ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - PKV module 1 (incl. methodiek)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10368
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 67
Totaal studietijd: 156
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Godschalk Lise
Rooms Bart


 

KORTE OMSCHRIJVING
Terreinverkenning en algemene kennismaking met alles wat aan kunst en cultuur refereert, in het eigen leven en in de culturele omgeving.  

Introductie in de kunsteducatie.

Actieve kennismaking met het domein grafische & digitale vormgeving en fotografie.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO101 Handelt integer en respectvol.
  • SO102 Is flexibel in denken en handelen.
  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

- Uitdagen tot kritisch, bewust en actief omgaan met alles wat aan kunst en cultuur refereert vanuit zichzelf en vanuit de culturele omgeving.

- Leren herkennen, benoemen en structureren van de culturele omgeving.

- Leren kennen van de structuur van kunsteducatieve organisaties.

- Kennismaking op receptieve, reflectieve of actieve manier met de verschillende domeinen in de kunst : beeldende kunst, muziek, woord, literatuur, beweging....

- Kijken, luisteren , ervaren en evalueren van culturele activiteiten en professionele kunstproducten.

- Kennismaking met creatieve processen.

- Basiskennis grafische & digitale beeldvorming en fotografie.

- Kennis van de belangrijke begrippen en termen uit de verschillende domeinen en disciplines.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
Geen
Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN

- Opmaken van een cultureel zelfportret
- Inventarisatie culturele omgeving.
- Culturele activiteiten.

- Introductie kunstfilosofie
- Kunstkijken - Kunst beschouwen
- Overzicht van de verschillende kunsttalen en disciplines.
- Overzicht belangrijkste stijlen en stromingen na 1900

- Algemeen beleidskader kunsteducatie in Vlaanderen
- Eerste kennismaking met creatieve processen

- Workshop: grafische & digitale vormgeving en fotografie.

- Vastzetten inhouden door middel van beperkt kunstzinnig productgericht project

STUDIEMATERIAAL
- Cursus/naslagwerk Kunstdomeinen
- Cursus/naslagwerk Beeldbeschouwing begrippen
- Cursus/naslagwerk Kunstbeschouwen - Kunstkijken
- Cursus/naslagwerk Belangrijkste stijlen en stromingen in de kunst na 1900

- Naslagwerk 'deurenpaleis' Janien Prummel
- Naslagwerk 'dubbel focussen' Peggy Saey-Marijke Van Eekhaut

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

25

 lesuren

  16,03

practicum en oefeningen:

25

 lesuren

  16,03

vormen van groepsleren:

14

 lesuren

  08,97

studietijd buiten contacturen:

89

 klokuren

  57,05

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode
60% Permanente evaluatie.

40% Schriftelijk examen over de inhoud van de verschillende cursussen.

verhouding : GDL 50 % - ROOB 50 %

tijd voor examinering
uren
3

%
 
 01,92

Tweede examenperiode
Schriftelijk examen over de verschillende inhouden.
Taken kunnen opnieuw of afgemaakt worden. Instructies daarvoor worden door de student zelf tijdig opgevraagd.