1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Verzorging (module 2) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10377 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
3 |
Wegingscoëfficient: |
3 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
78 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Beckers Getty Seghers Annemie
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De tweede module Verzorging houdt in dat er voornamelijk toegespitst wordt op het zelfstandig verwerven van inhoudelijke kennis, technieken en toepassingen. De focus ligt steeds op de zorg voor de mens, de studie van materiaal en materieel en de zorg en verfraaiing van de woon- en leefomgeving. Verdieping in de theorie en techniek in eerstehulpsituaties van het deel EHBO worden vervolgd.
In deze module is een BZW (Begeleid Zelfstandig Werk) geïntegreerd, gericht op zelfstandig informatie verzamelen en verwerken, verdieping in materialenkennis bij de inrichting en onderhoud van de woning (ZWL). Deze BZW wordt in groep uitgevoerd, mondeling en schriftelijk gepresenteerd, waarbij zowel het proces als het produkt ervan, worden beoordeeld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO205 Stelt zich assertief op.
- SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
- SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
- SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
- SO212 Kan organiseren.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
- SO314 Werkt doelgericht.
- SO317 Werkt leerlinggericht.
- SO319 Kan omgaan met diversiteit.
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste graad van het SO (leerbevorderend gedrag: kennis en vaardigheden -->ped.did.aanpak).
-
De student onderzoekt de etiquette en omgangsvormen in bepaalde situaties.
-
De student beheerst de basisleerstof personenzorg en past basiszorgprocessen toe.
-
De student voert basisvaardigheden m.b.t. onderhoud van textiel en woning uit.
-
De student hanteert bij de zorgprocessen de juiste (onderhouds) middelen en -materialen.
-
De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
-
De student organiseert werk binnen de vooropgestelde tijd (plannen op korte en lange termijn).
-
De student werkt economisch, ergonomisch en veilig (fysisch welzijn bevorderen + juiste leermiddel kiezen).
-
De student kan gericht info rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
-
De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
-
De student stimuleert medestudenten tot samenwerking tijdens groepsleren.
- De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges respectvol, empathisch en soepel op t.o.v. medestudenten en werkt constructief mee aan de realisatie van groepsopdrachten.
- De student stuurt zowel zichzelf als groepsleden bij, werkt zelfstandig en in team en realiseert een werkplan.
- De student verzamelt en selecteert informatie rond een gekozen groepsonderwerp m.b.v. 'CAVIA' normen.
- De student werkt aan de hand van een studiewijzer, in groep en onder begeleiding, een onderwerp uit (BZW).
- De student werkt actief mee aan de creatieve realisatie van de schriftelijke BZW-bundel, mondelinge (= workshop) presentatie en stelt een tentoonstelling op.
- De student past de verworven kennis en vaardigheden in ICT en Communicatie, Voeding-Verzorging vakoverschrijdend toe in de teamrealisaties.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
verzorging module 1
|
Andere begincompetenties
|
De kennis, technieken, inzichten, vaardigheden en creativiteit uit Verzorging theorie en praktijk module 1.
Van de student wordt verwacht dat hij/zij bereid is samen te werken met alle andere studenten.
|
LEERINHOUDEN
|
-
De student(e) moet de verzorgingstechnieken beheersen i.v.m. textiel, wonen en personenzorg, gericht op de onderwijsbevoegdheid in de 1ste graad van het S.O. De cursus is opgedeeld in 4 grote delen. Elk deel is voorzien van theoretische achtergrondinfo en practica om vaardigheden en technieken in te oefenen
-
Personenzorg: Huid, haar, zintuigen, tandverzorging, zorg voor het eigen lichaam,…, omgangsvormen en etiquette.
-
EHBO: theorie, technieken en eerstehulpsituaties.
-
Zorg voor textiel: Werking van wasmachine, droogtrommel, strijkapparatuur, wasproces, textieletikettering,… toegepast op zakdoeken en keukenhanddoeken, verstellen en handwerk (breien, haken, naaien, ...).
- Realisatie van decoratieve en/of functionele voorwerpen in hout, glas, recyclagemateriaal, piepschuim,…
- Binnen het vakgebied Verzorging werkt elke student in team één ZWL- gericht onderwerp uit in het BZW. Zie studiewijzer BZW.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Naslagwerk Textiel: Wolters-Plantyn
Werkboeken en handleidingn lkr 1ste graad, Wolters-Plantyn
Plantijn-cursus aangevuld met eigen nota's
Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura
Vaktijdschriften
'CAVIA' normen
Syllabus met opdrachten en evaluatiedocumenten
Blackboard cursus BZW
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
10,26
|
practicum en oefeningen:
|
14
|
lesuren
|
17,95
|
vormen van groepsleren:
|
14
|
lesuren
|
17,95
|
studietijd buiten contacturen:
|
38
|
klokuren
|
48,72
|
Verdere toelichting:
* Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
* Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h.v. opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod.
* Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
* De student krijgt een algemene toelichting bij het gebruik van de studiewijzer.
* De student werkt de studiewijzer zelfstandig en individueel en/of in team uit onder begeleiding van een mentor/vaklector.
* Studiebezoek.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
-
Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
-
Schriftelijk examen : 30 %.
-
Praktisch examen : 40 %.
-
Permanente evaluatie : 30 %.
- Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.
- Het groepsleren BZW wordt geëvalueerd: zie schema in studiewijzer BZW.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Behoud punten permanente evaluatie:30%
-
Schriftelijk jaarexamen : 30% (idem als juni)
-
Praktisch jaarexamen : 40 %
- Voor elk onderdeel van het jaarexamen moet ten minste 50 % gehaald worden.
- BZW: vermits het om teamwerk gaat is herkansing niet mogelijk. De quotering blijft behouden.
|
|
| |
|