ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Verzorging (module 1)
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10291
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 20
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Beckers Getty


 

KORTE OMSCHRIJVING
In Verzorging module 1, worden de verschillende aspecten van een gezonde levensstijl belicht. Er is een ruime afwisseling tussen verdieping in de theoretische achtergrondinformatie gecombineerd met praktische toepassingen. Zelfzorg staat hierbij centraal. Hygiëne, EHBO, verzorging van het lichaam, etiquette, alsook onderhoud van textiel en de woonomgeving worden belicht. Sociale Vorming, waaronder het zelfbeeld, persoonlijkheid en ontwikkeling, hulporganisaties, ... behoren ook tot dit onderdeel.  Er wordt ruimte gelaten tot het creëren en realiseren van eigen ontworpen creatieve werkstukjes. Je kennis wordt aangescherpt en je kunnen wordt gereflecteerd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • SO103 Geeft blijk van verantwoordelijkheidszin.
  • SO104 Kan zichzelf kritisch evalueren en ontplooit zich verder.
Algemene beroepsgerichte competenties
  • SO206 Heeft empathisch vermogen, toont openheid en zorg.
  • SO207 Kan samenwerken met collega's en stagementoren.
  • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
  • SO209 Kan analytisch denken en zich een oordeel vormen.
  • SO210 Toont maatschappelijke betrokkenheid en is vernieuwingsgericht.
  • SO211 Creatief zijn.
  • SO212 Kan organiseren.
Beroepsspecifieke competenties
  • SO313 Bezit leerlinggerichte didactisch-methodische competenties.
  • SO314 Werkt doelgericht.
  • SO320 Bezit kennis, inzichten, vaardigheden en attitudes in de vakdomeinen die in de opleiding aan bod komen.

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  • De student beheerst de basistechnieken en vaardigheden om les te kunnen geven in de 1ste graad van het SO (leerbevorderend gedrag: kennis en vaardigheden-->ped.did.aanpak).
    • De student verwerft  basiskennis EHBO en kan de basistechnieken zelfstandig uitvoeren.
    • De student beheerst de basisleerstof personenzorg en past basiszorgprocessen toe.
    • De student voert basisvaardigheden m.b.t. onderhoud van textiel en woning uit.
    • De student hanteert bij de zorgprocessen de juiste (onderhouds) middelen en -materialen.
  • De student ontdekt, ontwikkelt en uit zijn/haar creativiteit bij de realisatie van decoratieve werkstukken in functie van de vooropgestelde kostprijs.
    • De student organiseert werk binnen de vooropgestelde tijd (plannen op korte en lange termijn).
    • De student werkt economisch, ergonomisch en veilig (fysisch welzijn bevorderen + juiste leermiddel kiezen).
    • De student kan gericht info rond de leerinhoud verzamelen, selecteren, kritisch benaderen en verwerven.
  • De student evalueert a.d.h. van de opgegeven criteria eigen en andere werkstukken en formuleert feedback.
  • De student stimuleert medestudenten tot samenwerking tijdens groepsleren.
  • De student stelt zich tijdens groepsleren en werkcolleges empathisch op t.o.v. medestudenten en werkt constructief mee aan de realisatie van groepsopdrachten.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

geen


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
geen
Andere begincompetenties
De vereiste eindtermen van het secundair onderwijs.
LEERINHOUDEN
  • De student(e) moet de verzorgingstechnieken beheersen mbt. textiel, wonen en personenzorg, gericht op de onderwijsbevoegdheid in de 1ste graad van het S.O. De cursus is opgedeeld in 4 grote delen. Elk deel is voorzien van theoretische achtergrondinfo en practica om vaardigheden en technieken in te oefenen.
  • EHBO: Hulpverlening aan slachtoffer in (niet) levensbedreigende situaties, technieken en eerste hulpmateriaal. Theoretische en practische uitvoering. 
  • Personenzorg: Huid, haar, zintuigen, tandverzorging, zorg voor het eigen lichaam, omgangsvormen en etiquette, … . 
  • Zorg voor textiel en woonomgeving: A)Werking van wasmachine, manueel wassen, droogtrommel, strijkapparatuur, wasproces, textieletikettering,… toegepast o.a.op zakdoeken, keukenhanddoeken, kussenslopen, e.a.. B) Verstellen en handwerk: knopen aannaaien, naai- en siersteken, werken met vilt, breien, haken, knooptechnieken, ... . C) Onderhoudstechnieken woonomgeving, materialenleer, aanleggen documentatiemap, wooninrichting, onderhoudsapparatuur, ... .
  • Realisatie van decoratieve en/of functionele voorwerpen in hout, glas, recyclagemateriaal, piepschuim, bloemschikken, … . 

 


STUDIEMATERIAAL
  • Werkboeken ZWL en personenzorg 1ste graad. Wolters-Plantyn
  • Naslagwerk huishoudkunde textiel- en interieurzorg.Wolters-Plantyn  
  • Plantijn-cursus aangevuld met eigen nota's. 
  • Boeken bibliotheek. 
  • Transparanten, videomateriaal, afbeeldingen en materiaal in natura.
  • Boeken over verzorging interieur en persoon ter inzage in het verzorgingslokaal. 
  • Vaktijdschriften.
  • Brochures.
  • Informatie van de overheid. 

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

8

 lesuren

  10,26

practicum en oefeningen:

8

 lesuren

  10,26

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

58

 klokuren

  74,36

Verdere toelichting:
  • Vaardigheden worden na demonstratie en onder begeleiding individueel of in kleine groepjes ingeoefend.
  • Bepaalde delen van deze cursus worden via hoorcolleges, groepsopdrachten en groepsleren overgebracht, andere delen moeten a.d.h. van opdrachten en cursusmateriaal zelfstandig verwerkt worden, sommige onderwerpen komen via interactief onderwijs aan bod. 
  • Gastsprekers brengen hun beroepservaringen over, enkele onderdelen worden met een studiebezoek aangevuld.
  • Inoefening in het eigenhandig maken en opzoeken van didactisch materiaal komen ook aan bod.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • Voor dit opleidingsonderdeel is GEEN examencontract mogelijk.
  • Verplichte aanwezigheid is een vereiste om te slagen.
  • Schriftelijk examen : 30 %.     
  • Praktisch examen : 40 %.       
  • Permanente evaluatie : 30 %.
  • Voor elk onderdeel van het examen moet ten minste 50 % gehaald worden.

tijd voor examinering
uren
4

%
 
 05,13

Tweede examenperiode
  • Behoud punten permanente evaluatie:30%.        
  • Schriftelijk jaarexamen : 40% (module 1).      
  • Praktisch jaarexamen : 30 %.                   
  • Voor elk onderdeel  van het jaarexamen moet ten minste 50 % gehaald worden.