ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Wetenschappelijke ondersteuning VV
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10378
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 54
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): De Ridder Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
De cursus vertrekt vanuit de wereld van voeding en verzorging.  De studenten zoeken met de lector oplossingen om het ontstaan en gedragingen van materie te kunnen verklaren.  We vertrekken telkens van producten uit het dagelijks leven.  De studenten worden ook voorbereid op de leerstof die ze in het tweede jaar  en het derde jaar zullen krijgen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De nodige chemische, fysische basiskennis aanbrengen om de specifieke onderwerpen in de andere cursussen te kunnen begrijpen.
    • Fysische gedragingen van water kunnen begrijpen
    • Chemische gedragingen vanuit logische en wetenschappelijk oogpunt kunnen verklaren, waarom lossen chemische stoffen op in water.  Welke gevolgen heeft dit bij het gebruiken van water?  
    • Deze modules zijn opgebouwd rond:
      • 1ste module water
      • 2de module organische oplosmiddelen, vetten, eiwitten, sacchariden

      Dit sluit aan bij de cursus voeding


    • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      geen
      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN
    • 1ste module
      • Het onderdeel chemie vertrekt vanuit de natuur en de wereld rondom ons.  De studenten zoeken met de lector oplossingen om het ontstaan en de gedragingen van de materie te kunnen verklaren.  Aan de hand van de tabel van het periodiek systeem van de elementen zoeken we verklaringen voor de gedragingen van water, zuurstofgas, krijt enz..
      • Het onderdeel fysica: fasenovergangen van water, wat gebeurt er met de cellen van de voedingsmiddelen bij het invriezen, enz...
    •  2de module
      • In deze module vertrekken we telkens van producten uit het dagelijks leven (vb aceton) en vragen ons dan af waarom dit als oplosmiddel reageert en veralgemenen dan naar de andere meer onbekende stoffen in deze groepen.
      • Ook enkele specifieke onderwerpen komen aan bod zoals rubber, aardolie en aardgas, margarine, zeep, vruchtenaroma’s, was (bv bijenwas).  Sommige van deze onderwerpen vind je ook terug in andere vakken.  Hier wordt er echter de nadruk gelegd op de eigenschappen en daaraan gebonden de chemische verklaringen.
      • Eiwitten, sacchariden en lipiden worden uitgewerkt met hun eigenschappen en gedragingen.  

    • STUDIEMATERIAAL
      cursus, demonstratiemateriaal, Tabel van Mendeljev

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      30

       lesuren

        38,46

      practicum en oefeningen:

      20

       lesuren

        25,64

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      24

       klokuren

        30,77

      Verdere toelichting:

       

    • onderwijsleergesprekken ,
    • werkcolleges,
    • oefeningen begeleid en individueel,
    • leerlingen kunnen op eigen initiatief op de computers van de school andere oefeningen maken die uitgewerkt staan in een educatiefpakket EDUCO

    • EVALUATIE

      Eerste examenperiode
    • schriftelijk examen in januari
    • schriftelijk examen in juni
    • In overleg met studenten kunnen toetsen ingelast worden (enkel proeftesten, de punten tellen niet mee voor de eindevaluatie).

    • tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       05,13

      Tweede examenperiode
      • indien je in het totaal niet slaagt dan moet je de beide modules terugdoen.