ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Onderwijs: secundair onderwijs - 1VOPK - Onderdelen - Taalbeheersing & expressieve vaardigh.
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: SO:Onderwijs: secundair onderwijs
Code: 10289
Academiejaar: 2009-2010
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Semester 1-2
Aantal studiepunten: 5
Wegingscoëfficient: 5
Totaal aantal contacturen: 50
Totaal studietijd: 130
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gotink Heidi


 

KORTE OMSCHRIJVING
 Het opleidingsonderdeel 'Taalbeheersing en expressieve vaardigheden' bestaat uit twee luiken:

- taalbeheersing (werkcolleges),
- expressieve vaardigheden (workshop).


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • SO208 Verzorgt zijn taal, drukt zich duidelijk uit, structureert de boodschap.
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student hanteert een verzorgde uitspraak en een expressieve en dynamische spreekstijl.
    • De student kan specifieke teksten schrijven voor het functioneren op klas- en schoolniveau met aandacht voor een juiste spelling, woordkeuze, zinsbouw en tekststructuur.
    • De student kan teksten beoordelen op hun leesbaarheid voor leerlingen en maakt die teksten zo nodig toegankelijk door mondelinge en schriftelijke ingrepen.
    • De student is gericht op correct taalgebruik en schakelt zo nodig externe hulpbronnen in.

    • VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      geen
      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      geen


      Andere begincompetenties

      Algemeen Nederlands + basiskennis grammaticale terminologie.


      LEERINHOUDEN
       Schriftelijke en Mondelinge vaardigheden 
      • correct taalgebruik: spelling, woordgebruik en zinsbouw,
      • tekstsamenhang en tekststructuur,
      • samenvatten,
      • leerlingentekst schrijven,
      • presentatietechnieken, mondelinge presentaties,
      • stembeheersing en uitspraak,
      • expressieve vaardigheden.


      STUDIEMATERIAAL
      • syllabus van de lector + eigen aanvullingen en notities
      • oefenmateriaal op e-campus + leersites + campusbibliotheek

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      26

       lesuren

        20,00

      practicum en oefeningen:

      20

       lesuren

        15,38

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      80

       klokuren

        61,54

      Verdere toelichting:

      Taalbeheersing:

      • werkcolleges,
      • oefeningensessies: individueel en in groep (telkens met coaching).

      Expressieve vaardigheden:

      • workshop verzorgd door een externe en interne organisatie.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

       

      Permanente evaluatie + examen (100%)

      1. Examen: Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)

      2. Schriftelijke communicatieopdracht: leerlingentekst (35%)

      • inhoud,
      • structuur en opmaak,
      • leesbaarheid,
      • correct taalgebruik.

      3. Mondelinge presentatie (25%)

      • inhoud en structuur,
      • expressiviteit en lichaamsdynamiek (non-verbale, ultraverbale),
      • contact met het publiek (interactie, mondelinge weerbaarheid),
      • uitspraak en stembeheersing (intonatie, tempo, volume, taalzuiverheid).

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,08

      Tweede examenperiode
       Mondeling + Schriftelijk examen  (100%)

      1. Taalvaardigheid en correct taalgebruik (40%)
      2. Samenvatting en Leerlingentekst (35%)
      3. Presentatie (25%).