belangrijk zijn om een les voor te bereiden. Het is de bedoeling dat je de geleerde inhouden creatief kan uitwerken aan de hand van een bepaalde lesopdracht. Er wordt daarom veel aandacht besteed aan het maken van een lesvoorbereiding. Daarnaast worden een paar belangrijke werkvormen voor de klas een eerste keer ingeoefend om zo ook aan te voelen wat de uitdaging is bij bepaalde manieren van aanpakken.


      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
      Algemene beroepsgerichte competenties
      • SO212 Kan organiseren.
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
      • SO314 Werkt doelgericht.
      • SO316 Evalueert leerlingen deskundig.
      • SO317 Werkt leerlinggericht.
      • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De studenten kunnen lessen voorbereiden, rekening houdend met elke leerling.
      • De studenten kunnen een lesvoorbereiding maken voor een eenvoudig gestructureerde les, rekening houdend met al de ingrediënten van een les (doelen en leerstof, leerprocessen, onderwijsprincipes, werkvormen, leerinhouden en evaluatie). 
      • De studenten kunnen de verschillende componenten die een les beïnvloeden theoretisch en praktisch illustreren. 

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      De geldende eindtermen voor het secundair onderwijs.
      LEERINHOUDEN
      • Structuur van het onderwijs in Vlaanderen
      • Het didactisch model
      • De beginsituatie
      • Doelgericht werken
      • Didactische principes
      • Werkvormen
      • Een lesvoorbereiding maken
      • Een eerste lesje
      • Werkvormen toepassen
      • Didactische media
      • Leerinhouden
      • Evaluatie

      STUDIEMATERIAAL
      Cursus Pedagogische wetenschappen 1 VK, deel 1 & 2, Hans Ihmsen; nota's, opgegeven artikels en teksten
      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      48

       lesuren

        36,92

      practicum en oefeningen:

      6

       lesuren

        04,62

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      70

       klokuren

        53,85

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges
      • Oefeningen en opdrachten

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      Schriftelijk examen in december (60%), schriftelijk examen in juni (30%) en opdrachten (10%). Om te slagen moet je geslaagd zijn voor het eerste examen in december en moet je alle opdrachten uitgevoerd hebben. Indien je niet slaagt voor het tweede deel in juni moet je totaal percentage voldoende zijn om te slagen.
      tijd voor examinering
      uren
      6

      %
       
       04,62

      Tweede examenperiode
      Het herexamen Schriftelijk examen (100%). Het herexamen is steeds een herexamen over het geheel van de leerstof.

       

       

      1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Informatieverwerking
        

      O.O. heeft componenten: Neen
      Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
      Code: 10094
      Academiejaar: 2009-2010
      Type: kern
      Niveau: inleidend
      Programmajaar: 1
      Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
      Aantal studiepunten: 3
      Wegingscoëfficient: 3
      Totaal aantal contacturen: 30
      Totaal studietijd: 78
      Deeltijds programma: deel 2
      Examencontract: mogelijk
      Deliberatie: mogelijk
      Vrijstelling of overdracht: mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Santens Roald


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Gebruikt ICT als efficiënt hulpmiddel bij het uitvoeren van onderwijstaken.
          • Gebruikt opmaakprofielen als basis voor de layout van documenten in Word 2007.
          • Beheert efficiënt een puntenbestand in Excel 2007.
          • Maakt didactisch verantwoorde visuele lesondersteuning met PowerPoint 2007.
        • Gebruikt de ICT-infrastructuur als deel van het eigen leerproces.
        • Zoekt informatie op, selecteert doordacht en presenteert op een didactische manier.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        geen
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        geen
        Andere begincompetenties
        • leergierig zijn
        • flexibel zijn
        • geslaagd zijn voor het ICT-beginassessment

        LEERINHOUDEN
        • Gebruik van ICT in de (hoge)schoolomgeving
        • Hardware
        • Zoeken op internet
        • Word 2007 : opmaken van documenten
        • Excel 2007: puntentabel maken en beheren
        • Powerpoint 2007: aangenaam en doordacht presenteren

        STUDIEMATERIAAL
        • Syllabus Informatieverwerking
        • BB-cursus Informatieverwerking

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        22

         lesuren

          28,21

        practicum en oefeningen:

        0

         lesuren

          00,00

        vormen van groepsleren:

        4

         lesuren

          05,13

        studietijd buiten contacturen:

        48

         klokuren

          61,54

        Verdere toelichting:

        werkcolleges: vaardigheden inoefenen

        Vormen van groepsleren : bij BZW (horend bij de major).


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Permanente evaluatie: vakoverschrijdend, taken uit andere vakken worden geëvalueerd op ICT-toepassing. (25%)
        • Praktisch examen (juni): behandelde leerinhouden kunnen toepassen (75%)

        tijd voor examinering
        uren
        4

        %
         
         05,13

        Tweede examenperiode
        Het praktijkexamen van juni kan hernomen worden (100%).

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 1)
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10290
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1
        Aantal studiepunten: 4
        Wegingscoëfficient: 4
        Totaal aantal contacturen: 39
        Totaal studietijd: 104
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Lodewijks Jan
        Seghers Annemie


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Je leert hoe je gezonde voeding samenstelt. Je bereidt gerechten hygiënisch en methodisch en je koopt economisch aan.Aspecten van voedingsleer, veilig gebruik en onderhoud van allerlei moderne keukenapparatur en bereidingstechnieken komen geïntegreed in de lessen aan bod.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Kan eigen leerpunten aangeven aan de hand van een zelfevaluatieformulier. Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
        • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out.
        • Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereid en afspraken gerespecteerd.
        • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO.
        • Juist gebruik van materieel en technieken. Kennis van de voedingsleer en warenkennis verruimen.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        geen
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        geen
        Andere begincompetenties
        geen
        LEERINHOUDEN
        • Algemene voedingsleer
        • Warenkennis, water koffie, thee, brood, deegwaren, rijst, aardappelen, groenten en fruit
        • Receptenleer en kooktechnieken
        • Kooktechnieken toepassen

        STUDIEMATERIAAL
        • Plantijn-cursus       
        • Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2008
        • J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HB uitgevers,  2009
        • NUBEL-VOEDINGSMIDDELENTABEL
        • Brochures voedingsvoorlichting 
        • Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        12

         lesuren

          11,54

        practicum en oefeningen:

        21

         lesuren

          20,19

        vormen van groepsleren:

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        65

         klokuren

          62,50

        Verdere toelichting:
        • Praktijksessies, onder begeleiding, voorbereide recepten uitwerken.
        • Therorielessen, voedingsleer en warenkennis
        • Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding (schriftelijk taak).
        • Theorie verwerven via opdrachten voor elke kookles (voorbereidingen worden voor de aanvang van de les afgegeven).
        • Reflectie en rapporteren over: organisatie en samenwerking, werktempo, uitgevoerde technieken, gezond volgens de actieve voedingsdriehoek, hygiënisch, organoleptisch, ergonomisch, milieubewust en veilig handelen.
        • Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken. Dit is een voorbereiding op de latere leidinggevende functie als leerkracht.


         


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Permanente evaluatie:   40% . Aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen
           * Werk tijdens de les 20%
           * Opdrachten  en oefeningen 20%
        • Praktisch examen:  20% 
        • Theoretisch examen: 40% 
           

        Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.

        Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.

        Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.


        tijd voor examinering
        uren
        6

        %
         
         05,77

        Tweede examenperiode
        • Theoretisch examen kan hernomen worden.
        • De punten voor permanente evaluatie en praktisch examen blijven behouden.

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Verzorging (module 1)
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10291
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 20
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beckers Getty


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        In Verzorging module 1, worden de verschillende aspecten van een gezonde levensstijl belicht. Er is een ruime afwisseling tussen verdieping in de theoretische achtergrondinformatie gecombineerd met praktische toepassingen. Zelfzorg staat hierbij centraal. Hygiëne, EHBO, verzorging van het lichaam, etiquette, alsook onderhoud van textiel en de woonomgeving worden belicht. Sociale Vorming, waaronder het zelfbeeld, persoonlijkheid en ontwikkeling, hulporganisaties, ... behoren ook tot dit onderdeel.  Er wordt ruimte gelaten tot het creëren en realiseren van eigen ontworpen creatieve werkstukjes. Je kennis wordt aangescherpt en je kunnen wordt gereflecteerd.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste graad van het SO (leerbevorderend gedrag: kennis en vaardigheden-->ped.did.aanpak).
          • De student verwerft  basiskennis EHBO en kan de basistechnieken zelfstandig uitvoeren.
          • De student beheerst de basisleerstof personenzorg en past basiszorgprocessen toe.
          • De student voert basisvaardigheden m.b.t. onderhoud van textiel en woning uit.
          • De student hanteert bij de zorgprocessen de juiste (onderhouds) middelen en -materialen.
        • De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
          • De student organiseert werk binnen de vooropgestelde tijd (plannen op korte en lange termijn).
          • De student werkt economisch, ergonomisch en veilig (fysisch welzijn bevorderen + juiste leermiddel kiezen).
          • De student kan gericht info rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
        • De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
        • De student stimuleert medestudenten tot samenwerking tijdens groepsleren.
        • De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestudenten en werkt constructief mee aan de realisatie van groepsopdrachten.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        geen


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        geen
        Andere begincompetenties
        De vereiste eindtermen van het secundair onderwijs.
        LEERINHOUDEN
        • De student(e) moet de verzorgingstechnieken beheersen mbt. textiel, wonen en personenzorg, gericht op de onderwijsbevoegdheid in de 1ste graad van het S.O. De cursus is opgedeeld in 4 grote delen. Elk deel is voorzien van theoretische achtergrondinfo en practica om vaardigheden en technieken in te oefenen.
        • EHBO: Hulpverlening aan slachtoffer in (niet) levensbedreigende situaties, technieken en eerste hulpmateriaal. Theoretische en practische uitvoering. 
        • Personenzorg: Huid, haar, zintuigen, tandverzorging, zorg voor het eigen lichaam, omgangsvormen en etiquette, … . 
        • Zorg voor textiel en woonomgeving: A)Werking van wasmachine, manueel wassen, droogtrommel, strijkapparatuur, wasproces, textieletikettering,… toegepast o.a.op zakdoeken, keukenhanddoeken, kussenslopen, e.a.. B) Verstellen en handwerk: knopen aannaaien, naai- en siersteken, werken met vilt, breien, haken, knooptechnieken, ... . C) Onderhoudstechnieken woonomgeving, materialenleer, aanleggen documentatiemap, wooninrichting, onderhoudsapparatuur, ... .
        • Realisatie van decoratieve en/of functionele voorwerpen in hout, glas, recyclagemateriaal, piepschuim, bloemschikken, … . 

         


        STUDIEMATERIAAL
        • Werkboeken ZWL en personenzorg 1ste graad. Wolters-Plantyn
        • Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg.Wolters-Plantyn  
        • Plantijn-cursus aangevuld met eigen nota's. 
        • Boeken bibliotheek. 
        • Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
        • Boeken over verzorging interieur en persoon ter inzage in het verzorgingslokaal. 
        • Vaktijdschriften.
        • Brochures.
        • Informatie van de overheid. 

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        8

         lesuren

          10,26

        practicum en oefeningen:

        8

         lesuren

          10,26

        vormen van groepsleren:

        0

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        58

         klokuren

          74,36

        Verdere toelichting:
        • Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
        • Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h. van opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod. 
        • Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
        • Inoefening in het eigenhandig maken en opzoeken van didactisch materiaal komen ook aan bod.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
        • Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
        • Schriftelijk examen : 30 %.     
        • Praktisch examen : 40 %.       
        • Permanente evaluatie : 30 %.
        • Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.

        tijd voor examinering
        uren
        4

        %
         
         05,13

        Tweede examenperiode
        • Behoud punten permanente evaluatie:30%.        
        • Schriftelijk jaarexamen : 40% (module 1).      
        • Praktisch jaarexamen : 30 %.                   
        • Voor elk onderdeel  van het jaarexamen moet ten minste 50 % gehaald worden.

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Zorg voor voeding (module 2)
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10292
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 2
        Aantal studiepunten: 4
        Wegingscoëfficient: 4
        Totaal aantal contacturen: 38
        Totaal studietijd: 104
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Lodewijks Jan
        Seghers Annemie


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        Je leert hoe je gezonde voeding samenstelt. Je bereid gerechten hygiênisch en methodisch en koopt economisch aan. Aspecten van voedingsleer, veilig gebruik en onderhoud, van allerlei moderne keukenapparatuur en bereidingstechnieken komen geïntegreed in de lessen aan bod.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • Kan eigen leerpunten aangeven aan de hand van een zelfevaluatieformulier. Behoudt overzicht en reageert wendbaar bij onverwachte omstandigheden. De student blijft rustig bij onverwachte omstandigheden in de keuken.
        • Opdrachten krijgen een verzorgde stijl en overzichtelijke lay-out. Werkt actief mee bij de voorbereiding en realisatie van groepsopdrachten. 
        • Kan werken met verschillende recepturen. Ziet verbanden en heeft een goed onderbouwde argumentatie bij de keuze van kooktechnieken. Staat open voor nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied. Kan kritisch denken ten aanzien van informatie en massamedia. Uit creativiteit bij realisatie van opdrachten. Taken worden goed voorbereiden afspraken gerespecteerd.
        • Legt verband tussen lesonderwerpen in eigen opleiding (hogeschoolniveau) en aanpak lesonderwerpen gericht op doelgroep SO. De student kan moeilijkheden en aandachtspunten in recepten aanduiden.
        • Juist gebruik van materieel en technieken. Kennis van de voedingsleer en warenkennis verruimen.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        Voeding module 1


        Andere begincompetenties
        geen
        LEERINHOUDEN
        • Algemene voedingsleer, voedingsvoorlichting
        • Warenkennis, melkproducten, kaas, eieren, vlees, vis en bereidingsvetten
        • Receptenleer en kooktechnieken
        • Kooktechnieken toepassen

        STUDIEMATERIAAL
        • Plantijn-cursus       
        • Irene van Blommestein, KOOK OOK, Nederlands Voedingsbureau voor voeding, 2001
        • J.G. van Eden, RECEPTENLEER, Bereidingstechnieken en -processen, HBuitgevers,  2001
        • NUBEL-VOEDINGSMIDDELENTABEL
        • brochures voedingsvoorlichting 
        • Vaktijdschriften en kookboeken Schoolbib.

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        8

         lesuren

          07,69

        practicum en oefeningen:

        24

         lesuren

          23,08

        vormen van groepsleren:

         lesuren

          00,00

        studietijd buiten contacturen:

        66

         klokuren

          63,46

        Verdere toelichting:
        • Praktijksessies, onder begeleiding, voorbereide recepten uitwerken.
        • Therorielessen, voedingsleer en warenkennis
        • Verplichte praktijksessies met verplichte voorbereiding (schriftelijk taak).
        • Theorie verwerven via opdrachten voor elke kookles (voorbereidingen worden voor de aanvang van de les afgegeven).
        • Reflectie en rapporteren over: organisatie en samenwerking, werktempo, uitgevoerde technieken, gezond volgens de actieve voedingsdriehoek, hygiënisch, organoleptisch, ergonomisch, milieubewust en veilig handelen.
        • Elkaar leren coachen, per les zijn er 2 coachen die zorgen voor het goede verloop van de kookles, de orde en uitvoeren van gemeenschappelijke taken in de keuken. Dit is een voorbereiding op de latere leidinggevende functie als leerkracht.


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Permanente evaluatie:   40% . Aanwezigheid tijdens de practica is een vereiste om te kunnen slagen
           * Werk tijdens de les 20%
           * Opdrachten 20%
        • Praktisch examen:  20% 
        • Theoretisch examen: 40% 
           

        tijd voor examinering
        uren
        6

        %
         
         05,77

        Tweede examenperiode
        • Theoretisch examen kan hernomen worden.
        • De punten voor permanente evaluatie en praktisch examen blijven behouden.

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Verzorging (module 2)
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10377
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 2
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 40
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beckers Getty
        Seghers Annemie


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        De tweede module Verzorging houdt in dat er voornamelijk toegespitst wordt op het zelfstandig verwerven van inhoudelijke kennis, technieken en toepassingen. De focus ligt steeds op de zorg voor de mens, de studie van materiaal en materieel en de zorg en verfraaiing van de woon- en leefomgeving. Verdieping in de theorie en techniek in eerstehulpsituaties van het deel EHBO worden vervolgd.

        In deze module is een BZW (Begeleid Zelfstandig Werk) geïntegreerd, gericht op zelfstandig informatie verzamelen en verwerken, verdieping in materialenkennis bij de inrichting en onderhoud van de woning (ZWL). Deze BZW wordt in groep uitgevoerd, mondeling en schriftelijk gepresenteerd, waarbij zowel het proces als het produkt ervan, worden beoordeeld.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO101 Handelt integer en respectvol.
        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO319 Kan omgaan met diversiteit.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste graad van het SO (leerbevorderend gedrag: kennis en vaardigheden -->ped.did.aanpak).
          • De student onderzoekt de etiquette en omgangsvormen in bepaalde situaties. 
          • De student beheerst de basisleerstof personenzorg en past basiszorgprocessen toe.
          • De student voert basisvaardigheden m.b.t. onderhoud van textiel en woning uit.
          • De student hanteert bij de zorgprocessen de juiste (onderhouds) middelen en -materialen.
        • De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
          • De student organiseert werk binnen de vooropgestelde tijd (plannen op korte en lange termijn).
          • De student werkt economisch, ergonomisch en veilig (fysisch welzijn bevorderen + juiste leermiddel kiezen).
          • De student kan gericht info rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
        • De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
        • De student stimuleert medestudenten tot samenwerking tijdens groepsleren.
        • De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges respectvol, empathisch en soepel op t.o.v. medestudenten en werkt constructief mee aan de realisatie van groepsopdrachten.
        • De student stuurt zowel zichzelf als groepsleden bij, werkt zelfstandig en in team en realiseert een werkplan.
        • De student verzamelt en selecteert informatie rond een gekozen groepsonderwerp m.b.v. 'CAVIA' normen.
        • De student werkt aan de hand van een studiewijzer, in groep en onder begeleiding, een onderwerp uit (BZW).
        • De student werkt actief mee aan de creatieve realisatie van de schriftelijke BZW-bundel, mondelinge (= workshop) presentatie en stelt een tentoonstelling op.
        • De student past de verworven kennis en vaardigheden in ICT en Communicatie, Voeding-Verzorging vakoverschrijdend toe in de teamrealisaties.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        Geen
        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

        verzorging module 1


        Andere begincompetenties

        De kennis, technieken, inzichten, vaardigheden en creativiteit uit Verzorging theorie en praktijk module 1.

        Van de student wordt verwacht dat hij/zij bereid is samen te werken met alle andere studenten.


        LEERINHOUDEN
        • De student(e) moet de verzorgingstechnieken beheersen i.v.m. textiel, wonen en personenzorg, gericht op de onderwijsbevoegdheid in de 1ste graad van het S.O. De cursus is opgedeeld in 4 grote delen. Elk deel is voorzien van theoretische achtergrondinfo en practica om vaardigheden en technieken in te oefenen
        • Personenzorg: Huid, haar, zintuigen, tandverzorging, zorg voor het eigen lichaam,…,  omgangsvormen en etiquette.
        • EHBO: theorie, technieken en eerstehulpsituaties.
        • Zorg voor textiel: Werking van wasmachine, droogtrommel, strijkapparatuur, wasproces, textieletikettering,… toegepast op zakdoeken en keukenhanddoeken, verstellen en handwerk (breien, haken, naaien, ...).
        • Realisatie van decoratieve en/of functionele voorwerpen in hout, glas, recyclagemateriaal, piepschuim,…
        • Binnen het vakgebied Verzorging werkt elke student in team één ZWL- gericht onderwerp uit in het BZW. Zie studiewijzer BZW. 

        STUDIEMATERIAAL

        Naslagwerk Textiel: Wolters-Plantyn 

        Werkboeken en handleidingn lkr 1ste graad, Wolters-Plantyn

      • Plantijn-cursus aangevuld met eigen nota's  
      • Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura
      • Vaktijdschriften
      • 'CAVIA' normen
      • Syllabus met opdrachten en evaluatiedocumenten
      • Blackboard cursus BZW

      • WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        8

         lesuren

          10,26

        practicum en oefeningen:

        14

         lesuren

          17,95

        vormen van groepsleren:

        14

         lesuren

          17,95

        studietijd buiten contacturen:

        38

         klokuren

          48,72

        Verdere toelichting:

        * Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.

        * Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h.v. opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.

        * Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.

        * De student krijgt een algemene toelichting bij het gebruik van de studiewijzer.

        * De student werkt de studiewijzer zelfstandig en individueel en/of in team uit onder begeleiding van een mentor/vaklector.

        * Studiebezoek.  


        EVALUATIE

        Eerste examenperiode

         

        • Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
        • Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
        • Schriftelijk examen : 30 %.     
        • Praktisch examen : 40 %.       
        • Permanente evaluatie : 30 %.
        • Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.
        • Het groepsleren BZW wordt geëvalueerd: zie schema in studiewijzer BZW. 


         



         





        tijd voor examinering
        uren
        4

        %
         
         05,13

        Tweede examenperiode
        • Behoud punten permanente evaluatie:30%        
        • Schriftelijk jaarexamen : 30% (idem als juni)      
        • Praktisch jaarexamen : 40 %                   
        • Voor elk onderdeel  van het jaarexamen moet ten minste 50 % gehaald worden.
        • BZW: vermits het om teamwerk gaat is herkansing niet mogelijk. De quotering blijft behouden.

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Vakdidactiek voeding-verzorging
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10160
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 24
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 1
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Beckers Getty


         

        KORTE OMSCHRIJVING

        Lesgeven met een goed ontwerp verhoogt de kans dat een les goed gegeven kan worden. "Goed voorbereid is half gewonnen".

        In het opleidingsonderdeel Vakdidactiek worden praktische en theoretische vraagstukken behandeld a.d.h.v. veel voorbeelden, oefeningen en opdrachten, om zo doelgericht en efficiënt mogelijk lessen te ontwerpen, met ruimte voor een creatieve aanpak en een eigen leraarstijl. Er wordt stap voor stap gewerkt en begrippen en vaardigheden worden systematisch aangebracht, zodat verdere uitdieping mogelijk wordt. De verwerking van de opdrachten en lesrealisaties gebeuren individueel of in groepsverband, onder begeleiding van de lector. Hierbij wordt telkens over de vereiste didactische principes en de verschillende componenten van het didactisch model, gericht gereflecteerd en bijgestuurd. Inoefening in het voorbereiden van didactische materialen en ontwerpen komen ruim aan bod in het didactisch atelier.

        Tevens wordt er tijdens de Intra Mura (IM) periode extra kans geboden op het inoefenen van lesvoorbereidingen en het lesgeven zelf.


        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

        • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
        • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
        • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
        Algemene beroepsgerichte competenties
        • SO205 Stelt zich assertief op.
        • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
        • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
        • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
        • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
        • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
        • SO211 Creatief zijn.
        • SO212 Kan organiseren.
        Beroepsspecifieke competenties
        • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
        • SO314 Werkt doelgericht.
        • SO317 Werkt leerlinggericht.
        • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
        • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        • De student bereidt een lesonderwerp voor en legt de resultaten van het voorbereidingsproces vast in het vooropgestelde lesschema met timing (met uitzondering van evaluatievoorstel en leertekst) (beginsituatie+doelstellingen+leerinhoud+leeractiviteit+leermiddel).
        • De student kiest, vervaardigt en werkt met het gepaste didactisch materiaal (aangepast leermiddel ngl. de doelgroep).
        • De student verwerft inzicht in gebruikte leerplannen 1ste graad TSO + BSO en hanteert deze als leidraad voor de lesrealisatie (leerinhoud bepalen in functie van leerplan).
        • De student bestudeerd de vooropgestelde les-eind- en ontwikkelingsdoelen en past ze in het lesontwerp toe.
        • De student bestudeert het Vlaamse onderwijslandschap (leerplan) en de instructies over 'Werken in de eerste graad van het SO'.
        • De student heeft inzicht in het voorbereidingsproces van een les (begeleider van leer-en ontwikkelingsproces).
        • De student staat open voor experimenten met didactische werkvormen.
        • De student overlegt met medestudenten en vaklector bij de voorbereiding en de realisatie van de les.
        • De student moet communicatief zijn in de schriftelijke lesvoorbereiding en tijdens de mondelinge lesrealisatie.
        • De student observeert het lesverloop, de didactische aanpak en de leraarsstijl van medestudenten en stelt zich hierbij assertief, empathisch en open op, hij/zij levert constructieve feedback.
        • De student documenteert zich deskundig en hanteert een correcte bronvermelding.
        • De student stelt een lesorganisatieplan met timing op voor theorie- en praktijklessen.
        • De student schrijft demonstraties uit. 
        • De student stelt een eenvoudige bestellijst op voor een praktijkles.

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
        Geen

        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        Geen
        Andere begincompetenties

        Van de student wordt verwacht interesse te betuigen voor zowel de inhoudelijke, practische als pedagogisch-didactische aanpak van de gekozen vakspecialisatie. Inleving te hebben voor de woon- en leefomgeving en een gemotiveerde houding t.o.v. het onderwijs en het lesgeven.

        Inzicht in kernbegrippen van de didactische principes zoals beginsituatie, mogelijke didactische werkvormen, formuleren van lesdoelen, lesorganisatie, leerplannengebruik... vanuit de cursus algemene didactische basisvaardigheden.

        Eindtermen uit de 3de graad van het Secundair Onderwijs.


        LEERINHOUDEN

        De cursus is opgebouwd uit 4 grote delen:

        • 1.Leerplanstudie: onderwijslandschap, begrip 'vakdidactiek', ambtsbevoegdheid van de leraar VVK, lessentabellen 1ste graad TSO en BSO van de verschillende onderwijsnetten, werken in de eerste graad, ... .
        • 2.Lesrealisatie: 3 grote lesdelen (lesbegin, leskern en afronding van de les) met volgende momenten: motivatie, informatie, herhaling en vastzetting, integratie, toepassing en evaluatie.
        • 3.Werken met didactisch materiaal en hulpmiddelen voor het creëren van een krachtige leeromgeving: bord, video, wandplaat,..en ander didactisch materiaal in natura en figura, interactieve werkvormen, denk-en waarnemingsvragen, leermiddelen, ... . 
        • 4.Opdrachten en geïntegreerd practicum.  
        • Inoefening: lesbegin, OLG voor theorie Verzorging, demonstratie van technieken, proefondervindelijk werken, micro-teaching door studenten, ... .

         

        De Intra Muros periode bereidt de student extra voor op de Pedagogische stage.


        STUDIEMATERIAAL
        • Plantijn-cursus met 4 delen.
        • Leerplannen 1ste graad S.O. VVKSO, OVSG, PROV en Gemeenschapsonderwijs (GO!).
        • Lessentabellen 1ste graad VVKSO.
        • Vlaamse Onderwijsinstructie 'Werken in de eerste graad van het SO'.
        • Typelessen met didactisch materiaal.
        • Transparanten en videomateriaal.
        • Smartbord

        WERKVORMEN
        Soort werkvorm uren  

        %

        hoor- en werkcolleges:

        7

         lesuren

          08,97

        practicum en oefeningen:

        7

         lesuren

          08,97

        vormen van groepsleren:

        10

         lesuren

          12,82

        studietijd buiten contacturen:

        54

         klokuren

          69,23

        Verdere toelichting:
        • Sommige delen van de cursus worden d.m.v. praktijkvoorbeelden en onderwijsgesprekken overgebracht, andere delen worden d.m.v. opdrachten individueel of in kleine groepjes uitgewerkt en ingeoefend.
        • De leerplannen worden a.d.h. van kleine opdrachten en via interactief onderwijs bestudeerd.
        • A.d.h. van videoregistratie en lesobservatieformulieren krijgt de student verbale terugkoppeling op zijn/haar leraarstijl.

        EVALUATIE

        Eerste examenperiode
        • Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
        • Verplichte deelname aan de lessen is een vereiste.
        • Permanente evaluatie: 20%
        • Opdrachten: 30%
        • Schriftelijke jaaropdracht:  50%:  Noot: Bij de ingang van major module 2 wordt de jaaropdracht aan de studenten toe bedeeld.

        tijd voor examinering
        uren
        0

        %
         
         00,00

        Tweede examenperiode
        • Behoud punten permanente evaluatie:20%. 
        • Opdrachten: 30%      
        • Schriftelijke jaaropdracht : 50%: Op het moment van de proclamatie op het einde van het academiejaar krijgt de student een nieuwe jaaropdracht toe bedeeld.                          

         

         

         

         

        1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning VV
          

        O.O. heeft componenten: Neen
        Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
        Code: 10378
        Academiejaar: 2009-2010
        Type: kern
        Niveau: inleidend
        Programmajaar: 1
        Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
        Aantal studiepunten: 3
        Wegingscoëfficient: 3
        Totaal aantal contacturen: 54
        Totaal studietijd: 78
        Deeltijds programma: deel 2
        Examencontract: niet mogelijk
        Deliberatie: mogelijk
        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): De Ridder Ingrid


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging.  De studenten zoeken met de lector oplossingen om het ontstaan en gedragingen van materie te kunnen verklaren.  We vertrekken telkens van producten uit het dagelijks leven.  De studenten worden ook voorbereid op de leerstof die ze in het tweede jaar  en het derde jaar zullen krijgen.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          • De nodige chemische, fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.
          • Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen
          • Chemische gedragingen vanuit logische en wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren, waarom lossen chemische stoffen op in water.  Welke gevolgen heeft dit bij het gebruiken van water?  
          • Deze modules zijn opgebouwd rond:
            • 1ste module water
            • 2de module organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden

            Dit sluit aan bij de cursus voeding


          • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            geen
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            geen
            Andere begincompetenties
            geen
            LEERINHOUDEN
          • 1ste module
            • Het onderdeel chemie vertrekt vanuit de natuur en de wereld rondom ons.  De studenten zoeken met de lector oplossingen om het ontstaan en de gedragingen van de materie te kunnen verklaren.  Aan de hand van de tabel van het periodiek systeem van de elementen zoeken we verklaringen voor de gedragingen van water, zuurstofgas, krijt enz..
            • Het onderdeel fysica: fasenovergangen van water, wat gebeurt er met de cellen van de voedingsmiddelen bij het invriezen, enz...
          •  2de module
            • In deze module vertrekken we telkens van producten uit het dagelijks leven (vb aceton) en vragen ons dan af waarom dit als oplosmiddel reageert en veralgemenen dan naar de andere meer onbekende stoffen in deze groepen.
            • Ook enkele specifieke onderwerpen komen aan bod zoals rubber, aardolie en aardgas, margarine, zeep, vruchtenaroma’s, was (bv bijenwas).  Sommige van deze onderwerpen vind je ook terug in andere vakken.  Hier wordt er echter de nadruk gelegd op de eigenschappen en daaraan gebonden de chemische verklaringen.
            • Eiwitten, sacchariden en lipiden worden uitgewerkt met hun eigenschappen en gedragingen.  

          • STUDIEMATERIAAL
            cursus, demonstratiemateriaal, Tabel van Mendeljev

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            30

             lesuren

              38,46

            practicum en oefeningen:

            20

             lesuren

              25,64

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            24

             klokuren

              30,77

            Verdere toelichting:

             

          • onderwijsleergesprekken ,
          • werkcolleges,
          • oefeningen begeleid en individueel,
          • leerlingen kunnen op eigen initiatief op de computers van de school andere oefeningen maken die uitgewerkt staan in een educatiefpakket EDUCO

          • EVALUATIE

            Eerste examenperiode
          • schriftelijk examen in januari
          • schriftelijk examen in juni
          • In overleg met studenten kunnen toetsen ingelast worden (enkel proeftesten, de punten tellen niet mee voor de eindevaluatie).

          • tijd voor examinering
            uren
            4

            %
             
             05,13

            Tweede examenperiode
            • indien je in het totaal niet slaagt dan moet je de beide modules terugdoen.

             

             

            1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - PKV module 1 (incl. methodiek)
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
            Code: 10368
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: kern
            Niveau: inleidend
            Programmajaar: 1
            Periode binnen het modeltraject: Semester 1
            Aantal studiepunten: 6
            Wegingscoëfficient: 6
            Totaal aantal contacturen: 67
            Totaal studietijd: 156
            Deeltijds programma: deel 2
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Godschalk Lise
            Rooms Bart


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Terreinverkenning en algemene kennismaking met alles wat aan kunst en cultuur refereert, in het eigen leven en in de culturele omgeving.  

            Introductie in de kunsteducatie.

            Actieve kennismaking met het domein grafische & digitale vormgeving en fotografie.


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • SO101 Handelt integer en respectvol.
            • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
            • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
            • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
            • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
            • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
            • SO211 Creatief zijn.
            • SO212 Kan organiseren.
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            - Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met alles wat aan kunst en cultuur refereert vanuit zichzelf en vanuit de culturele omgeving.

            - Leren herkennen, benoemen en structureren van de culturele omgeving.

            - Leren kennen van de structuur van kunsteducatieve organisaties.

            - Kennismaking op receptieve, reflectieve of actieve manier met de verschillende domeinen in de kunst : beeldende kunst, muziek, woord, literatuur, beweging....

            - Kijken, luisteren , ervaren en evalueren van culturele activiteiten en professionele kunstproducten.

            - Kennismaking met creatieve processen.

            - Basiskennis grafische & digitale beeldvorming en fotografie.

            - Kennis van de belangrijke begrippen en termen uit de verschillende domeinen en disciplines.


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            Geen
            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN

            - Opmaken van een cultureel zelfportret
            - Inventarisatie culturele omgeving.
            - Culturele activiteiten.

            - Introductie kunstfilosofie
            - Kunstkijken - Kunst beschouwen
            - Overzicht van de verschillende kunsttalen en disciplines.
            - Overzicht belangrijkste stijlen en stromingen na 1900

            - Algemeen beleidskader kunsteducatie in Vlaanderen
            - Eerste kennismaking met creatieve processen

            - Workshop: grafische & digitale vormgeving en fotografie.

            - Vastzetten inhouden door middel van beperkt kunstzinnig productgericht project

            STUDIEMATERIAAL
            - Cursus/naslagwerk Kunstdomeinen
            - Cursus/naslagwerk Beeldbeschouwing begrippen
            - Cursus/naslagwerk Kunstbeschouwen - Kunstkijken
            - Cursus/naslagwerk Belangrijkste stijlen en stromingen in de kunst na 1900

            - Naslagwerk 'deurenpaleis' Janien Prummel
            - Naslagwerk 'dubbel focussen' Peggy Saey-Marijke Van Eekhaut

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            25

             lesuren

              16,03

            practicum en oefeningen:

            25

             lesuren

              16,03

            vormen van groepsleren:

            14

             lesuren

              08,97

            studietijd buiten contacturen:

            89

             klokuren

              57,05

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            60% Permanente evaluatie.

            40% Schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen.

            verhouding : GDL 50 % - ROOB 50 %

            tijd voor examinering
            uren
            3

            %
             
             01,92

            Tweede examenperiode
            Schriftelijk examen over de verschillende inhouden.
            Taken kunnen opnieuw of afgemaakt worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.

             

             

            1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - PKV module 2 (incl. methodiek)
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
            Code: 10369
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: kern
            Niveau: inleidend
            Programmajaar: 1
            Periode binnen het modeltraject: Semester 2
            Aantal studiepunten: 6
            Wegingscoëfficient: 6
            Totaal aantal contacturen: 62
            Totaal studietijd: 156
            Deeltijds programma: deel 2
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Godschalk Lise
            Rooms Bart


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Kunst en cultuur bekeken in een ruime context : kunst/cultuur-economie, kunst/cultuur in een sociale context, kunst-cultuur/  levensovertuiging.
            Tendensen in de hedendaagse beeldcultuur; massacultuur, jongerencultuur; new media en multimediale geletterdheid.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • SO101 Handelt integer en respectvol.
            • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
            • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
            • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
            • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
            • SO211 Creatief zijn.
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            - Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met de wisselwerking tussen kunst/cultuur en economische, sociale, levensbeschouwende, ... omstandigheden.
            - Kennis, vaardigheden en attitudes verwerven om bewust, kritisch en actief te kunnen bewegen in de gemedialiseerde wereld.
            - Actieve kennismaking met een kunstdiscipline
            - Ontwikkelen van een actieve artistieke communicatie

            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            Geen

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            Module 1 PKV

            Andere begincompetenties
            Geen
            LEERINHOUDEN
            - Kunst en maatschappij; wisselwerking tussen kunst/cultuur en economie, sociaal-economische factoren, geloofsovertuiging,  ...
            - Nieuwe tendensen; massacultuur, new media, multimediale geletterdheid, ...
            - Actief artistieke communicatie voeren tijdens het ontwikkelen van een beperkt kunstzinnig productgericht project binnen het kader van massacultuur en de nieuwe tendensen.
            - Actieve kennismaking met kunsteducatie in verschillende workshops rond dans, muziek en video.
            - Atelierbezoek kunstenaar

            STUDIEMATERIAAL
            idem Module 1:

            - Cursus/naslagwerk kunstdomeinen
            - Cursus/naslagwerk beeldende begrippen
            - Cursus/naslagwerk kunstkijken-kunstbeschouwen
            - Cursus/naslagwerk stijlen en stromingen in de Kunst na 1900

            - Naslagwerk 'deurenpaleis' Janien Prummel
            - Naslagwerk 'dubbel focussen' Peggy Saey-Marijke Van eekhaut


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            14

             lesuren

              08,97

            practicum en oefeningen:

            36

             lesuren

              23,08

            vormen van groepsleren:

            10

             lesuren

              06,41

            studietijd buiten contacturen:

            94

             klokuren

              60,26

            Verdere toelichting:
            60% Permanente evaluatie
            40% Schriftelijk examen

            verhouding 40% GDL - 60% ROOB

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode
            Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2

            tijd voor examinering
            uren
            2

            %
             
             01,28

            Tweede examenperiode
            Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2.
            Opdrachten of taken kunnen opnieuw of verder afgewerkt worden. Instructies daarover worden door de  student zelf tijdig opgevraagd.

             

             

            1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Groeiportfolio, stage Voed-verzorg 1
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
            Code: 10379
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: kern
            Niveau: inleidend
            Programmajaar: 1
            Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
            Aantal studiepunten: 4
            Wegingscoëfficient: 4
            Totaal aantal contacturen: 40
            Totaal studietijd: 104
            Deeltijds programma: deel 1
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Roland Kristien


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            De pedagogische stage van het eerste jaar omvat een intensieve intramurosstage van vijf weken waarin de student getraind wordt in het voorbereiden en uitvoeren van een les met gebruik van de basisdidactische werkvormen (doceren, onderwijsgesprek, demonstreren, geven van korte opdrachten). Hierna gaat hij twee weken op extramuros stage waarbij hij 14 lessen zelfstandig uitwerkt en geeft in de eerste graad zowel in de A- als in de B-stroom. Na deze confrontatie met de realiteit wordt over de verworven kwaliteiten en werpunten gereflecteerd op de hogeschool. ( voor een gedetailleerde beschrijving van de inhoud en de begeleiding van deze stages zie stagevademecum)

            Om met voldoende zelfvertrouwen, 'stevig' voor de klas te kunnen staan, is het noodzakelijk dat de student een realistisch-positieve kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor dit eerste jaar ligt op het inzicht in de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken. De student maakt van deze opdrachten een persoonlijke bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn medestudenten en aan de groeiportfoliobegeleiders. (voor meer info zie bundel 'groeiportfolio')


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • SO101 Handelt integer en respectvol.
            • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
            • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
            • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • SO205 Stelt zich assertief op.
            • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
            • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
            • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
            • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
            • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
            • SO211 Creatief zijn.
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
            • SO314 Werkt doelgericht.
            • SO317 Werkt leerlinggericht.
            • SO318 Creëert een krachtige leeromgeving.
            • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

            de student kan een eenvoudige lesvoorbereiding uitwerken gebruik makend van de basisdidactische werkvormen

            de student kan de evenwichtig opgebouwde voorbereiding  uitvoeren voor leerlingen van de eerste graad

            de student reflecteert over de eigen lespraktijk

            de studentwerkt aan verbeterpunten

            de student ontwikkelt gaandeweg een positief-realistische kijk op zichzelf


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
            geen
            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            geen
            Andere begincompetenties

            bereidheid tot inzet

            bereidheid tot reflectie

            bereidheid tot positief-constructieve actie


            LEERINHOUDEN
            cursussen Major en Algemene Vakken van het eerste opleidingsjaar
            STUDIEMATERIAAL

            leerplan en eindtermen

            handboeken en cursussen

            vakliteratuur

            observatieopdrachten

            leerpunten aangereikt door de mentoren en stagebegeleiders

            eigen reflecties


            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            10

             lesuren

              12,82

            practicum en oefeningen:

            30

             lesuren

              38,46

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            38

             klokuren

              48,72

            Verdere toelichting:
            voor verdere toelichting zie stagevademecum

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            de intramuros stage is in essentie een stage waar de student leert uit fouten. De student krijgt werkpunten geformuleerd voor de extramuros stage. Er is geen omzetting van zijn prestatie in punten.

            de extramuros stage wordt beoordeeld ahv het evaluatiedossier (cfr. stagevademecum) en telt voor 90% van de punten

            de uitwerking van de opdrachten voor groeiportfolio en de presentatie ervan tellen mee voor 10% van de punten


            tijd voor examinering
            uren

            %
             
             00,00

            Tweede examenperiode

            er is geen herkansing mogelijk voor de stage

            de student kan wel de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren

             

             

            1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Groeiportfolio, stage PKV 1
              

            O.O. heeft componenten: Neen
            Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
            Code: 10370
            Academiejaar: 2009-2010
            Type: kern
            Niveau: inleidend
            Programmajaar: 1
            Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
            Aantal studiepunten: 3
            Wegingscoëfficient: 3
            Totaal aantal contacturen: 44
            Totaal studietijd: 78
            Deeltijds programma: deel 2
            Examencontract: niet mogelijk
            Deliberatie: mogelijk
            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Godschalk Lise
            Roland Kristien


             

            KORTE OMSCHRIJVING
            Voor PKV observeert de student gedurende één week in een organisatie uit de kunst-educatieve sector. Hij krijgt hierrond een opdracht. Hij presenteert zijn ervaringen aan zijn medestudenten op de hogeschool.
            Om met voldoende zelfvertrouwen deze opdrachten te vervullen, is het noodzakelijk dat de student een positief-realistische kijk heeft op zichzelf. De student wordt hiertoe begeleid ahv opdrachten die hij uitwerkt in een groeiportfolio. Op verschillende momenten doorheen het jaar krijgt de student hierrond opdrachten. De klemtoon voor het eerste jaar ligt op het leren kennen van de eigen inspiratiebronnen, de eigen kwaliteiten en valkuilen, de eigen leerstijl, de eigen wijze van samenwerken met anderen. De student maakt van deze opdrachten een eigen bundel die hij op het einde van het jaar voorstelt aan zijn studiegenoten en aan de groeiportfoliobegeleiders.

            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

            • SO101 Handelt integer en respectvol.
            • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
            • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
            • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
            Algemene beroepsgerichte competenties
            • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
            • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
            • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
            • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
            • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
            Beroepsspecifieke competenties
            • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
            - Kennis opdoen betreffende de mogelijke beroepspraktijk
            - Inzicht verwerven in:
            1. De werking van de gekozen stageplaats binnen het werkveld van de kunsteducatie
            2. De eigen mogelijkheden met betrekking tot het uitoefenen van een functie in dit domein
            3. Vaardigheden die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van een functie  in de beoogde beroepspraktijk


            VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
            Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

            Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
            Module 1 PKV

            Andere begincompetenties

            LEERINHOUDEN
            Inhouden module 1 PKV

            STUDIEMATERIAAL
            Verschillende inhouden Module 1 PKV

            WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            14

             lesuren

              17,07

            practicum en oefeningen:

            30

             lesuren

              36,59

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            38

             klokuren

              46,34

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            De resultaten van de verschillende stageonderdelen tellen voor 90% van het totaal mee;
            30% evaluatiedossier

            30% schriftelijk stageverslag
            30% creatieve presentatie stageverslag

            Het groeiportfolio tellen voor 10% mee


            tijd voor examinering
            uren

            %
             
             00,00

            Tweede examenperiode


            Er is geen herkansing mogelijk voor de stage PKV.

            De student kan de opdracht krijgen zijn groeiportfolio te verbeteren