1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - PKV module 2 (incl. methodiek) |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
SO:Onderwijs: secundair onderwijs |
Code: |
10369 |
Academiejaar: |
2009-2010 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Semester 2 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
62 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Godschalk Lise Rooms Bart
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kunst en cultuur bekeken in een ruime context : kunst/cultuur-economie, kunst/cultuur in een sociale context, kunst-cultuur/ levensovertuiging. Tendensen in de hedendaagse beeldcultuur; massacultuur, jongerencultuur; new media en multimediale geletterdheid.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- SO101 Handelt integer en respectvol.
- SO102 Is flexibel in denken en handelen.
- SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
- SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
- SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
- SO211 Creatief zijn.
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met de wisselwerking tussen kunst/cultuur en economische, sociale, levensbeschouwende, ... omstandigheden. - Kennis, vaardigheden en attitudes verwerven om bewust, kritisch en actief te kunnen bewegen in de gemedialiseerde wereld. - Actieve kennismaking met een kunstdiscipline - Ontwikkelen van een actieve artistieke communicatie
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Module 1 PKV
|
Andere begincompetenties
|
Geen
|
LEERINHOUDEN
|
- Kunst en maatschappij; wisselwerking tussen kunst/cultuur en economie, sociaal-economische factoren, geloofsovertuiging, ... - Nieuwe tendensen; massacultuur, new media, multimediale geletterdheid, ... - Actief artistieke communicatie voeren tijdens het ontwikkelen van een beperkt kunstzinnig productgericht project binnen het kader van massacultuur en de nieuwe tendensen. - Actieve kennismaking met kunsteducatie in verschillende workshops rond dans, muziek en video. - Atelierbezoek kunstenaar
|
STUDIEMATERIAAL
|
idem Module 1:
- Cursus/naslagwerk kunstdomeinen - Cursus/naslagwerk beeldende begrippen - Cursus/naslagwerk kunstkijken-kunstbeschouwen - Cursus/naslagwerk stijlen en stromingen in de Kunst na 1900
- Naslagwerk 'deurenpaleis' Janien Prummel - Naslagwerk 'dubbel focussen' Peggy Saey-Marijke Van eekhaut
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
08,97
|
practicum en oefeningen:
|
36
|
lesuren
|
23,08
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
06,41
|
studietijd buiten contacturen:
|
94
|
klokuren
|
60,26
|
Verdere toelichting:
60% Permanente evaluatie 40% Schriftelijk examen
verhouding 40% GDL - 60% ROOB
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijk examen over de inhouden van Module 2. Opdrachten of taken kunnen opnieuw of verder afgewerkt worden. Instructies daarover worden door de student zelf tijdig opgevraagd.
|
|
| |
|